Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Słuchanie radia w pracy – o czym warto wiedzieć?

Słuchanie radia w pracy – o czym warto wiedzieć?

 
 Słuchanie radia w pracy – o czym warto wiedzieć?

Jedni są zwolennikami słuchania muzyki z głośników w czasie pracy, inni uważają, że ta powinna być słuchana wyłącznie na słuchawkach albo wcale. Jak muzyka wpływa na pracujących? Czy pracownik może puszczać muzykę z prywatnego radioodbiornika w siedzibie firmy?

 

Radio w pracy – pomaga czy przeszkadza?


Choć często słyszy się, że „muzyka łagodzi obyczaje”, należy pamiętać, że w przypadku zakładu pracy jej oddziaływanie nie zawsze jest korzystne. Do wad słuchania muzyki w firmie należą:
    • rozpraszanie, przeszkadzanie w wykonywaniu obowiązków,
    • wzbudzanie konfliktów między pracownikami (co do głośności, repertuaru itd.),
    • powodowanie dolegliwości takich jak ból głowy, zmęczenie,   
    • problemy ze skuteczną komunikacją (na przykład gdy wszyscy pracownicy mają na uszach słuchawki).

Z drugiej strony warto pamiętać o zaletach słuchania muzyki w czasie pracy. Taka praktyka może:
    • działać na podwładnych relaksująco w przypadku stresujących zadań,
    • energetyzować i pobudzać do wzmożonej aktywności, gdy jest to praca monotonna,
    • integrować zespół,
    • przyciągać klientów.
Wiele zależy zatem od preferencji samych zatrudnionych. Warto pamiętać też, że puszczanie muzyki w firmie wpływa również na jej wizerunek – korzystnie lub nie, w zależności od rodzaju klienta, doboru repertuaru i innych czynników.

 

Radio w pracy – prawo


W przypadku firm, których działalność opiera się na kontakcie z klientem, głośne puszczanie radia wiąże się z koniecznością odprowadzania opłaty na rzecz Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS).

Kto musi płacić? Między innymi właściciele sklepów, salonów fryzjerskich i kosmetycznych, siłowni, obiektów rekreacyjnych, przychodni, barów, restauracji, kawiarni, stacji benzynowych – słowem, wszędzie tam, gdzie puszczana jest muzyka z głośników i może przyczynić się do podsienia atrakcyjności firmy, a więc wpłynąć na zwiększenie jej dochodów. W takim wypadku przedsiębiorca musi podpisać umowę licencyjną ze Związkiem i odprowadzać miesięczną opłatę.

 

Prywatne radio w pracy


Czy to znaczy, że puszczając głośno radio w biurze trzeba płacić ZAiKS-owi? Nie, jeśli puszczanie muzyki nie ma żadnego wpływu na zyski przedsiębiorstwa. Muzyka puszczana na słuchawkach albo w laboratorium, biurze czy hali produkcyjnej, do których nie mają dostępu klienci, raczej nie przyczynia się do sukcesu finansowego danej firmy – a jedynie wpływa na samych pracujących. Niemniej w przypadkach spornych z ZAiKS-em to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że utwory muzyczne nie miały wpływu na obroty firmy.

 

Radio w pracy – abonament


Nawet jeśli słuchanie radia w pracy jest zwolnione z opłat dla Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych, właściciel radioodbiornika wciąż ma obowiązek odprowadzać abonament radiotelewizyjny za korzystanie z tego urządzenia. Jego wysokość sprawdzić można na stronie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Obecnie wynosi 7 zł miesięcznie (75,60 zł rocznie).

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    9 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Ginekolog - Endokrynolog

    Centrum Medyczne Zdrowie   Warszawa, ul. Kleszczowa 26B    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zatrudnimy lekarza/lekarkę z doświadczeniem i certyfikatem na wykonywanie badań USG.
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.