Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Telefon służbowy: plusy i minusy

Telefon służbowy: plusy i minusy

 
Telefon służbowy: plusy i minusy

Telefon służbowy jest najpopularniejszym benefitem pozapłacowym, a w wielu branżach stanowi wręcz podstawowe wyposażenie stanowiska pracy. Kiedy można go otrzymać? Czy istnieje możliwość korzystania z telefonu służbowego do celów prywatnych?

 

Telefon służbowy: dla kogo?

 

Polskie prawo pracy nie reguluje kwestii telefonów służbowych. Warunki korzystania z nich powinny być zatem określone przez zakład pracy. By uniknąć nieporozumień, dobrą praktyka jest ustalenie zasad dotyczących wykorzystywania telefonu na piśmie – w umowie o pracę, regulaminie pracy bądź oddzielnym dokumencie. Mogą się tam znaleźć na przykład zapisy dotyczące:
• procedury składania wniosku o telefon służbowy,
• odpowiedzi na pytanie, czy telefon służbowy dla pracownika może być wykorzystywany do celów prywatnych,
• procedury związanej z serwisowaniem/wymianą telefonu,
• zasad zdawania sprzętu w przypadku ustania stosunku pracy.

 

Wniosek o telefon służbowy – uzasadnienie, jak złożyć

 

Kiedy mamy prawo domagać się od firmy telefonu służbowego? Co prawda nie ma zapisu mówiącego, że pracodawca musi dać nam telefon, jednak zgodnie z Kodeksem pracy powinien zapewnić pracownikowi warunki oraz sprzęt niezbędny do realizacji zadań służbowych. Są stanowiska, w których korzystanie z telefonu służbowego jest nieodzowne, na przykład w zawodach dziennikarza, handlowca, dostawcy i kuriera.

 

Telefon służbowy jest wręcz koniecznością na stanowiskach kierowniczych. Warto tu przypomnieć, że zgodnie z prawem pracy przedsiębiorca może wykonać do kadry zarządzającej firmą telefon służbowy po godzinach pracy, a obowiązki wypełniane wówczas przez kierowników nie są traktowane jak nadgodziny.

 

Wniosek o telefon służbowy ma również uzasadnienie w przypadku pracy zdalnej. Zatrudniony musi mieć możliwość kontaktowania się z firmą, a praca w domu czy wypełnianie obowiązków podczas podróży znacznie to utrudnia. Odpowiadanie na maile może być niewystarczające – znacznie szybciej jest zadzwonić.

 

Czy warto mieć telefon służbowy? Zalety i wady

 

Możliwość korzystania z telefonu służbowego do celów prywatnych to ceniony dodatek do pensji, stosowany w wielu branżach. Przykładowo, zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń, dzwonić prywatnie z telefonu służbowego może:
• 43% handlowców,
• 35% dziennikarzy
• 58% dyrektor zarządzających,
• 27% asystentek zarządu,
• 55% dyrektorów ds. marketingu,
• 52% kierowników budowy.

 

Jest to benefit, który ceni sobie wielu pracowników, ze względu przede wszystkim na wymiar finansowy. Telefon od pracodawcy zwykle nie ma limitów rozmów. Pracownik nie ponosi żadnych kosztów związanych z jego użytkowaniem.

Z drugiej strony telefon służbowy może być powodem konfliktów między podwładnym a przełożonym, na przykład wówczas, gdy nie zostanie jasno ustalone, w jakim celu można korzystać ze sprzętu. Ponadto zdarza się, że szef oczekuje, iż pracownik będzie odbierał np. telefon służbowy na urlopie. Ważne jest zatem jasne przedstawienie obowiązujących zasad. Pamiętajmy też, że (poza odrębnymi przepisami dotyczącymi kadry kierowniczej) nie ma obowiązku odbierania telefonów z pracy po godzinach.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ProPoint S.A.
    pracownik fizyczny
    1 godz.
    Opis stanowiska montaż elementów instalacji elektrycznych w branży automatyki przemysłowej i robotyki, uruchamianie nowych i modyfikowanie istniejących maszyn i urządzeń oraz gniazd i linii produkcyjnych, analizowanie usterek i rozwiązywanie problemów technicznych, prace ślusarskie i...
  • Młodszy Specjalista ds. Należności

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa rozliczeń należności od Biur Podróży/Agentów oraz Klientów indywidualnych (płatności, faktury, raporty, zapytania telefoniczne i mailowe), Informacja wychodząca w zakresie rozliczeń, monitów, sald.
  • Młodszy Specjalista ds. Relacji z Klientem

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Tłumaczenie treści reklamacji i wniosków z języka polskiego na język angielski, Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej (archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych, wysyłka dokumentacji), Rejestracja zgłoszeń Klientów,...
  • Product Manager w branży wędkarskiej

    Abramis Sp. z o.o.   Łomianki, ul. Łąkowa 52a    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywny udział przy wprowadzaniu nowych produktów. Monitorowanie trendów na rynku oraz potrzeb i wymagań klientów. Tworzenie zamówień w fabrykach, w oparciu o analizy sprzedaży. Samodzielne testowanie produktów przed wprowadzeniem do sprzedaży. Analiza działań...
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Wsparcie techniczne dla agencji sprzedaży i biur własnych; Pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów operacyjnych; Prowadzenie korespondencji mailowej dotyczącej zapytań produktowych z agentami turystycznymi i biurami własnymi;
  • Doradca Agenta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Do głównych zadań Doradcy Agenta należeć będzie m.in.: Kontakt mailowy z agencjami sprzedaży; Kalkulacje i wyliczenia zmian w nowych oraz już założonych rezerwacjach; Odpowiadanie na wątpliwości z nimi związane; Współpraca z innymi działami w celu kompleksowej obsługi danego...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.