Feedback – definicja
Słowo „feedback” to po polsku to nic innego jak informacja zwrotna. Otrzymujemy ją między innymi w pracy od przełożonego, który dokonuje oceny naszych działań. Może to być zarówno krytyka, jak i pochwała. Dzięki temu zatrudnione osoby mają świadomość, czy coś trzeba poprawić. Dlaczego udzielanie podwładnym feedbacku jest tak ważne? Głównie dlatego, że zaspokaja potrzeby rozwoju oraz bezpieczeństwa. Warto także zaznaczyć, że nie tylko pracodawca ma prawo do oceny zadań członków swojego zespołu. Także podwładni mogą zwrócić uwagę szefowi na pewne rzeczy.
Warto tutaj podkreślić, że feedback jest bardzo ważny. Może on odpowiednio zmotywować, co pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie całej firmy.
Feedback – zasady
Przekazanie feedbacku może okazać się dość trudne. Łatwiej oczywiście pochwalić kogoś, natomiast w przypadku negatywnych uwag mogą pojawić się pewne problemy. Przede wszystkim informacja zwrotna powinna być przekazywana na bieżąco. Jeżeli bowiem pracodawca nagle zwrócił nam uwagę na zadanie, które wykonywaliśmy pół roku temu, to prawdopodobnie nawet o nim nie pamiętamy. W takiej sytuacji kierowanie do zatrudnionego jakichkolwiek uwag jest zwyczajnie bezcelowe.
Przełożony nie może także zapominać o formie przekazywania informacji. Najlepiej aby była to rozmowa w cztery oczy. Jeżeli bowiem szef wyłuszcza błędy na forum publicznym, to pracownik może poczuć się ośmieszony lub poniżony. Kluczowe są także szacunek i kultura osobista. Nawet jeżeli kierownik chce zwrócić uwagę na pewne niedociągnięcia, to nie może powiedzieć, że dana osoba jest głupia i nie rozumie swoich zadań. Będzie to świadczyło o braku poszanowania godności ludzkiej. Sytuacje, w których team leader będzie nas oceniać, nie powinny być stresujące. Konstruktywna krytyka może bowiem zmotywować pracownika do podjęcia działań, które pozwolą na polepszenie wykonywania obowiązków.
Feedback – jak przyjąć
Wiemy już, jak kwestia feedbacku wygląda z perspektywy pracodawcy. O czym natomiast powinien pamiętać podwładny w momencie przekazywania mu takiej informacji. W kwestii pozytywnego feedbacku jest prościej. W końcu jesteśmy zadowoleni, że ktoś zauważył i docenił nasze starania. Jak się natomiast zachować w sytuacji, gdy przełożony ma nam do przekazania negatywną opinię? Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę, że nie jest to krytyka całej naszej osoby, a konkretnych działań. Nie można dać się ponieść emocjom, ale uważnie wysłuchać szefa, który powinien dać nam konkretne przykłady tego, co nie spełniło jego oczekiwań.
Z reguły pierwsza reakcja na krytykę to gniew, niezadowolenie. Pracownicy często przyjmują lekceważący wyraz twarzy, ponieważ są przekonani, że szef przesadza. Warto jednak powstrzymać takie zachowanie i wyciągnąć z zaistniałej sytuacji dobre strony. Negatywna ocena nie oznacza od razu rozwiązania umowy. Przełożony najprawdopodobniej nawet o tym nie pomyślał (chyba, że jest to kolejny raz, gdy ktoś popełnił te same błędy). Dobrze jest zatem zapytać, co trzeba poprawić, a później zastosować się do uwag, dzięki którym możemy uniknąć kolejnego takiego przypadku.