Kod QR – co to jest?
Przeciętny kod Qr (od angielskiego Quick Response) graficznie wygląda jak plątanina czarnych i białych „pikseli” w obrębie wydzielonego kwadratu. Jest nośnikiem informacji zapisanych alfanumerycznie – za pomocą cyfr i liter (obsługuje litery alfabetu arabskiego, ale też między innymi kanji czy cyrylicy). Ze względu na to, pełni rolę kodu uniwersalnego, o bardzo szerokim zasięgu. Ponadto można go zeskanować nawet z poruszających się obiektów.
Został opracowany dość niedawno, bo dopiero w 1994 roku przez japońską firmę Denso-Wave. Obecnie stosowany jest przez przedsiębiorstwa w wielu różnych branżach, w krajach, gdzie zwraca się uwagę na postępy technologiczne i wykorzystuje się je w życiu codziennym.
Jak zeskanować kod QR?
Popularność tego typu rozwiązania wiąże się z tym, iż prawie każdy może rozczytać, jakie informacje zawiera kod QR. Czytnik bowiem może posiadać każdy, kto posiada smartfon z aparatem. Wystarczy tylko pobrać odpowiednią aplikację.
Jak to działa w praktyce? Kiedy widzimy kod QR przy interesującym nas temacie, włączamy aplikację i kierujemy aparat na kwadrat z kodem. Po zeskanowaniu wyświetlają się konkretne dane lub link, który kieruje nas do podpiętych pod niego informacji. Dzięki takiemu procesowi identyfikacji mamy szybki dostęp do tematów, którymi zainteresowaliśmy się podczas oglądania drukowanych czasopism, bilbordów, czy wystaw w sklepach.
Kody QR – zastosowanie w biznesie, rekrutacji pracowników
Udostępnianie informacji za pomocą kodów wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie przedstawienie i kopiowanie danych np. o stronie internetowej stwarza trudności.
Ta technologia znajduje zastosowanie w biznesie i na rynku pracy, np.:
- kod QR na wizytówkach – jeżeli szukamy kontaktów biznesowych, warto zainwestować w to rozwiązanie. Wystarczy, że będziemy nosili jeden egzemplarz papierowy wizytówki, zawierający kod QR. Czytnik w telefonie osoby zainteresowanej kontaktem przeskanuje nasze dane, a system wprowadzi je do książki adresowej.
- kod QR w procesie rekrutacji – to narzędzie stosowane przez pracodawców, poszukujących specjalistów. Można umieszczać kody w różnych miejscach, w trakcie wydarzeń tematycznych (np. podczas targów, panelów dyskusyjnych itd.), tak by inni uczestnicy, zainteresowani współpracą, mogli na przykład pobrać linki do stron aplikacyjnych.
Kody QR to też nieodzowny element marketingu mobilnego. Dzięki nim producenci docierają do klientów z promocjami, informacjami o organizowanych wydarzeniach. Kody mogą np. przekierowywać do stron z wyprzedażami lub do gier promocyjnych.