Praca.pl Poradniki CV / Życiorys
5 elementów, których należy unikać w aplikacji o pracę

5 elementów, których należy unikać w aplikacji o pracę

 
5 elementów, których należy unikać w aplikacji o pracę

CV musi być skuteczne – jego celem jest doprowadzenie do tego, by kandydat został zaproszony na rozmowę rekrutacyjną. Nieistotne informacje, ogólnikowe i stosowane przez wszystkich zwroty zmniejszają szanse na zaproszenie na spotkanie z pracodawcą. Czego unikać w aplikacji?

CV jak reklama

 

Czym jest aplikacja? Podaniem o przyjęcie do pracy? Prośbą kierowaną do pracodawcy? Nie! Przede wszystkim jest to reklama kandydata, która ma doprowadzić do tego, by osoba czytająca CV stwierdziła, że być może to właśnie ta osoba będzie odpowiednia na proponowane stanowisko. Nieskuteczne CV jest jak kiepski przekaz reklamowy, który nie zachęca odbiorcy do tego, by wypróbować reklamowany produkt czy usługę. Kandydaci, którzy chcą by ich aplikacje wyróżniły się wśród innych i zaowocowały spotkaniem rekrutacyjnym powinni uczyć się od specjalistów ds. marketingu tego, jak budować komunikację z pracodawcą. Innymi słowy na swoje CV warto popatrzeć pod kątem tego, czy dobrze „reklamuje” naszą osobę i czy czasem nie wykorzystaliśmy w nim tego, co tak bardzo złości nas w reklamach.

Popatrzmy na typową reklamę proszku do prania. Specjaliści od marketingu wymyślają kolejne hasła reklamowe, które mają nas przekonać do tego, że ów proszek jest od innych lepszy. Czy takie zdanie jak „najlepszy na rynku proszek, który usuwa wszystkie plamy” kogokolwiek przekonuje? Raczej nie. Podobnie zdanie „skuteczny i zmotywowany manager z bogatym doświadczeniem” nie przekona pracodawcy jeśli w aplikacji nie będzie konkretów tylko same ogólniki. Nie chodzi o to, by kandydat traktował siebie jak produkt do sprzedaży, ale by zrozumiał, że od tego czy i jak zachęci osobę czytającą CV do kontaktu zależy to, na ile rozmów kwalifikacyjnych się dostanie.

Czego zatem możemy nauczyć się od marketerów? Jakich elementów unikać w CV, gdyż mogą niszczyć efektywność przekazu „reklamowego” jaki chcemy osiągnąć?

1. Informacje nieistotne

 

To wszystko to, co tak naprawdę wcale nie musi się w aplikacji znaleźć, by zachować jej skuteczność -  informacje nieważne z punktu widzenia stanowiska na jakie kandydat aplikuje. Najczęściej zamieszczanie informacji nieistotnych wynika z tego, że kandydat chce napisać o sobie jak najwięcej (błąd popełniany zwłaszcza przez osoby z niewielkim doświadczeniem zawodowym) lub z tego, że jedno CV wysyłane jest na wszystkie typy stanowisk - z badań Praca.pl przeprowadzonych w 2011 roku wynika, że 80% kandydatów nie dopasowuje CV do oferty pracy na którą odpowiada. Jaki efekt daje zamieszczenie nieistotnych informacji w aplikacji?

  • Rekruter może w natłoku  danych nie zauważyć ważnych informacji i elementów CV;
  • Widać, że CV nie zostało przygotowane pod ofertę (lub grupę ofert) – zatem osoba rekrutująca wyciąga wniosek, że kandydat nie jest zmotywowany i wcale mu aż tak bardzo nie zależy;
  • Pojawia się poczucie, że kandydatowi brak umiejętności selekcji informacji;
  • CV może wydawać się chaotyczne i nieprzemyślane.

Nieistotną informacją może być np. to, że kandydat posiada książeczkę sanitarno – epidemiologiczną, a kandyduje na stanowisko pracownika obsługi klienta na infolinii lub informacja o temacie pracy magisterskiej przy ukończeniu kierunku niezwiązanego z branżą i stanowiskiem.

2. Nadużywane zwroty


Takie słowa jak „kreatywny”, „zmotywowany”, „dynamiczny” stosowane są niemalże w co drugim CV. Nie dość, że są to określenia, które wykorzystuje większość kandydatów, to najczęściej nie są też dobrane do specyfiki stanowiska. Nie wszędzie potrzebna jest kreatywność, a „skrupulatność” na niektórych stanowiskach to wada, a nie zaleta. Stosowanie nadużywanych przez kandydatów zwrotów powoduje u osoby czytające CV poczucie, że kandydat:

  • nie przemyślał, jakie cechy są rzeczywiście ważne na danym stanowisku;
  • nie ma świadomości swoich mocnych stron;
  • idzie po „linii najmniejszego oporu”;

Typowe i stosowane przez wszystkich zwroty są pomijane przez rekrutera przy czytaniu aplikacji. Zatem kandydat po prostu marnuje w CV miejsce, które mógłby lepiej wykorzystać. Na przykład poprzez podkreślenie tego, co rzeczywiście mogłoby go wyróżnić wśród innych kandydatów.

