Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim podwładnym godziwe warunki pracy. Oznacza to, że nie mogą one negatywnie wpływać na zdrowie pracownika oraz przeszkadzać w wykonywaniu przez nich zadań, wynikających z podpisanej umowy o pracę.
Optymalna temperatura w miejscu pracy
Kodeks Pracy nie podaje maksymalnej temperatury, która powinna panować w zakładzie pracy. Powszechnie przyjęte zostało, że maksymalna temperatura w biurze nie powinna przekraczać 30 stopni Celsjusza.
Natomiast minimalna temperatura, przy której można pracować została określona w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z tym rozporządzeniem temperatura powinna być dostosowana do wykonywanej pracy („metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania”), nie może jednak być niższa niż 14 stopni Celsjusza (nie dotyczy to miejsc, w których temperatura musi być niska np. w chłodniach). Jeżeli pracownicy nie wykonują ciężkiej pracy fizycznej, to wtedy temperatura minimalna wynosi 18 stopni Celsjusza. Pracodawca powinien także pamiętać, że w służbowych szatniach, łazienkach oraz pomieszczeniach gospodarczych temperatura nie może spaść poniżej 24 stopni Celsjusza.
Temperatura przy pracy na zewnątrz
Jak wygląda sytuacja w przypadku pracowników, którzy wykonują swoją pracę na zewnątrz? Prawo pracy mówi, że w takich sytuacjach pracodawca musi tak zorganizować stanowiska pracy, żeby podwładni byli chronieni przed złymi warunkami atmosferycznymi (chodzi tutaj o opady, wysoką bądź niską temperaturą czy silny wiatr). Jeżeli praca wykonywana jest na otwartej przestrzeni bądź w miejscach, w których musi panować niska temperatura ze względów technologicznych (np. wspomniana już wyżej chłodnia), to pracodawca powinien także zapewnić podwładnym specjalne pomieszczenie z optymalnymi warunkami, w którym można się schować przed opadami oraz rozgrzać. Ważne jest, aby w takich pomieszczeniach temperatura nie spadała poniżej 16 stopni Celsjusza oraz aby były one wyposażone w urządzenia do podgrzewania posiłków oraz zrobienia gorącej herbaty czy kawy. W niektórych warunkach pracodawca jest także zobligowany do zapewnienia ciepłych posiłków regeneracyjnych oraz napojów.
Czy pracownik może opuścić miejsce pracy ze względu na trudne warunki?
Obowiązek stawienia się w miejscu pracy jest jednym z podstawowych obowiązków każdego pracownika. Nie możemy także opuszczać miejsca pracy bez poinformowania pracodawcy i podania przyczyny. Jeżeli nastały bardzo upalne dni, to nie jest to powód do „zdezerterowania” z miejsca pracy.
W przypadku bardzo wysokich temperatur (na otwartej przestrzeni powyżej 25 stopni Celsjusza, a w pomieszczeniach powyżej 28 stopni Celsjusza) pracodawca jest zobowiązany zapewnić napoje chłodzące dla wszystkich pracowników.
Pracownik może jedynie opuścić miejsce pracy (po poinformowaniu o tym fakcie pracodawcy), jeżeli warunki panujące w zakładzie pracy nie odpowiadają przepisom BHP.