Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Poszukiwanie pracownika – czego unikać w ogłoszeniu

Poszukiwanie pracownika – czego unikać w ogłoszeniu

 
Poszukiwanie pracownika – czego unikać w ogłoszeniu

Prowadzisz niewielką firmę i szukasz pracowników? Podczas rekrutacji musisz liczyć tylko na siebie i swoją intuicję? Podpowiadamy, co jest ważne na etapie redagowania ogłoszenia.

 

Poszukiwanie pracownika


Znalezienie odpowiedniego kandydata nie jest łatwym zadaniem, a sama rekrutacja to często żmudny i długotrwały proces. Dużo uwagi przywiązuje się do prawidłowej selekcji dokumentów aplikacyjnych i bezpośrednich rozmów z wybranymi osobami. Równie ważne jest jednak przygotowanie ogłoszenia. Jego właściwe zredagowanie może znacznie usprawnić rekrutację. Starannie dobrane i przemyślane zwroty pomogą w ukierunkowaniu odpowiednich kandydatów.

 

Ogłoszenie, poszukiwanie pracownika – zasady


Jak CV można uznać za wizytówkę kandydata, tak ogłoszenie jest wizytówką pracodawcy. W związku z tym warto zadbać o każdy jego aspekt. M.in. zamieścić krótki opis firmy, zarysować jej misję i pokazać, że warto się nią zainteresować, szukając pracy. Zawarte informacje muszą być jasne i zrozumiałe dla kandydatów, a ich układ czytelny. Im bardziej precyzyjnie określone zostaną wymagania, warunki pracy, opis obowiązków, rodzaj umowy, zasady wynagradzania, benefity itd., tym większa szansa, że osoby, które odpowiedzą na ofertę, będą miały cechy zbieżne z profilem osobowym pracownika.

Dobre ogłoszenie zaprocentuje na etapie selekcji zgłoszeń. Nadesłanych CV będzie mniej, ale będą bardziej konkretne i dopasowane do oczekiwań. Warto też uważnie dobierać słowa w liście pożądanych umiejętności i obowiązków na rekrutowanym stanowisku, pamiętając o przepisach antydyskryminacyjnych. Mimo że zasada równego traktowania w zatrudnieniu (już na etapie nawiązywania stosunku pracy) jest zapisana w Kodeksie pracy, to formułki i zwroty w ogłoszeniach, które powszechnie są uznawane za dyskryminujące, wciąż nie należą do rzadkości.

 

Poszukiwanie pracownika – ogłoszenie, czego unikać


Kodeks pracy stanowi, że nie wolno nikogo dyskryminować (czy to podczas procesu nawiązywania stosunku pracy czy też awansowania lub w ustalaniu dostępu do szkoleń podnoszących kwalifikacje) ze względu na płeć, wiek, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także na formę zatrudnienia (na czas określony lub nieokreślony) czy też wielkość etatu (w pełnym lub niepełnym wymiarze).

Czego zatem nie pisać?
- Zatrudnię atrakcyjną ekspedientkę.
- Zapraszamy panie z nienaganną prezencją.
- Polaków do pracy w magazynie.
- Poszukujemy osoby młodej, dyspozycyjnej.

To wszystko przykłady dyskryminacji. W wielu przypadkach pracodawcy zdają sobie sprawę z istnienia przepisów antydyskryminacyjnych, ale zamieszczając takie sformułowania, nie mają poczucia, że robią coś niewłaściwego. To duży błąd, działający na niekorzyść firmy i mogący nadszarpnąć jej wizerunek.

Są oczywiście sytuacje, w których dokładne określenie płci, wieku czy nawet cech fizycznych jest konieczne do odnalezienia właściwych kandydatów. Np. agencje poszukujące statystów do określonej firmowej roli zaznaczają płeć, wiek, kolor włosów, wzrost czy budowę ciała w ogłoszeniu i nie jest to w żadne sposób niewłaściwym zachowaniem. Jednak przy rekrutowaniu asystenta, kelnera, pracownika biurowego, kierowcy, nauczyciela czy sprzedawcy takie cechy nie mają żadnego znaczenia.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Kontroli Produkcji

    Roca Polska   Gliwice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Jeżeli posiadasz: wykształcenie min. średnie, bardzo dobra znajomość Excela, doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku pracy w firmie produkcyjnej – mile widziane; zdolność szybkiego uczenia się, znajomość programu SAP (mile widziane), zdolności analityczne i sprawna praca ze...
  • Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom

    VRG S.A.   Poznań, Posnania    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie  pełny etat
    9 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom

    VRG S.A.   Kołobrzeg, Galeria Hosso    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Fabryka Armatury IDMAR Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska: Aktywne pozyskiwanie i obsługa klientów, Praca na podległym terenie, Realizacja polityki i wyznaczonych celów sprzedażowych, Budowa silnej pozycji firmy na lokalnym rynku, Monitorowanie działań konkurencji, Uczestnictwo w targach. Praca na terenie województwa:...
  • Przedstawiciel handlowy ze znajomością języka hiszpańskiego

    SP EUROPE Sp. z o.о.   Pruszków    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    pozyskiwanie nowych klientów; prezentacja oferty firmy; promocja usług i towarów firmy; negocjowanie warunków długoterminowej współpracy; uczestnictwo w wystawach tematycznych (Automotive)
  • Księgowa / Księgowy

    S-3 Personal Sp. z o.o.   Tarnowskie Góry    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Wystawianie oraz księgowanie faktur i not księgowych; Rozliczanie rozrachunków z kontrahentami i uzgadnianie sald; Przygotowywanie i analiza zestawień związanych z zobowiązaniami; Przygotowywanie przelewów wychodzących; Bieżąca komunikacja z bankiem; Weryfikacja dokumentów księgowych z...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.