 

3. Tautologie


„Skuteczny sprzedawca z wybitnymi wynikami w sprzedaży” - takie sformułowania są w aplikacjach dość częste. Niestety nie wnoszą niczego konkretnego do CV. Tautologie kandydaci namiętnie stosują w opisie obowiązków. Osoby rekrutujące po przeczytaniu pierwszej, najczęściej przestają wnikliwie analizować CV i resztę po prostu skanują wzrokiem. Jeśli nic w dalszej części CV nie zwróci ich uwagi, aplikacja ląduje w koszu. I znów kandydat marnując miejsce w aplikacji na pisanie oczywistości zaprzepaścił swoją szansę na spotkanie rekrutacyjne.

 

4. Pustosłowie


Błąd najczęściej pojawiający się w treści maila do pracodawcy lub Liście Motywacyjnym. Polega na zastosowaniu wielu słów, które praktycznie nie przekazują żadnej treści. W efekcie rekruter nadal nie wie, dlaczego kandydat sądzi, że sprawdzi się na oferowanym stanowisku,
jakie mocne strony ma kandydat i dlaczego warto zaprosić go na spotkanie rekrutacyjne.
Pojawia się poczucie braku umiejętności sprawnej komunikacji u kandydata.

Ewidentnym pustosłowiem, które występuje w większości listów motywacyjnych jest początek wypowiedzi: „W związku z poszukiwaniem przez Państwa kandydata na stanowisko X przesyłam swoją kandydaturę” (skoro osoba rekrutująca czyta list, to wiadomo, że zostało przesłany; to, że firma szuka pracownika rekruter też już wie – zdanie niczego zatem nie wnosi).

5. Ogólniki


„Posiadający umiejętności interpersonalne”, „świetnie pracujący w zespole oraz indywidualnie”, „z wysokimi wynikami w sprzedaży” - takie ogólniki nie tylko nie zachęcają do spotkania się z kandydatem, ale wręcz mogą powodować odrzucenie CV. Dlaczego? Bo nie dając konkretnych informacji sugerują, że kandydat sukcesów żadnych jednak nie miał i w pracy skuteczny nie będzie. Jeśli kandydat ma się wyróżnić i pokazać, że będzie gwiazdą w zespole, to musi umieć to udowodnić. Wracając do porównania CV do reklamy, czy bardziej przekonujący będzie taki opis: „urządzenie do gotowania jajek, dzięki któremu jajka będą szybko, dobrze i efektywnie ugotowane” (tautologia, pustosłowie i ogólnik w jednym zdaniu)? Czy może do zakupu urządzenia bardziej przekona takie przedstawienie produktu: „Urządzenie gotuje jajka w 5 minut. Posiada funkcjonalność umożliwiającą gotowanie jajek na miękko, pół miękko i twardo. Jednocześnie umożliwia przygotowanie 5 jajek. Niewielki pobór mocy – zaledwie 5 W.”?

Usunięcie nadużywanych zwrotów, ogólników i nieistotnych informacji z CV, unikanie tautologii i nastawienie na konkretny przekaz podkreślający rzeczywiste mocne strony kandydata dopasowane do specyfiki stanowiska na jakie kandyduje daje większą skuteczność CV mierzoną ilością zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne. Warto o to zadbać!


Więcej artykułów "CV / Życiorys"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

    AAA AUTO   Piaseczno, ul. Okulickiego 3    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków Bezpośrednia i stacjonarna obsługa Klientów wg standardów firmy; Analiza potrzeb klientów, negocjacja cen; Wprowadzanie danych klientów do wewnętrznego systemu; Jazdy testowe; Dbałość o właściwą ekspozycję samochodów;
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Główny Księgowy / Główna Księgowa

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    starszy specjalista (senior) / ekspert / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków: Sporządzanie deklaracji podatkowych (CIT, VAT, JPK), dokumentów IFT oraz raportów finansowych (GUS, NBP). Odpowiedzialność za przygotowywanie sprawozdań finansowych. Nadzór nad terminowym regulowaniem zobowiązań podatkowych. Opiniowanie umów pod względem...
  • Asystent ds. brokerskiej obsługi ubezpieczeń

    Aon Polska Sp. z o. o.   Szczecin    praca hybrydowa
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Zakres zadań: Wspieranie brokerów w procesach administracji danych w wewnętrznych systemach i aplikacjach; Administrowanie elektroniczną i papierową dokumentacją techniczną i ubezpieczeniową w powierzonym zakresie, zgodnie z procedurami Aon; Kompletowanie i przygotowywanie do archiwizacji...
  • Lider / Koordynator produkcji

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: kierowanie oraz organizowanie pracy zespołu montażu zbrojeń okrętowych w zakresie jakości i wydajności; przygotowywanie stanowisk pracy pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa; kontrola prawidłowości przebiegu procesów technologicznych; przegotowywanie raportów...
  • Pracownik myjni samochodowej

    AAA AUTO   Poznań, Szwajcarska 14    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę
    16 godz.
    Opis stanowiska: przygotowywanie pojazdów do sprzedaży i dbanie o ich wygląd zewnętrzny oraz wewnętrzny; współpraca z Klientem (np. pomoc w transporcie Klienta do banku czy urzędu); parkowanie pojazdów oraz ich transport na krótkich dystansach; realizacja drobnych napraw. Nasze wymagania:...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.