Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak wykorzystać długi weekend – rozwój osobisty i zawodowy

Jak wykorzystać długi weekend – rozwój osobisty i zawodowy

 
Jak wykorzystać długi weekend – rozwój osobisty i zawodowy

Ambicje i motywacje zawodowe

 

Nie myśleć o pracy i odpoczywać czy wprost przeciwnie – wykorzystać długi weekend na to, by pomóc swojej karierze? Są przynajmniej 2 powody, dla których warto choć kilka chwil dłuższego wypoczynku poświęcić na rozwój kariery zawodowej.


1. Właściwa perspektywa – w codziennym zagonieniu i stresie nie ma czasu na to, by się zatrzymać i zastanowić, czy aktualna pozycja zawodowa jest tym, co pracownikowi odpowiada. I tak mijają kolejne miesiące, w trakcie których kariera nie posuwa się do przodu. W czasie urlopu brak codziennych zawodowych obowiązków pozwala nabrać do nich dystansu i na spokojnie opracować dalsze plany.
2. Większa kreatywność – ruch, dużo słońca i brak miliona spraw na głowie sprzyjają kreatywności. To zaś zwiększa szanse na powstanie niestandardowych pomysłów i rozwiązań dotyczące planowania kariery.

Jak zabrać się do rozwoju własnej kariery i efektywnie spędzić długi weekend?

 

Rozwój rynku pracy – nowe zawody i trendy

 

Jak z osoby, której trudno znaleźć pracę, stać się poszukiwanym specjalistą? Trzeba odszukać obszar pozwalający połączyć trzy rzeczy – satysfakcjonujące zarobki, pasję i kompetencje osobiste. Ludzie sukcesu potrafią zidentyfikować swoje mocne strony (i zaakceptować to, że w czymś nie są dobrzy), znaleźć taki zakres pracy, który ich interesuje i pozwala na wykorzystanie potencjału, a do tego gwarantuje odpowiednie zarobki.

 

Rynek pracy warto śledzić szeroko również dlatego, że w czasach technologicznego rozwoju, w jakich żyjemy, nowe zawody pojawiają się bardzo szybko i często. Jeszcze kilkanaście/kilkadziesiąt lat temu nikt nie słyszał o specjalistach ds. e-marketingu, a teraz w tej jednej branży jest przynajmniej kilkanaście oddzielnych stanowisk wymagających różnorodnych umiejętności.

 

Przegląd rynku szkoleń i rozwój 

 

Żyjemy w epoce informacji – najważniejszym kapitałem każdej zatrudnionej osoby jest wiedza i umiejętności, jakie posiada. A wymagania na rynku są wysokie. Daje to przestrzeń osobom z inicjatywą do tego, by dzięki zdobywaniu nowych kompetencji i szkoleniom stawać się coraz bardziej konkurencyjnym (i pożądanym) pracownikiem. Wprawdzie długi weekend nie wystarczy, by zdobyć zupełnie nowe umiejętności, ale pozwoli na:
przegląd rynku szkoleń oraz spotkań i konferencji – wiele z nich jest bezpłatnych lub dotowanych przez Unię Europejską – nawet z niewielkim budżetem można znaleźć coś interesującego, co wzmocni kompetencje i da inspirację do eksploracji nowych obszarów,
sprawdzenie, czego poszukują pracodawcy – śledzenie ogłoszeń rekrutacyjnych ma sens nie tylko wtedy, kiedy aktywnie poszukujemy pracy. Z informacji umieszczonych przez pracodawców w wymaganiach na dane stanowisko można wyciągnąć wnioski na temat tego, jakie umiejętności są obecnie najbardziej poszukiwane. Oczywiście firmy z branży HR stale publikują raporty na temat rynku pracy, ale to właśnie ogłoszenia rekrutacyjne są realną miarą tego, co w zakresie poszukiwania pracowników się aktualnie dzieje.

 

Poprawa i wysyłka CV 

 

Relaks zwiększa kreatywność – na swoje CV można zatem popatrzeć pod nieco innym kątem. Zasada fioletowej krowy, o której pisze ceniony marketingowiec Seth Godin, obowiązuje również przy szukaniu pracy. O co w niej chodzi? Otóż zwykłej łaciatej krowy na łące nikt nie zauważa – wygląda tak samo, jak kilkanaście innych w stadzie. Jeśli jednak zamiast standardowego umaszczenia miałaby fioletowe, byłaby rozpoznawalna z daleka (i budziła zaciekawienie). Zasada ta działa nie tylko w marketingu, ale i w codziennym życiu – w tym przy szukaniu pracy i gdy planujemy rozwój kariery.

 

Wyróżnienie się na tle innych aplikacji często gwarantuje sukces. Oczywiście kreatywne CV nie u każdego będzie znaczyło to samo. Do instytucji finansowej nie wysyłamy kolorowego CV czy niestandardowej ulotki. Zawsze jednak życiorys można odpowiednio ukształtować, zadbać o właściwą ekspozycję umiejętności, dopasować do nowoczesnych zasad tworzenia aplikacji, pamiętać o celu zawodowym, podkreślaniu konkretnych dokonań.

 

Rozwój osobisty i zawodowy

 

O tym, jak dbać o rozwój osobisty i zawodowy, warto pomyśleć przy doborze lektur na najbliższy długi weekend. Być może historie ludzi, którym już się udało, znaleźli pracę dającą satysfakcje i spełniają się w życiu zawodowym, zainspirują nas do tego, by samemu zacząć coś zmieniać.


Weekend majowy, okres świąteczny, czy też pojedyncze, ustawowo wolne dni – to dobre momenty na wprowadzanie zmian.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    7 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Ginekolog - Endokrynolog

    Centrum Medyczne Zdrowie   Warszawa, ul. Kleszczowa 26B    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zatrudnimy lekarza/lekarkę z doświadczeniem i certyfikatem na wykonywanie badań USG.
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.