5 zasad na dobry początek w nowej pracy 2016-10-31

Niezależnie od tego jak bardzo wierzysz w swoje kompetencje i jak wysoka jest twoja pewność siebie, rozpoczęcie nowej pracy w nieznanym ci dotąd środowisku jest sytuacją, która może stresować. Dobrze jest więc odpowiednio się do niej przygotować, aby proces wdrażania się do nowej firmy przebiegł szybko, miło i bezboleśnie.

 

Po pierwsze: zadbaj o wygląd

 

Każda firma ma pewne zasady i wymagania dotyczące ubioru swoich pracowników. W zależności od branży i wielkości firmy, mogą się one różnić. Jeśli zaczynasz pracę w agencji reklamowej, prawdopodobnie twój strój może być nieco luźniejszy, a nikt nie będzie od ciebie wymagał, aby codziennie zakładać garnitur czy elegancką sukienkę. Jeśli jednak twoim nowym zajęciem będzie praca w punkcie obsługi klienta w banku, zasady co do twojego ubioru mogą być ściśle określone. Zanim więc zdecydujesz się na konkretny strój, dowiedz się, jak ubierają się inni ludzie w nowej firmie. Jak to możesz zrobić? Skontaktuj się z osobą, która zajmowała się twoją rekrutacją i podpytaj o zasady panujące w firmie. Jeśli masz taką możliwość (bo być może zaczynasz pracę jako barman w jednej z restauracji), wybierz się tam wcześniej, zupełnie prywatnie i poobserwuj stroje pracujących tam osób. Nie bez przyczyny wielu ekspertów podkreśla, że pierwsze wrażenie ma duże znaczenie, powinno więc być ono jak najlepsze.

 

Po drugie: zadbaj o relacje

 

Bez wątpienia najważniejszym powodem, dla którego przychodzimy do pracy jest realizacja wytyczonych nam obowiązków, a więc na tym powinniśmy skupić się w największej mierze.


Aby wykonywanie codziennych zajęć było przyjemniejsze, warto zadbać także o relacje ze współpracownikami. Z pewnością w pierwszych tygodniach swojej pracy nie warto angażować się w prywatne rozmowy pracowników, tematy związane z innymi osobami z firmy czy popularne często „plotkowanie w kuchni”. Może to być źle odebrane. Warto jednak spróbować podjąć parę niezobowiązujących rozmów - zarówno z osobami, które pracują blisko nas jak i tymi, które spotykamy w innych częściach biura. Im szybciej poznasz ludzi pracujących w firmie, tym prędzej poczujesz się jej częścią.

 

Po trzecie: zadawaj pytania

 

Jeśli pojawią się u ciebie jakiekolwiek opory do zadawania pytań, jak najszybciej je zwalcz i zapytaj o to, co cię w danym momencie trapi. Oczywiście w sferze zawodowej. Twój szef czy koledzy z pracy nie będą oczekiwać od ciebie, że podczas pierwszych dni na nowym stanowisku będziesz wiedział już wszystko o strukturze firmy, biurze czy nowych obowiązkach. Pytania dotyczące zakresu obowiązków, tego co do tej pory działo się w firmie czy bardziej prozaiczne, np. dotyczące lokalizacji biurowej drukarki są wręcz wskazane. Nie bój się więc pytać.

 

Po czwarte: pamiętaj o swoich zasadach

 

Oferta pracy, którą ci zaproponowano była wypadkową twoich umiejętności, cech osobowości i pozytywnego wrażenia, jakie udało ci się wywrzeć na rekruterze. Firma przyjęła cię do pracy bo jesteś dobrym pracownikiem. Nie musisz więc za wszelką cenę tego udowadniać za pomocą niepotrzebnych nadgodzin w pierwszych tygodniach pracy czy przyjmowaniu nadprogramowej ilości obowiązków. Jeśli na początku swojej pracy pokażesz, że chętnie wykonujesz obowiązki innych ludzi, będą cię prosić o to coraz częściej.

 

Po piąte: wykaż się proaktywną postawą

 

Prawdopodobnie w pierwszych tygodniach twojej pracy nie będziesz mieć zbyt wielu obowiązków. To normalne. W czasie tak zwanego onboardingu pracodawca chce jak najlepiej przygotować cię do pracy w firmie. Zależy mu na tym, abyś jak najlepiej zrozumiał swoje obowiązki, zaaklimatyzował się w nowym miejscu i poznał swoich współpracowników. Jeśli w pewnym momencie poczujesz, że jesteś już w pełni gotowym do wykonywania swojej roli pracownikiem, wykaż się proaktywną postawą i zaproponuj, że wykonasz jakieś zadanie. Pracodawca z pewnością to doceni.

 

Proces onboardingu to niezwykle ważny dla pracodawcy element, który często ma decydujące znaczenie w zatrzymaniu nowego pracownika w firmie na dłużej. Dlatego też w naszej firmie wypracowaliśmy pewną określoną strukturę procesu adaptacji, która pozwala pracownikowi w szybki i przyjemny sposób poznać firmę, zaaklimatyzować się w niej i odnaleźć swoje miejsce - komentuje Rafał Dąbkowski, Business Unit Director w CONNECTIS_.

 

Pamiętaj, że pierwsze tygodnie w pracy mają znaczenie dla jej dalszego przebiegu. Dlatego postaraj się wykazać i pokazać najlepszą wersję samego siebie. Nie zapominaj też o tym, że „nowym pracownikiem” jest się tylko przez chwilę. Za jakiś czas do firmy przyjdą kolejne osoby, a ty nie będziesz już wzbudzać takiego zainteresowania. 


Przeczytaj także:

Skomentuj