Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Freelancer - kim jest, kodeks, umowa i rozliczenie

Freelancer - kim jest, kodeks, umowa i rozliczenie

 
Freelancer - kim jest, kodeks, umowa i rozliczenie

 

Freelancer - kim jest?

 

Freelancer to osoba pracująca bez etatu, najczęściej zdalnie. Realizuje projekty na zlecenie w dziedzinie, w której się specjalizuje. Freelancer może prowadzić swoją działalność, ale nie musi. Może rozliczać się z usługodawcą na podstawie umowy o dzieło. 

 

Freelancing w Polsce staje się coraz bardziej popularny, głównie wśród zawodów artystycznych, o podłożu humanistycznym, ale także w branży w IT. Można powiedzieć, że powstał nowy zawód freelancer. 

 

Polski freelance coraz częściej korzysta z portali ze zleceniami lub specjalnych platform, gdzie niepotrzebne jest posiadanie własnej firmy, gdyż możesz rozliczać się ze zleceniodawcą za pośrednictwem właśnie platformy. Za drobny procent faktura zostanie wystawiona przez platformę i tak nastąpi rozliczenie pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą.

 

Freelancer praca 

 

Praca freelancera najczęściej dotyczy branż związanych z: 

  • copywritingiem, 
  • fotografią, 
  • dziennikarstwem, 
  • grafiką, 
  • tłumaczeniami itp. 

 

Freelancing można uprawiać w zasadzie w każdym zawodzie, który można wykonywać z dowolnego miejsca, w którym chce się wykonywać pracę. Freelancer zazwyczaj wykonuje zlecenia przez internet. 

 

W Polsce freelance copywriterski jest zdecydowanie dominującą branżą. W sieci można znaleźć wiele ogłoszeń ze zleceniami dla freelancerów. Również freelancer oferty często wraz z portfolio prezentuje w ogłoszeniach, które dodaje i w ten sposób poszukuje nowych zleceń. 

 

Freelancer praca w domu 

 

Freelancerzy zazwyczaj pracują w domu. Niekiedy wybierają też inne miejsca jak np. kawiarnia, park, inny kraj. Są tacy, którzy wykonują zlecenia zdalne, podróżując po świecie. Zlecenia IT, praca grafika freelancera czy copywritera może być wykonywana na dobrą sprawę gdziekolwiek. Tu liczy się efekt, który wieńczy wykonanie zadania. 

 

Kodeks freelancera

 

Każdy freelancer musi mieć swój kodeks pracy. Kodeks pracy to też swoisty kodeks etyki pracy, który należy przestrzegać, aby zachować zdrowe relacje i nie dać się wykorzystywać oraz nie znienawidzić tej pracy. W końcu w dużej mierze sami zdecydowaliśmy się na freelance. O czym trzeba pamiętać?

  1. Nie toleruj opóźnień w płatnościach. Wykonujesz pracę, za którą należy Ci się wynagrodzenie. Przeciąganie terminów płatności może skończyć się jej brakiem. Poza tym też masz swoje wydatki i terminy płatności do uregulowania.
  2. Nie traktuj VAT-u jako dochodu. To są pieniądze państwa, które im szybciej przelejesz na inne konto, tym szybciej o nich zapomnisz. Jeśli je wydasz, może ci potem zabraknąć na podstawowe opłaty.
  3. Analizuj zlecenia. Nie odrzucaj czegoś na starcie, jeśli dobrze nie poznasz projektu. Ale jeśli ktoś zaczyna od razu kręcić lub wprowadza niemiłą atmosferę, nie podejmuj się działania.
  4. Unikaj współpracy ze znajomymi królika. Znajomy znajomego szuka grafika...itd. Nie, nie, nie i jeszcze raz nie. Ze znajomymi idź na imprezę, a interesy załatwiaj poza tym kręgiem. Jeśli coś pójdzie nie tak, ktoś nie wypłaci itd., niesmak pozostanie na długo.
  5. Deadline jest deadlinem. Przyjmuj zlecenia, w których deadline jest wykonalny. Po co się stresować, narażać zdrowie, a potem usłyszeć, że to nie tak. Gorzej, jeśli na pięć minut przed oddaniem dzieła już wiesz, że nie dasz rady. Klient nie zapłaci? Po co to było?

Freelancer umowa 

 

Freelancing to z jednej strony szansa na pracę dla siebie w dogodnym miejscu i terminie. Z drugiem strony ryzyko, kogo spotkasz po drugiej stronie zlecenia. Dlatego, aby zadbać o swoje finanse i dobre imię niezależnie od kwoty zlecenia, zawsze podpisuj umowę. Opinie freelancerskie w sieci niestety opisują historie, w których bardzo często zamawiający nie wypłacają należności za realizację. Niekiedy stanowią one przestrogę, aby nie zawierać „umowy na gębę”, ani nie ufać „zaufanym” znajomym znajomych. Umowa to podstawa, choćby zlecenie opiewało na 10 PLN.

 

Freelancer jak się rozliczać 

 

Przed przyjęciem pracy pobierz zaliczkę lub zadatek. Niech to będzie część wynagrodzenia, która w razie niepowodzenia, braku akceptacji dzieła itd, zostanie u ciebie za włożony trud pracy i poświęcony czas. Nie rezygnuj z tego. 

 

Pamiętaj, że jeśli wystawiasz fakturę VAT, musisz odprowadzić od niej podatek. W związku z tym, jeśli zleceniodawca postawi ci nie wypłacić, lub będzie znaczna obsuwa w terminie, musisz mieć z czego uregulować tę płatność. Ponadto i umowa i faktura są dokumentami, które pomocne są w razie sądowych batalii lub ścigania przez dłużnika - ale to już czarny scenariusz.  

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    11 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Ginekolog - Endokrynolog

    Centrum Medyczne Zdrowie   Warszawa, ul. Kleszczowa 26B    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zatrudnimy lekarza/lekarkę z doświadczeniem i certyfikatem na wykonywanie badań USG.
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.