Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Archiwista - opis zawodu, jak zostać, praca, kurs, zarobki

Archiwista - opis zawodu, jak zostać, praca, kurs, zarobki

 
Archiwista - opis zawodu, jak zostać, praca, kurs, zarobki

Archiwista


Archiwista / archiwistka to osoba, która pracuje w archiwach najróżniejszych instytucji. Osoba ta odpowiedzialna jest za przechowywanie i zarządzanie dokumentacją znajdującą się w zbiorach uporządkowanych w tematyczne akta.

Praca w zawodzie może być wykonywana w:
    • instytucjach państwowych,
    • instytucjach kościelnych,
    • bibliotekach,
    • muzeach,
    • archiwach zakładowych i państwowych,
    • szpitalach ,
i wszędzie tam, gdzie przetrzymywane są różnorodne zbiory dokumentów.

 

Technik archiwista opis zawodu


Technik archiwista to osoba skrupulatna, dobrze zorganizowana i uwielbiająca pracę z dokumentami. Technik dba o to, aby żaden dokument nigdzie się nie „zapodział”. Do zadań technika należy sporządzanie list, aby wszystko znajdowało się w odpowiednim miejscu, gdy będzie potrzebne. Technik zajmuje się gromadzeniem, opracowywaniem, zabezpieczeniem oraz udostępnianiem dokumentacji.

 

Archiwista - jak zostać?


Aby pracować w tym zawodzie, trzeba mieć przynajmniej wykształcenie średnie. Kończąc studium policealne, można uzyskać tytuł technika archiwisty. Praca technika archiwisty nie różni się znacznie w zakresie obowiązków od tych, opisanych powyżej. Technik może uzyskać awans na stanowisko archiwisty. W archiwistyce można także pracować po ukończeniu studiów na kierunku historycznym o specjalizacji związanej z archiwistyką.

 

Archiwista - praca


Obowiązki archiwisty związane są z obiegiem dokumentów. Do głównych zadań należących do zakresu obowiązków archiwisty zalicza się opiekę nad zbiorami dokumentów, czyli ich ochrona oraz ochrona danych w nich zawartych.

Archiwista zajmuje się gromadzeniem akt, odpowiednio je klasyfikując i opisując. Następnie dba o odpowiednie przechowywanie tychże dokumentów oraz udostępnia je w razie potrzeby osobom trzecim. Praca w tym zawodzie wymaga oceny, czy zbiory dokumentów są zdatne do użytku, a także, czy któreś z nich nie należy zniszczyć.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat zadania archiwisty zostały nieco zmodernizowane. Zawód nabrał cyfrowego charakteru. Wśród ofert pracy można nawet natknąć się na nabór na stanowisko e-archiwisty. W archiwum coraz częściej dokonuje się digitalizacji zbiorów, aby zapobiegać procesom niszczenia. Przenoszenie zbiorów do cyfrowego otoczenia, tworzenie nowych katalogów i zapis kopii leży po stronie archiwisty.

Praca archiwisty polega także na zapewnieniu odpowiednich warunków do przechowywania dokumentów. Oznacza to, że w archiwum musi panować odpowiednia temperatura oraz wilgoć.

To, co jeszcze należy do obowiązków archiwisty to:


    • dbałość, aby osoby nieupoważnione nie dostały się do archiwum,
    • obsługa klientów poszukujących informacji,
    • odszukiwanie potrzebnych akt
    • dbałość o dokumenty, zwłaszcza te najstarsze i najcenniejsze,
    • analiza akt,
    • przekwalifikowanie dokumentacji.

Archiwistyka kojarzona jest z prostym schematem praca archiwista - archiwum. Jednak nie zawsze tak jest. Gdy przejdzie się przez wszystkie szczeble awansu zawodowego, można oczekiwać pracy przy biurku zamiast w magazynie z dokumentami. Wtedy zazwyczaj swoje obowiązki wykonuje już starszy archiwista lub kustosz.

Wbrew pozorom nie jest to zawód umierający. Zmienia się nieco jego sposób wykonywania z manualnego na cyfrowy. Zapotrzebowanie na archiwistów nadal jest widoczne w ofertach pracy. Wpisując w wyszukiwarkę w Internecie hasło np. „archiwista praca Warszawa”, „technik archiwista Bydgoszcz” czy „archiwista praca Poznań” lub „archiwista praca Kraków” otrzymamy sporo ofert pracy niezależnie od miasta, w którym szukamy pracy. Oczywiście łatwiej jest znaleźć zatrudnienie w dużych miastach.

Dość popularna jest praca archiwisty zakładowego. Obowiązki archiwisty zakładowego nie różnią się wiele od tych, wymienionych powyżej. Inne jest nieco środowisko pracy. Miejscem pracy archiwisty zakładowego są magazyny oraz pomieszczenia biurowe znajdujące się w przedsiębiorstwach oraz urzędach.

 

Kurs archiwisty


Kursy archiwistyczne nie zawsze skierowane są do osób, które dopiero chcą odnaleźć swoją drogę zawodową. Większość tego rodzaju kursów przeznaczona jest dla osób, które na co dzień zajmują się pracą w obszarze administracji biurowej. Kurs archiwistyczny ma na celu usystematyzowanie wiedzy, naukę nowych umiejętności pomocnych w pracy oraz rozpowszechnianie istotnych zmian w przepisach związanych z archiwistyką. Wybierając się na kurs archiwisty „dla zielonych”, warto znać, chociaż podstawy archiwistyki, żeby dobrze przyswoić program nauczania.

 

Archiwista zarobki

 


Sedlak&Sedlak przygotował raport zarobków archiwistów pracujących w sektorze publicznym. Wynika z niego, że to, ile zarabia archiwista, zależne jest od miejsca, w którym wykonuje swoją pracę. Nie bez znaczenia jest sektor publiczny lub prywatny, miejscowość, w której pracuje, a także staż pracy i wykształcenie.

Wynagrodzenie archiwisty zatem waha się od 2 300 PLN do 3 426 PLN. Mediana zarobków wynosi 2 748 PLN.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Sprzedawca Flotowy w Salonie Samochodowym

    GAM Sp. z o.o.   Długołęka, Wrocławska 35    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   5 000 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Obowiązki: Obsługa i rozwijanie portfela klientów biznesowych zainteresowanych zakupem flot samochodowych. Doradztwo w zakresie doboru samochodów flotowych i oferowanych rozwiązań finansowych. Przygotowywanie ofert handlowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów biznesowych....
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Junior Content Specialist

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twoje obowiązki: Tworzenie i aktualizacja informacji na temat hoteli i kierunków wakacyjnych w serwisie coraltravel.pl. Dobór, korekta i kadrowanie zdjęć promujących hotele; Pozyskiwanie danych hotelowych od stałych partnerów za granicą; Współpraca z Działem Marketingu przy tworzeniu...

Najnowsze artykuły

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę ma prawo do urlopu okolicznościowego z powodu ważnych wydarzeń w życiu osobistym, w tym pogrzebu bliskiego członka rodziny. Wyjaśniamy, jak skorzystać z takiego wolnego, kiedy należy nam się jeden, a kiedy dwa dni urlopu, a także co napisać na wniosku urlopowym i czy pracodawca ma prawo go odrzucić.

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Przyjście na świat dziecka to ogromna radość i duże przeżycie dla całej rodziny. Z tej okazji pracownikowi przysługuje urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka. Jak złożyć wniosek o urlop, czy będzie to płatna nieobecność w pracy i dlaczego najczęściej to ojcowie wykorzystują urlop okolicznościowy z powodu przyjścia na świat potomka?