Marka pracodawcy – dlaczego jej budowanie jest ważne
Budowanie marki pracodawcy jest procesem długotrwałym, w efekcie którego firma zyskuje ugruntowaną pozycję na rynku, zadowoleni pracownicy są jej wizytówką, a nowi kandydaci ustawiają się w kolejce. Markę buduje się długo, jednak łatwo ją zniszczyć niewłaściwym ruchem, wypowiedzią lub postępowaniem. Myślenie o obecnych i przyszłych pracownikach firmy jak o klientach, może przynieść pozytywne efekty dla wizerunku firmy. Analiza potrzeb osób zatrudnionych i chcących aplikować na kolejne stanowiska ma bardzo duże znaczenie. Dzięki niej łatwiej jest ich przyciągnąć, zatrzymać i zwiększać zaangażowanie w wykonywanie obowiązków.
Portal Praca.pl w 2017 roku analizował wyniki ankiety przeprowadzonej wśród swoich użytkowników, dotyczącej budowania przez firmy marki pracodawcy. Z badań wynika, że ponad 70% ankietowanych chętniej zaaplikuje na ofertę pracy firmy, która aktywnie zarządza marką pracodawcy.
Co daje employer branding
Employer branding – budowanie marki pracodawcy, jest tym działaniem, które wychodzi naprzeciw zmieniającym się trendom rynkowym i aktualnie dostosowuje się do tzw. rynku pracownika. Dobra marka pracodawcy to wynik sporego wysiłku, mogącego się jednak może się bardzo opłacić. Dzięki działaniom prowadzonym w tym zakresie skuteczność rekrutacji wzrasta. Pozyskanie nowych talentów przychodzi łatwiej, zwiększa się lojalność pracowników, ich zaangażowanie i produktywność, a to z kolei przekłada się na wyniki finansowe firmy. Dlatego strategia marketingowa firmy to jedno, a employer branding to drugie.
I właśnie „to” drugie, dzięki życzliwym opiniom aktualnych pracowników, kształtuje pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. Pracownik jest ambasadorem firmy, najcenniejszym jej kapitałem, jeżeli oczywiście zachowuje się odpowiedzialnie. Silna marka to stabilna pozycja na rynku oraz efektywni i jednocześnie zadowoleni ludzie. Marka pracodawcy to także dobra komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna. Jeśli firma dobrze traktuje swoich pracowników i wywiązuje się ze składanych im obietnic, potencjalni kandydaci tym chętniej będą do niej aplikować.
Budowanie marki pracodawcy – przykład
W jaki sposób marka pracodawcy zachęca kandydatów ubiegających się o pracę do aplikowania na wybrane stanowisko? Eksperci Praca.pl podkreślają, że w publikowanym ogłoszeniu powinny znaleźć się kluczowe z punktu widzenia kandydata informacje takie jak:
- opis firmy jako miejsca pracy
- atrakcyjna szata graficzna
- jasno zdefiniowane wymagania wobec kandydatów
- informacje o konkretnym wynagrodzeniu lub chociaż informacja o przedziale, zwłaszcza na stanowiskach deficytowych
- sprecyzowane korzyści wynikające z podjęcia pracy – np. pakiet szkoleń
- nagrody i wyróżnienia istotne z punktu widzenia kandydata.
Blisko połowa ankietowanych uważa, że firma o ugruntowanej marce dba o swoich pracowników, dlatego też chętnie zaaplikują na publikowane przez nią oferty.
Marka pracodawcy – wpłwy na rekrutację
Wizerunek pracodawcy to zwieńczenie działań związanych z budowaniem marki pracodawcy. Według ankietowanych portalu Praca.pl 66% kobiet i 55% mężczyzn uważa, że najważniejsza jest możliwość zatrudnienia na umowę o pracę, a prawie tak samo ważna jest stabilna pozycja rynkowa pracodawcy.
Badanie pokazało, że kandydaci chętnie wysyłają dokumenty aplikacyjne do firmy, w której chcieliby pracować, mimo że ta akurat nie prowadzi rekrutacji. Potwierdziło to 76% ankietowanych pań i 68% panów. 37% badanych przyznaje, że podjęłoby pracę w renomowanej firmie nawet kosztem niższego wynagrodzenia niż oferowane w przedsiębiorstwie o mniej ugruntowanej pozycji.
Prowadząc aktywną politykę EB firma może zyskać bardzo wiele. Pracodawcy uznani na rynku jako wiarygodni i rzetelni zyskują lojalnych pracowników, którzy chcą pozostać dłużej w strukturach przedsiębiorstwa i dążą do rozwoju pod kątem pracy w tym miejscu.