Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Pomysł na biznes – apteka

Pomysł na biznes – apteka

 
Pomysł na biznes – apteka

Prowadzenie własnej apteki należy do działalności rejestrowanej. Oznacza to, że zakres i warunki jej funkcjonowania są ustalone prawnie. Sprawdź, czy pomysł na biznes – apteka ma szansę powodzenia.

 

Apteka – jak otworzyć?

 

Apteka to nie po prostu sklep z lekami, ale placówka ochrony zdrowia, zatrudniająca wykwalifikowany personel, świadczący usługi farmaceutyczne. Dlatego tak ważne jest, by każde z tych miejsc spełniało odpowiednie wymagania formalne – leki i wyroby lecznicze były wydawane w sposób zgodny z przeznaczeniem. Ponadto sprzedaż musi być odpowiednio ewidencjonowana, a kadra mieć kwalifikacje potrzebne do sporządzania leków czy doradzania w kwestii ich przyjmowania.

 

Osoba chcąca otworzyć aptekę musi mieć wykształcenie farmaceutyczne – nie wystarczy, że zatrudni odpowiednich pracowników. Ponadto przedsiębiorca wyznacza kierownika apteki – może być nim wyłącznie farmaceuta o co najmniej 5-letnim stażu pracy w aptece (bądź 3-letnim stażu, jeśli jego specjalizacją jest farmacja apteczna). Wszyscy pracownicy sprzedający leki muszą mieć co najmniej tytuł farmaceuty lub technika farmaceutycznego.

 

Przedsiębiorca powinien wybrać typ apteki, jaką chce otworzyć. Te dzielą się bowiem na ogólnodostępne (większość placówek), zakładowe i szpitalne. Oddzielną kategorię stanowią punkty apteczne na terenach wiejskich (w miejscowościach, gdzie nie ma aptek ogólnodostępnych), a także sklepy z wyrobami zielarsko-medycznymi oraz ze specjalistycznym sprzętem medycznym. Warto jednak pamiętać, że leki i produkty medyczne wydawane na receptę można sprzedawać jedynie w aptekach i w ograniczonym zakresie – punktach aptecznych.

 

Działalność gospodarczą, jaką jest prowadzenie apteki, należy zarejestrować oraz opodatkować. Właściwym numerem PKD podawanym przy rejestracji firmy jest 4773Z (Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach). Aptekę można prowadzić w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki jawnej i partnerskiej (wszyscy wspólnicy muszą być jednak farmaceutami).

 

Biznesplan – apteka

 

Zanim otworzysz aptekę, musisz sprostać wymogom formalnym. Konieczne jest uzyskanie zezwolenia na prowadzenie tego typu działalności – wydaje je wojewódzki inspektor farmaceutyczny. To spory wydatek, gdyż wiąże się z uiszczeniem opłaty w wysokości pięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę dla danego roku.

 

Istnieje szereg ograniczeń dotyczących prowadzenia tego typu działalności. Inspektor nie zezwoli np. na działalność przedsiębiorcy, który prowadzi już 4 apteki ogólnodostępne bądź jest członkiem grupy kapitałowej, której członkowie prowadzą ponad 1% wszystkich aptek znajdujących się na terenie województwa. Ograniczenia dotyczą również lokalizacji nowej placówki – można ją otworzyć, o ile na jedną aptekę w danej gminie przypada co najmniej 3 tys. mieszkańców.

 

Ponadto odległość pomiędzy kolejnymi placówkami musi wynosić minimum 500 m w linii prostej.

 

Kolejnym wydatkiem, jaki trzeba uwzględnić w biznesplanie apteki, jest ten związany z wynajmem/kupnem i przystosowaniem lokalu do tego typu działalności. Musi on spełniać standardy sanitarne i przeciwpożarowe, a także uwzględniać inne wytyczne, np. dotyczące minimalnej powierzchni placówki.

 

Czy apteka to dobry biznes?

 

Wydaje się, że apteka to dochodowy biznes – Polacy są jednym z najczęściej kupujących leki narodem w Europie. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że mniejszym placówkom trudniej utrzymać się na rynku niż aptekom należącym do wielkich sieci farmaceutycznych, gdyż te ostatnie mogą sobie pozwolić na niższe ceny i szerszy wachlarz oferty. Otwierając aptekę, trzeba wziąć pod uwagę zapotrzebowanie na tego typu placówki w danej okolicy.

 

Warto też pomyśleć o usługach dodatkowych – może opłaci się połączyć wydawanie leków ze sprzedażą kosmetyków i wyrobów ziołowych? Na to, czy pomysł na biznes – apteka się powiedzie, wpływ ma wiele czynników, między innymi ceny, jakość i szybkość obsługi, różnorodność oferty.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    7 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Asystent / Asystentka ds. Wsparcia Dyrektora Technicznego

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   dziś wygasa
    asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: Wsparcie Dyrektora Technicznego w codziennej pracy (organizacja podróży służbowych, zarządzanie kalendarzem, przygotowywanie prezentacji i innych dokumentów); Monitorowanie rynku i wyszukiwanie ogłoszeń o postępowaniach przetargowych; Bieżące i efektywne monitorowanie...
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.