Praca i oferty pracy w Praca.pl  
Jesteś tutaj:  Strona Główna » Poradniki » Rozmowa kwalifikacyjna » Jakie są Pana / Pani słabe strony - Strategia odpowiedzi na trudne pytanie

Jakie są Pana / Pani słabe strony - Strategia odpowiedzi na trudne pytanie

Jakie są Pana / Pani słabe strony - Strategia odpowiedzi na trudne pytanie

Wstęp

Każdy z nas ma swoje mocne i słabe strony jednak niechętnie się do nich przyznajemy. Szczególnie trudno jest o nich rozmawiać na rozmowie kwalifikacyjnej. A przecież pytanie o słabe strony pojawia się praktycznie w każdym wywiadzie. Nadzieja, że rekruter o nim zapomni nie jest dobrą strategią. Jedyne co nam pozostaje to przygotować się i odpowiadać zgodnie z założonym wcześniej scenariuszem.

Jest co najmniej kilka strategii, które pozwalają nam bezpiecznie zmierzyć się z tym niewygodnym pytaniem. Niezależnie jednak od tego, której z możliwości użyjemy, nigdy nie należy przyznawać się do słabości, które mają wpływ na efektywne wykonywanie obowiązków wspomnianych w ogłoszeniu. Zbytnia szczerość może po prostu skreślić naszą kandydaturę.

Strategia 1:

Wymień takie słabe punkty, które w odpowiednich okolicznościach mogą być uznane za zalety.

Jest to jedna z podstawowych metod wymieniana praktycznie przez wszystkie poradniki. Znajdź taką słabość, która faktycznie okazuje się być zaletą. Z reguły podaje się tutaj następujący przykład odpowiedzi:

Moją wadą jest to, że jestem pracoholikiem. Spędzam w pracy bardzo dużo czasu. Nie mogę znieść sytuacji kiedy moja praca nie jest wykonana perfekcyjnie.

Nie jest to najlepsza odpowiedź, ponieważ również rekruterzy dobrze ją znają. Efektem jej zastosowania może być więc powtórne zadanie pytania o słabości i dalsze "drążenie" tematu.

Inny przykładem wady, która w niektórych sytuacjach okazuje się zaletą jest chociażby chęć pomagania innym osobom, empatia, przywiązanie do szczegółów, gadatliwość.

Empatia - w pracy pielęgniarki, psychologa lub pracownika socjalnego jest cechą wymaganą. Jednak już komornik, windykator, portier lub sekretarka prezesa z jej nadmiarem może mieć problem z efektywnym wykonywaniem swoich obowiązków.

Chęć pomagania innym - w pracy, która polega na rozwiązywaniu problemów innych jest to cecha bardzo pożądana. Jeśli jednak stanowisko jest samodzielne może to nas odrywać od swoich obowiązków.

Dokładność skrupulatność - jeśli jesteśmy korektorem tekstów, skrupulatność i perfekcjonizm są nam do pracy niezbędne, jeśli jednak jesteśmy menedżerem, który podejmuje dziesiątki decyzji dziennie, oraz kieruje zespołem skrupulatność może sparaliżować jego działanie.
Tutaj jako przykład możemy powiedzieć, że współpracownicy czasami byli zdania, że jestem zbyt dokładny, ale moim zdaniem literówki i błędy interpunkcyjne w piśmie do kontrahenta źle świadczą o organizacji.

Gadatliwość (np. rodzice narzekają, że ciągle wiszę na telefonie) - jeśli chcielibyśmy być telemarketerem, pracownikiem infolinii to można by gadatliwość uznać za zaletę, albo predyspozycję do tego rodzaju pracy. Na pewno nie jest to wtedy wada.Podając ją więc faktycznie jako wadę, zdobędziemy cenny punkt.

Należy podkreślić, że taka podwójna cecha (wada - zaleta), powinna być związana z konkretnym stanowiskiem. Mam jednocześnie nadzieję, że przedstawione przykłady będą stanowiły dobre ukierunkowanie w pracy nad własnymi "mocnymi" słabościami.

