Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Czy pracodawca może odmówić urlopu?

Czy pracodawca może odmówić urlopu?

 
Czy pracodawca może odmówić urlopu?

Odmowa udzielenia urlopu

 

Tytułem wstępu przypomnijmy, że pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w roku kalendarzowym, w którym podwładny nabył do niego prawo. Urlop może być udzielany w częściach, jednak co najmniej jedna z nich powinna trwać nie mniej niż 14 dni.

 

W niektórych firmach funkcjonuje plan urlopów, zgodnie z którym są przyznawane dni wolne. U innych pracodawców urlopy udzielane są na podstawie porozumienia pracownika z pracodawcą.

 

Czy pracodawca może odmówić urlopu? W wyjątkowych sytuacjach faktycznie możliwe jest przesunięcie w czasie lub anulowanie urlopu przez pracodawcę. Okolicznością usprawiedliwiającą taki krok zgodnie z prawem pracy są szczególne potrzeby firmy, jeśli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.

 

Chodzi tu o takie sytuacje, które nie były możliwe do przewidzenia w chwili planowania urlopu. Będą to na przykład choroba innego podwładnego, kontrola wymagająca obecności pracownika mającego zaplanowany urlop czy nowe zamówienie, które wymagać będzie zmiany rytmu pracy firmy.

 

Ustawodawca nie uregulował w Kodeksie pracy kwestii kosztów w przypadku odmowy czy przesunięcia urlopu. Przyjmuje się jednak, że należy zastosować rozwiązania dotyczące odwołania z urlopu. Oznacza to, że firma zwraca koszty poniesione przez pracownika w związku z przesunięciem urlopu.

 

Wstrzymanie urlopu – zasady

 

Pracodawca może również odwołać pracownika z urlopu, jednak tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. Podobnie jak przy przesunięciu, okolicznością usprawiedliwiającą odwołanie z wypoczynku jest nieprzewidziana wcześniej nieobecność innego pracownika, kontrola czy awaria w firmie. Również w tym wypadku pracodawca pokrywa koszty poniesione w związku ze wcześniejszym powrotem urlopowicza do firmy.

 

Czy pracodawca może odmówić urlopu na żądanie?

 

Nawet w nagłej potrzebie musimy uzyskać akceptację szefa dla wolnego na żądanie. Są to maksymalnie 4 dni w roku pobierane z puli urlopu wypoczynkowego. Przełożony ma jednak prawo odmówić udzielenia takiego urlopu, powołując się na wyjątkowe okoliczności. Oczywiście w razie sporu pracownika z pracodawcą na tle zaistnienia szczególnych potrzeb, zawsze pracodawca będzie musiał udowodnić, że takie potrzeby miały miejsce.

 

Należy przy tym pamiętać, że pracownik ma obowiązek poinformować szefa o każdej nieobecności w pracy. Przyjmuje się, że w przypadku wolnego na żądanie podwładny robi to najpóźniej w dniu absencji – jednak przed rozpoczęciem pracy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    16 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Ginekolog - Endokrynolog

    Centrum Medyczne Zdrowie   Warszawa, ul. Kleszczowa 26B    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zatrudnimy lekarza/lekarkę z doświadczeniem i certyfikatem na wykonywanie badań USG.
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.