Po co budować markę pracodawcy? 2017-04-13

Budowanie marki pracodawcy jest procesem długotrwałym, w efekcie którego firma zyskuje ugruntowaną pozycję na rynku, zadowoleni pracownicy są jej wizytówką, a nowi kandydaci ustawiają się w kolejce. Markę buduje się długo, jednak łatwo ją zniszczyć niewłaściwym ruchem, wypowiedzią lub postepowaniem. Myślenie o obecnych i przyszłych pracownikach firmy jak o klientach, może przynieść pozytywne efekty dla wizerunku firmy. Analiza potrzeb pracowników jest znacząca, tak aby przyciągnąć, zatrzymać i zwiększać ich zaangażowanie oraz satysfakcję bycia częścią firmy nastawionej na pracownika.

 

 

Portal Praca.pl przeprowadził wśród swoich użytkowników badanie dotyczące budowania przez firmy marki pracodawcy. Z badań wynika, że ponad 70% ankietowanych chętniej zaaplikuje na ofertę pracy firmy, która aktywnie zarządza marką pracodawcy. 

 

 

Employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy, jest tym działaniem, które wychodzi naprzeciw zmieniającym się trendom rynkowym i aktualnie dostosowuje się do tzw. rynku pracownika. Dobra marka pracodawcy jest to wysiłek, który może się bardzo opłacić. Dzięki niej skuteczność rekrutacji wzrasta. Pozyskanie nowych talentów przychodzi łatwiej, zwiększa się lojalność pracowników, ich zaangażowanie i produktywność, a to z kolei przekłada się na wyniki finansowe firmy. Dlatego strategia marketingowa firmy to jedno, a employer branding to drugie. I właśnie „to” drugie, dzięki życzliwym opiniom aktualnych pracowników, kształtuje pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. Pracownik jest ambasadorem firmy, najcenniejszym jej kapitałem, jeżeli oczywiście zachowuje się odpowiedzialnie. Silna marka to stabilna pozycja na rynku oraz zaangażowani pracownicy. Marka pracodawcy to także dobra komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna, zwłaszcza w kwestii relacji pracowniczych i tych na linii pracodawca-pracownik. Jeśli firma dobrze traktuje swoich pracowników i wywiązuje się ze złożonych im obietnic, potencjalni kandydaci tym chętniej będą do niej aplikować, nawet jeśli aktualnie firma nie poszukuje pracowników. Wewnętrzna spójność praktyk zarządzania zespołem jest bardzo istotna, tak samo jak potrzeby i oczekiwania obecnych, jak i przyszłych pracowników, które firma o ugruntowanej marce pracodawcy znać powinna.

 

W jaki sposób marka pracodawcy zachęca kandydatów ubiegających się o pracę do aplikowania na wybrane stanowisko? Eksperci Praca.pl podkreślają, że w takiej ofercie powinny znaleźć się kluczowe z punktu widzenia kandydata informacje takie jak:

 

- opis firmy jako miejsca pracy                     

- atrakcyjna szata graficzna

- konkretne wymagania wobec kandydatów

- informacje o konkretnym wynagrodzeniu lub chociaż informacja o przedziale, zwłaszcza na stanowiskach deficytowych

- jasno sprecyzowane korzyści wynikające z podjęcia pracy – np. pakiet szkoleń

- nagrody i wyróżnienia istotne z punktu widzenia kandydata.

 

Blisko połowa ankietowanych uważa, że firma o dobrze ugruntowanej marce dba o swoich pracowników, dlatego też chętnie zaaplikują na oferowane przez nią oferty niż do firmy x.

 

 

Wizerunek pracodawcy to zwieńczenie działań związanych z budowaniem marki pracodawcy. Według ankietowanych portalu Praca.pl 66% kobiet i 55% mężczyzn najważniejsza jest możliwość zatrudnienia na umowę o pracę, prawie tak samo ważna jest stabilna pozycja rynkowa pracodawcy. Badanie pokazało, że kandydaci chętnie wysyłają dokumenty aplikacyjne do firmy, w której chcieliby pracować mimo, że ta akurat nie posiada interesujących ich ofert pracy. Potwierdziło to 76% ankietowanych pań i 68% panów. 37% badanych przyznaje, że podjęłoby  pracę w renomowanej firmie nawet kosztem niższego wynagrodzenia niż oferowane w firmie o mniej ugruntowanej pozycji. Posiadanie dobrej marki pracodawcy jest pożądane przez firmy, ponieważ przekłada się na czynniki biznesowe m.in. duże zainteresowanie ze strony potencjalnych kandydatów. Jest to w swoich rodzaju obietnica dana obecnym, jak i potencjalnym pracownikom, a także szeregu korzyści płynący z pozytywnych konotacji.

 

Marka pracodawcy to dla kandydata pewność i gwarancja podjęcia dobrej decyzji. Nikt z nas nie chce kupować kota w worku. Podobnie jest z wyborem pracodawcy. Wybieramy tego, którego znamy i który oferuje wartości i kulturę nam bliską. Dlatego też firma musi komunikować 'kim jest' w każdym obszarze, nie tylko sprzedażowo-produktowym. W innym przypadku, kandydat widząc ogłoszenie ma mnóstwo pytań, które pozostają bez odpowiedzi. Sama oferta pracy, nawet najbardziej atrakcyjna, może nie wystarczyć, żeby kandydat kliknął APLIKUJ. Najpierw musi on wielokrotnie kliknąć LUBIĘ! na profilu pracodawcy i być przekonanym, że ta firma to miejsce dla niego – podkreśla Katarzyna Kowalik Recruitment & Employer Branding Manager Lafarge Polska.

 

Dobra marka pracodawcy jest znana i widoczna na rynku, wyróżnia się na tle najbliższej konkurencji, wywiązuje się z obietnic. Prowadząc aktywną politykę EB firma może zyskać bardzo wiele. Pracodawcy uznani na rynku jako wiarygodni i rzetelni zyskują lojalnych pracowników, którzy chcą pozostać dłużej w strukturach firmy i dążą do rozwoju pod kątem pracy w tym miejscu. Nowi, wyspecjalizowani kandydaci sami aplikują, nawet w ciemno, aby tylko zasilić szeregi firmy, co przekłada się także na wydajniejszy proces rekrutacji. Ogólny odbiór społeczny firmy przywołuje pozytywne skojarzenia, więc marka pracodawcy może funkcjonować spokojnie w otoczeniu społeczno-rynkowym.

 


 

 

 

Przeczytaj także:

Skomentuj