Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Inteligencja emocjonalna w pracy - definicja, aspekty, czy jest pożądana u pracowników

Inteligencja emocjonalna w pracy - definicja, aspekty, czy jest pożądana u pracowników

 
Inteligencja emocjonalna w pracy - definicja, aspekty, czy jest pożądana u pracowników

Inteligencja emocjonalna – definicja

 

Inteligencja emocjonalna to kompetencje do rozpoznawania stanów emocjonalnych zarówno swoich, jak i innych osób. Obejmuje ona także zdolność używania własnych uczuć i radzenie sobie ze stanami emocjonalnymi innych. Dużo uwagi temu aspektowi ludzkiego funkcjonowania poświęcił amerykański psycholog Daniel Goleman, który w 1995 roku opublikował bestsellerową „Inteligencję emocjonalną”.

 

Aspekty inteligencji emocjonalnej

 

Od poziomu inteligencji emocjonalnej zależy to, jak radzimy sobie z własnym zachowaniem, podejmowaniem decyzji i wszystkim, co nas spotyka ze strony innych ludzi. Te osobiste kompetencje są niezbędne, aby prowadzić satysfakcjonujące życie, nie rozpamiętywać przeszłości. Umiejętne odczytywanie tego, co czują spotykane osoby pozwala z kolei budować relacje oparte na szacunku i empatii. Broni przed wpływem manipulacji, buduje pewność siebie i asertywność.

 

Już w dzieciństwie każdy z nas nabywa wiedzę, jak odczytywać emocje. Uczymy się, co oznacza smutek, co może wywoływać radość, kiedy się boimy… Od pierwszych lat życia powinniśmy także ćwiczyć techniki radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Panowanie nad złością, rozwiązywanie konfliktów bez agresji - to wszystko jest podstawą dobrych relacji międzyludzkich.

 

Warto nieustannie dbać o doskonalenie tych umiejętności. Aby znaleźć odpowiedź na pytanie, jak rozwijać inteligencję emocjonalną, trzeba skupić się na jej składnikach. Według Golemana podzielą się one na pięć emocjonalnych i społecznych kompetencji:

 

1. Samoświadomość – wiedza o swoich emocjach, poczucie własnej wartości i poprawna samoocena umiejętności oraz możliwości.

2. Samoregulacja – samokontrola uczuć oraz kierowanie emocjami.

3. Motywacja – wykorzystywanie odczuwanych emocji do osiągnięcia konstruktywnego celu. Wiążą się z nią optymizm i zaangażowanie.

4. Empatia – rozpoznawanie emocji innych osób.

5. Umiejętności społeczne – wzbudzanie oczekiwanych reakcji, nawiązywanie porozumienia, tworzenie więzi społecznych.

 

Każdy z wymienionych aspektów inteligencji emocjonalnej ogrywa ogromną rolę zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

 

Inteligencja emocjonalna w pracy - pożądana czy nie?

 

Nawet najlepiej wykształcony specjalista z szeroką wiedzą i długoletnim doświadczeniem, jeśli charakteryzuje się niską inteligencją emocjonalną, może nie odnosić zawodowych sukcesów. Choć niektóre zawody nie wiążą się z angażującymi kontaktami społecznymi, nie istnieje profesja, która nie wymaga ich wcale.

 

Co może oznaczać brak inteligencji emocjonalnej? Nieumiejętność radzenia sobie ze stresem i gniewem, nieodnajdywanie się w zadaniach zespołowych – negowanie opinii i pomysłów współpracowników, wyrażanie krzywdzących sądów bez względu na konsekwencje, mała bądź zerowa motywacja do działania, frustracja i niezadowolenie. To wszystko raczej nie pomaga w zawodowej karierze.

 

Warto rozwijać osobiste i społeczne kompetencje związane ze sferą emocji w pracy. Im będą one lepsze, tym bardziej satysfakcjonująca może stać się zarówno nasza kariera, jak i życie prywatne.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inspektor BHP i ppoż

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    DO TWOICH GŁÓWNYCH ZADAŃ NALEŻEĆ BĘDZIE: Wykonywanie zadań ochrony przeciwpożarowej w firmie; Inicjowanie i wdrażanie działań w celu poprawy bezpieczeństwa pracy; Bieżące kontrole Zakładu pod względem zabezpieczenia BHP i ppoż. Nadzór i przegląd sprzętu ppoż. Przygotowywanie...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Elektryk

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: montaż elementów instalacji elektrycznych; uruchamianie nowych maszyn, urządzeń linii zrobotyzowanych; analizowanie usterek, rozwiązywanie problemów technicznych; podłączanie czujników, falowników; rozciąganie kabli zgodnie z dokumentacją; budowa i montaż szaf sterowniczych;
  • Młodszy Specjalista ds. Rezerwacji

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Twoje zadania: Obsługa wewnętrznego systemu rezerwacyjnego; Kontrola rezerwacji w systemie online; Bieżąca kontrola potwierdzeń od Kontrahentów Dokonywanie zmian w rezerwacjach na wniosek Klientów i Agentów; Kontakt e-mail z Agentami i Kontrahentami;
  • Menedżer ds. Klientów Mieszkalnictwa

    Bank Pocztowy S.A.   Łódź    praca zdalna
    specjalista (mid) / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Category Manager ds. RX

    Cosmedica   Warszawa, ul. Annopol 17    praca hybrydowa
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zadania: Opracowanie krótko- i długoterminowych strategii dla prowadzonych produktów Zarządzanie powierzonymi kategoriami Kształtowanie polityki cenowej podległego portfela Przygotowanie i realizacja założeń budżetowo - sprzedażowych Monitorowanie i analiza rynku, działań konkurencji....

Najnowsze artykuły

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę ma prawo do urlopu okolicznościowego z powodu ważnych wydarzeń w życiu osobistym, w tym pogrzebu bliskiego członka rodziny. Wyjaśniamy, jak skorzystać z takiego wolnego, kiedy należy nam się jeden, a kiedy dwa dni urlopu, a także co napisać na wniosku urlopowym i czy pracodawca ma prawo go odrzucić.

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Przyjście na świat dziecka to ogromna radość i duże przeżycie dla całej rodziny. Z tej okazji pracownikowi przysługuje urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka. Jak złożyć wniosek o urlop, czy będzie to płatna nieobecność w pracy i dlaczego najczęściej to ojcowie wykorzystują urlop okolicznościowy z powodu przyjścia na świat potomka?