Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Regulamin premiowania - co to jest, wniosek, wzór

Regulamin premiowania - co to jest, wniosek, wzór

 
Regulamin premiowania - co to jest, wniosek, wzór

Przyznawanie premii należy do najskuteczniejszych sposobów motywowania pracowników. Niemniej sposób premiowania powinien zostać ujęty w regulaminie bądź innym dokumencie wewnątrzzakładowym.

Regulamin premiowania pracowników – przepisy


Premia jest nieobligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia, który pracodawca może doliczać do pensji podwładnych. Nie może jednak czynić tego wedle własnego uznania (w przeciwieństwie do nagrody, zwanej niekiedy premią uznaniową), ale na podstawie ustalonych wcześniej zasad.

Zasady te nie są ujęte w Kodeksie pracy, lecz mogą zostać zawarte w jednym z dokumentów wewnątrzzakładowych, na przykład umowie o pracę, przepisach dotyczących układu zbiorowego pracy, regulaminie wynagrodzenia czy regulaminie premiowania.

 

Regulamin premiowania - co to jest?


Regulamin premiowania jest to po prostu oddzielny dokument, w którym zostały określone:
    • warunki, jakie muszą być spełnione do uzyskania premii,
    • okoliczności, po zajściu których premia jest zmniejszona lub nieprzyznana,
    • czas jej wypłacania (np. miesięczny, kwartalny, roczny),
    • sposób naliczania (np. procentowy, kwotowy, w zależności od zysku firmy, osiągnięć zespołu, starań pracownika itd.).

 

Regulamin premiowania - wzór


W regulaminie należy podać podstawowe dane dotyczące firmy, a wskazać grupę pracowników, których dotyczyć będzie system premiowania (np. zatrudnionych w konkretnym dziale, na pewnych stanowiskach bądź wszystkich).

Kryteria uzyskania premii powinny być zrozumiałe oraz podane do wiadomości zatrudnionych. Pracodawca z kolei musi pamiętać, że podwładni, którzy spełnią podane w regulaminie wymagania, mają prawo domagać się wypłacenia dodatku.

 

Wniosek premiowy


Ponieważ warunki wypłacania premii są ustalane w regulaminie bądź innym dokumencie, po spełnieniu określonych warunków pracownik nie musi składać wniosku do pracodawcy o wypłacenie należnej kwoty. Niemniej wnioski premiowe stosowane są często w przypadku funkcjonowania w firmie tzw. premii uznaniowych, czyli nagród, o których przyznaniu decyduje przełożony, komisja itd. Wówczas wnioskujący wskazuje w dokumencie, co jego zdaniem uprawnia go do uzyskania nagrody. Może to być na przykład nienaganne wywiązywanie się z pełnionych obowiązków czy wyjątkowe osiągnięcia na polu zawodowym. Przypomnijmy, że pracodawca może rozpatrzyć wniosek negatywnie, gdyż premia uznaniowa nie jest roszczeniowa.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    15 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Ginekolog - Endokrynolog

    Centrum Medyczne Zdrowie   Warszawa, ul. Kleszczowa 26B    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zatrudnimy lekarza/lekarkę z doświadczeniem i certyfikatem na wykonywanie badań USG.
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.