Strategia 2:

Przedstaw wadę, którą już wyeliminowałeś

Przy tej strategii omawiamy to co było naszą słabą stroną, ale co już wyeliminowaliśmy. Jest to strategia nie bezpośredniego odpowiadania na pytanie. Wymieniając swoją dawną wadę, warto podać przykład w czym cecha ta przeszkadzała i co zrobiliśmy by wyeliminować ten problem.

Przykładem wady, którą wyeliminowaliśmy może być na przykład rzucenie palenia. Możemy wtedy powiedzieć, że do swoich słabych stron zaliczałem palenie papierosów, jednak od miesiąca podjąłem decyzję by rzucić i już dostrzegam korzyści i zdrowotne i finansowe, które z tej decyzji wynikają. Podjąłem taką decyzję, ponieważ palenie nie było mile widziane w mojej poprzedniej pracy, a mi zależało na tym by utrzymać się na zajmowanym stanowisku.

Innym przykładem wady, nad którą pracujemy lub którą wyeliminowaliśmy może być znajomość języków obcych. Na przykład odpowiadamy w następujący sposób: Mój angielski wymaga ciągle dalszego szkolenia, szczególnie jeśli chodzi o komunikację werbalną, bo prowadzenie korespondencji nie stanowi aż takiego problemu, dlatego też zapisałem się na kurs i obecnie również w mówieniu dostrzegam znaczną poprawę.

Strategia 3:

Podaj cechę, która jest zupełnie nieistotna z punktu widzenia przyszłej pracy

Po prostu, powiedz o wadzie, która nie jest istotna, w ogóle nie będzie miała wpływu na sposób i jakość wykonywania obowiązków. W przypadku samodzielnych stanowisk, przy których praca wykonywana jest indywidualnie, lub też stanowisk, które nie wiążą się z częstym kontaktem z innymi np. Praca księgowego, specjalisty ds płac, powiedzenie, że nie umiem zbyt dobrze przemawiać publicznie nie będzie stanowiło żadnego poważnego problemu.

Tak samo jeśli ubiegając się o posadę mechanika powiemy, że nie umiemy zbyt dobrze formułować myśli w formie pisemnej, to również nie skreślimy swojej kandydatury, bo przecież z punktu widzenia pracy taka "wada" nie ma najmniejszego znaczenia.

Strategia 4:

Ominięcie tematu

Ostatecznie kiedy nic innego nie przychodzi nam do głowy, zawsze możemy powiedzieć, że: Z całą pewnością mam jakieś wady, bo nie ma ludzi, którzy ich nie mają, jednak według mojej wiedzy nie mam żadnych słabych punktów, które w jakikolwiek sposób przeszkadzałyby mi w wykonywaniu oferowanej pracy.

Strategia 5:

Poczucie humoru

Poczucie humoru należy do najlepszych "rozbrajaczy" tego pytania. Jeśli ktokolwiek jest w stanie je wykorzystać na pewno odniesie w takiej sytuacji korzyści. Obrócenie całej sprawy w żart często odwraca uwagę rekrutera od faktu sprytnego ominięcia odpowiedzi.

Zakończenie

Pytanie o własne słabości, należy chyba do najbardziej znienawidzonych przez kandydatów pytań, a jednocześnie z uwagi na trudność w odpowiadaniu i informacje jakie bardzo często niesie ze sobą, jest to pytanie ulubione przez pracodawców. Mam nadzieję, że omówione strategie pozwolą lepiej poradzić sobie z pytaniem oraz uzbroją kandydatów w skuteczne odpowiedzi.

 

 

25.07.2006 - Zespół Praca.pl

lista artykułów

Skomentuj

PORADNIKI PRACA.PL

SZUKAJ PORADNIKA

PRACA W BRANŻY

 
 
 
 
Praca  |  Regulamin  |  Polityka prywatności  |  Pomoc  |  Kontakt  |  O nas  |  Reklama  |  Szukasz pracownika?  |  Partnerzy  |  Centrum prasowe  |  RSS  |  Widget z ofertami pracy

 

Copyright © 2003 - 2014 Praca.pl Sp. z o.o. Numer wydania: 16304 / 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. Powielanie, drukowanie, kopiowanie lub rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych na stronach Praca.pl jest zabronione.

Praca i oferty pracy w Praca.pl