Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Obsługa posprzedażowa – co to jest?

Obsługa posprzedażowa – co to jest?

 
Obsługa posprzedażowa – co to jest?

Profesjonalna obsługa klienta na współczesnym konkurencyjnym rynku jest pewnym standardem, a każde odstępstwo od niego oznacza dla firmy straty. W marketingu dużą wagę przywiązuje się do działań poprzedzających sprzedaż, takich jak badanie rynku, akcje promocyjne, pozyskiwanie klientów, ale równie istotne jest to, co następuje po sfinalizowanej transakcji.

 

Obsługa posprzedażowa – definicja


Gdzie kończy się proces zakupowy? Czy w chwili, gdy klient zamyka za sobą sklepowe drzwi, można przestać o niego dbać? Zadowolenie z kupionego towaru, zrealizowanej usługi, ale też z jakości obsługi, kontaktu bez utrudnień sprawia, że nabywca będzie skory pozytywnie wypowiadać się o sklepie – pozostawi pochlebną opinię na stronie internetowej, pochwali się znajomym, zarekomenduje produkt. Dlatego też obsługa posprzedażowa klienta bardzo się opłaca.

Pod tym pojęciem kryją się wszelkie czynności działu obsługi skoncentrowane wokół utrzymywania długofalowych relacji z klientami.

Obsługa posprzedażowa klientów najczęściej kojarzy się z przyjmowaniem i rozpatrywaniem reklamacji, usuwaniem usterek na gwarancji, wymianą produktów na inne. Jeśli cały system sprawnie działa, reklamacja produktu nie musi oznaczać straty zaufania do firmy. Kompetentny i zaangażowany konsultant, proste procedury i krótki czas oczekiwania na decyzję sprawiają, że konsument czuje, iż ma do czynienia z profesjonalnym sprzedawcą, z którego oferty być może skorzysta w przyszłości.

 

Obsługa posprzedażowa – przykłady

 

Co, poza dobrze zorganizowanym działem reklamacji, ma wpływ na profesjonalną obsługę posprzedażową? Polityka firmy w kryzysowych sytuacjach. Klient nie powinien czuć się ignorowany w żadnej sytuacji. Kiedy dzwoni na infolinię, przedstawia problem, a konsultant nie zna rozwiązania i odsyła go do innej osoby, a ta z kolei urywa kontakt, trudno mówić o profesjonalizmie i budowaniu pozytywnego wizerunku.

Kolejnym elementem obsługi klienta, który dokonał już zakupu, jest utrzymanie dobrej komunikacji. Informacje, takie jak status zamówienia w sklepie online, który można sprawdzić w dowolnej chwili, jasny regulamin, możliwość otrzymania szybkiej odpowiedzi na pytania dają poczucie bezpieczeństwa.

Firmy w branży B2B często także przydzielają do obsługi posprzedażnej klientów premium konkretnych pracowników. Opiekun klienta to kompetentna osoba, z którą można się bezpośrednio skontaktować, by wyjaśnić każdą kwestię.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    3 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Ginekolog - Endokrynolog

    Centrum Medyczne Zdrowie   Warszawa, ul. Kleszczowa 26B    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zatrudnimy lekarza/lekarkę z doświadczeniem i certyfikatem na wykonywanie badań USG.
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.