Słowa i zwroty, które sprzedadzą Twoje CV 2016-09-23

 

CV jest pierwszą okazją do zaprezentowania się przed rekruterem. To od tego dokumentu zależy dalszy sukces rekrutacji. Warto więc potraktować je jako swoją wizytówkę i sprawić, aby okazało się przepustką do kolejnych etapów rozmów o pracę. Oprócz wizualnej części CV, należy szczególnie skupić się na jego treści, ponieważ to ona będzie miała największe znaczenie dla rekrutera przy wyborze kandydata.


Podobno najtrudniej jest sprzedać samego siebie. W tym stwierdzeniu jest sporo prawdy. Liczne błędy popełnianie w CV przez kandydatów, o których ciągle się słyszy są tego najlepszym dowodem.
O ile w stworzeniu wizualnej części CV mogą wyręczyć nas liczne kreatory dostępne w internecie, o tyle przygotowanie jego treści leży tylko i wyłącznie w naszych rękach. W tym artykule nie znajdziesz jednak porad jak napisać dobre CV - powstało już wiele, bardzo ciekawych publikacji na ten temat, więc nie ma potrzeby pisania kolejnej. Czytając ten artykuł dowiesz się, jakie słowa i zwroty powinny pojawić się w twoim CV, aby było ono ciekawsze i bardziej atrakcyjne dla rektutera i być może dało ci przepustkę do kolejnego etapu rekrutacji. Wykorzystaj je opisując swoje doświadczenie.


W poszukiwaniu najlepszych słów i zwrotów do twojego CV zacznij od przygotowania listy swoich umiejętności i największych sukcesów. Zastanów się przez chwilę nad twoim największym osiągnięciem. Co to było? Jakie, wyjątkowe umiejętności zdobyłeś w poprzedniej pracy? Czy jest coś, co wyróżnia cię pośród innych kandydatów? A może zdobyłeś wyjątkowy certyfikat bądź ukończyłeś jakieś prestiżowe szkolenie? Stwórz taką listę i postaraj się wykorzystać jej najciekawsze elementy w twoim CV.


Opisując zakres swoich obowiązków wykorzystuj czasowniki dokonane, które świadczą o sukcesie. Słowa te powinny kojarzyć się z sukcesem i osiąganiem celów. Bardzo ważne, aby odnosiły się do przeszłości. Ta niewielka, gramatyczna zmiana polegająca na przekształceniu formy czasownika, ma ogromne znaczenie w odbiorze. Wykorzystanie czasownika dokonanego pokaże, że osiągnęłaś już wszystkie sukcesy, które opisujesz w CV. W końcu pracodawca zatrudnia cię na bazie tego, co już osiągnąłeś a nie tego, co masz dopiero w planach. Jakie słowa mogłyby by spełniać te kryteria? Wśród dobrych zwrotów mogłyby pojawić się na pewno: zbudowałem od podstaw, zredukowałem koszty o połowę, podwoiłem zyski czy zarządzałem zespołem.


Zamiast pisać naokoło, określ wszystko bardzo konkretnie. Zdarza się, że w CV pojawiają się bardzo ogólne zwroty, które nie do końca pokazują to, czym zajmował się dany kandydat. Współtworzyłem projekt „xxx” – o czym to mówi? Jak dużą część projektu realizowałeś? Byłeś asystentem czy raczej koordynatorem? Zrealizowałeś 80 czy 20% tego projektu? Budując opis doświadczenia skup się na konkretach, które pokażą pracodawcy twoje faktyczne osiągnięcia.


Pokaż także konkretne dane. Czy możesz pochwalić się jakimiś liczbami, które pokażą ile osiągnąłeś? Prawdopodobnie jest to możliwe w przypadku większości stanowisk, trzeba się jedynie zastanowić jak szukać tych liczb. Jeśli odpowiadasz za sprzedaż pokaż za pomocą liczb zyski, jakie przyniosłeś firmie. Rekrutujesz kandydatów do pracy? Z pewnością możesz to policzyć i przedstawić konkretne dane. Zajmujesz się prowadzeniem profilu firmy na Facebooku? Może warto pochwalić się liczbą nowych polubień?


Użyj kluczowych słów. Czy zauważyłeś, że pewne słowa i zwroty powtarzają się w ogłoszeniach, które przeglądasz? To słowa klucze, na które zwracają uwagę rekruterzy. Ty też powinieneś. Jak je znaleźć? Dobrym sposobem jest analiza kilku ogłoszeń firm, które poszukują osoby na to samo stanowisko. Przeanalizuj każde z nich i zaznacz słowa, które powtarzają się w opisie stanowisk. Wykorzystaj te słowa w swoim CV.


Z powyższych wskazówek można wyciągnąć wniosek, że na sukces dobrego CV składają się przede wszystkim wszelkie szczegóły na twój temat i unikalne umiejętności, jakie możesz sobie przypisać. Dobierając słowa i zwroty musisz być więc konkretny. Pamiętaj, że CV jest jak strona internetowa firmy. Ma służyć jako twoja promocja i pierwsze źródło pozyskania informacji o tobie. Potraktuj to jako formę autopromocji i postaraj się wypaść jak najlepiej.


A teraz weź do ręki swoje CV. Co mógłbyś w nim zmienić po przeczytaniu tego artykułu?

 


 

Przeczytaj także:

Skomentuj