Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Staż a praktyka absolwencka

Staż a praktyka absolwencka

 
Staż a praktyka absolwencka

Praktyka i staż często w potocznych rozmowach są stosowane zamiennie, warto jednak wiedzieć, że w świetle prawa to dwa osobne pojęcia, regulowane przez inne akty prawne. Zasady odbywania pierwszego z nich określa Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich. Podstawa drugiego to natomiast Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych. W kontekście obu istotna jest także Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Sprawdźmy zatem, czym się różnią umowa o praktykę absolwencką i o staż absolwencki.

 

Staż absolwencki i praktyka absolwencka – różnice:

 

  • cel

 

Umowa o staż, zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umożliwia: nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą.

 

Ustawa o praktykach absolwenckich definiuje cel tychże, jako: ułatwienie absolwentom uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy. Na takich zasadach nie można wykonywać prac szczególnie niebezpiecznych w rozumieniu Kodeksu pracy. Co ważne, podjęcie praktyk nie oznacza wykreślenia z rejestru osób bezrobotnych.

 

Cele są zatem zbieżne – służą zwiększaniu szans na zatrudnienie, podniesieniu wartości stażystów i praktykantów na rynku pracy. Przedsiębiorcy są zobowiązani (podobnie jak w przypadku umowy o pracę) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki odbywania stażu/ praktyki i w razie potrzeby środki ochrony indywidualnej.

 

  • wymagania

 

Staż jest przeznaczony dla osób bezrobotnych, kieruje na niego starosta. Mimo że mówimy o praktykach absolwenckich, nie należy ich kojarzyć wyłącznie z osobami, które mają tytuł licencjata czy magistra. Z tej formy zdobywania doświadczenia zawodowego mogą korzystać wszyscy, którzy ukończyli co najmniej
gimnazjum i w dniu rozpoczęcia praktyki mają nie więcej niż 30 lat.

 

  • czas trwania

 

Zgodnie z rozporządzeniem staż powinien trwać minimum 3 miesiące i nie dłużej niż 6. Bezrobotni, którzy nie ukończyli 30. roku życia, mogą odbywać staż przez 12 miesięcy. Umowa o praktykę absolwencką jest zawierana na okres maksymalnie 3 miesięcy. Zasada ta dotyczy także sytuacji, gdy przedsiębiorca chciałby przedłużyć np. miesięczną umowę – może to zrobić jedynie o 2 miesiące.

 

  • wynagrodzenie

 

Odbywając staż, nie otrzymuje się wynagrodzenia od firmy, ale stypendium z urzędu pracy. Ma ono wysokość 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych (1033,70 zł).

 

Praktyka absolwencka może być wykonywana zarówno nieodpłatnie, jak i za wynagrodzeniem, jednak miesięcznie zarobki praktykanta nie powinny przekraczać dwukrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2020 r. nie mogą być więc wyższe niż 5200 zł brutto). Jeśli praktykant jest zarejestrowany w UP z prawem do zasiłku, nie straci go, o ile miesięczne świadczenia z tytułu praktyk nie przekroczą połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli w 2020 r. 1300 zł).

 

Od wypłacania wynagrodzenia zależy też sposób rozwiązywania umowy. Płatne praktyki absolwenckie można zakończyć pisemnym wypowiedzeniem z zachowaniem 7-dniowego okresu wypowiedzenia, natomiast praktyki bezpłatne – również pisemnie, ale w dowolnym czasie, bez okresu wypowiedzenia.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.