Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Ustawa antykryzysowa - co to jest, wpływ na umowy na czas określony, prawo pracy

Ustawa antykryzysowa - co to jest, wpływ na umowy na czas określony, prawo pracy

 
Ustawa antykryzysowa - co to jest, wpływ na umowy na czas określony, prawo pracy

W latach 2009 - 2011 w związku z kryzysem gospodarczym, wprowadzono w Polsce ustawę specjalną, która popularnie nazywana jest ustawą antykryzysową. Miała ona na celu złagodzenie skutków kryzysu dla przedsiębiorców i pracowników. W 2013 wprowadzono kolejną ustawę, która została nazwana drugą ustawą antykryzysową i która wprowadziła nieco inne narzędzia do walki z kryzysem. Co warto o nich wiedzieć?

 

Ustawa antykryzysowa co to jest?

 

Jest to dokument specjalny, stworzony w celu ułatwienia firmom funkcjonowania na trudniejszym rynku, który doświadczał kryzysu ekonomicznego i gospodarczego. W założeniu była to ustawa kierowana do przedsiębiorców, których firmy znalazły się w trudnej sytuacji finansowej oraz do pracowników tych firm. Jednocześnie, część przepisów objęła swoim zakresem działania wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od ich sytuacji ekonomicznej. Byli oni uprawnieni do korzystania z postanowień ustawy. Pierwsza ustawa antykryzysowa została chwalona 1 lipca 2009 roku. Ustawa antykryzysowa dla pracodawców i pracowników miała na celu złagodzić skutki kryzysu ekonomicznego. Jej wejście w życie nastąpiło 22 sierpnia 2009 roku (Dz.U. 2009 nr 125 poz. 1035). 


Ustawa antykryzysowa zmiany w prawie pracy


Na mocy ustawy pracodawca zyskał kilka narzędzi, które pozwalały mu na przetrwanie okresu stagnacji ekonomicznej. Dotyczyły one przede wszystkim umowy o pracę na czas określony, czasu pracy oraz możliwości uniknięcia wypłaty odprawy zwalnianemu pracownikowi. Poza tym wprowadzono:


    • Zniesienie limitu umów na czas określony – pracodawcy mogli zawierać nieograniczoną liczbę umów na czas nieokreślony z pracownikiem, pod warunkiem, że łączny czas ich trwania nie przekroczy 24 miesięcy.
    • Ustawa antykryzysowa a czas pracy – dzięki wprowadzeniu ustawy, pracodawcy mogli wydłużyć okres rozliczeniowy do 12 miesięcy w każdym systemie czasu pracy. Ustawa wprowadziła również możliwość tworzenia indywidualnych harmonogramów czasu pracy, w ramach których ponowne rozpoczęcie pracy w tej samej dobie nie stanowiło pracy w godzinach nadliczbowych. Oczywiście przepisy dotyczące dobowego i tygodniowego odpoczynku nie mogły być naruszone.


Dodatkowo, ustawa wprowadziła narzędzia finansowe:
    • Subsydiowanie zatrudnienia dla pracodawców, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych (sprzedaż) nie mniejszy niż 25% w ujęciu ilościowym lub wartościowym w ciągu kolejnych 3 miesięcy (rok do roku).
    • Świadczenia dla pracowników przedsiębiorców w trudnej sytuacji finansowej, którzy wyrazili zgodę na objęcie ich przestojem ekonomicznych na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Świadczenia te objęły wypłatę wynagrodzenia w wysokości 100% zasiłku dla bezrobotnych lub stypendium z Funduszu pracy na czas szkolenia lub studiów podyplomowych.
    • Wsparcie dla przedsiębiorców z FGŚP na opłatę składek na ubezpieczenie społeczne pracowników na czas maksymalnie 6 miesięcy.


Po okresie obowiązywania pierwszej ustawy, sytuacja na polskim rynku pracy nadal nie była dobra, dlatego w 2013 roku stworzono drugą specustawę, której celem była pomoc przedsiębiorstwom dotkniętym kryzysem oraz pracownikom zagrożonym utratą miejsc pracy. Druga ustawa antykryzysowa jest to ustawa z 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.


Główne założenia drugiej ustawy to:
    • Udzielanie bezpośredniej pomocy finansowej z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dopłaty do wynagrodzeń pracowników w firmach zagrożonych upadłością,
    • Dofinansowanie z Fundusz pracy kosztów szkoleń pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym czasem pracy.
Dotyczy ona tych przedsiębiorców, którzy mogą wykazać spadek obrotów nie mniejszy niż 15% w ciągu kolejnych 6 miesięcy.


Ustawa antykryzysowa – do kiedy obowiązuje?


Pierwsza ustawa antykryzysowa czas trwania miała z góry określony i obowiązywała do końca 2011 roku. Druga ustawa pozwalała na zawieranie umów o dofinansowanie szkoleń dla pracowników lub wypłatę świadczeń do 30 czerwca 2014 roku, a po tym okresie prowadzi się miesięczny monitoring stopy bezrobocia i w sytuacji koniecznej wydawane jest rozporządzenie określające kwotę i okres stosowania pomocy dla przedsiębiorców. Druga ustawa antykryzysowa obowiązuje do de facto nieokreślonego czasu. Jej ustalenia są nadal w mocy. W ustawie, w art. 30 rozpisano limity wydatków będące skutkiem finansowym ustawy do 2022 roku.

 

Ustawa antykryzysowa a umowa o pracę na czas określony 


Ustawa antykryzysowa wprowadziła przede wszystkim nielimitowane umowy o pracę na czas określony, które mogły być zawierane z pracownikiem. Przed wprowadzeniem ustawy, pracodawca mógł zawrzeć z pracownikiem maksymalnie dwie umowy na czas określony, a kolejna umowa była już automatycznie przekształcana w umowę na czas nieokreślony. Przepisy antykryzysowe wprowadziły jedynie limit okresu zatrudnienia na umowach na czas określony do maksymalnie 24 miesięcy (łącznie).

 

Trzecia umowa o pracę a ustawa antykryzysowa


W myśl ustawy pracodawca może zawierać z pracownikiem dowolną liczbę umów na czas określony, ale musi pamiętać, by łączny ich czas trwania nie przekroczył 24 miesięcy. Tym samym, ustawa antykryzysowa umożliwiła umowy terminowe zawierane na krótkie okresy z jednym pracodawcą w nielimitowanej liczbie. Jednak ta możliwość obecnie już nie obowiązuje.

 

Ustawa antykryzysowa – prawo pracy 


W momencie tworzenia ustawy antykryzysowej, Kodeks pracy nie obejmował elementów związanych np. z możliwością wydłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy. Ustawa antykryzysowa czas pracy (jego rozliczenie) wydłużyła do 12 miesięcy. Po tym jak przestała obowiązywać, pracodawcy musieli powrócić do standardowego rozliczania czasu pracy, obejmującego maksymalnie 4 miesiące. W sierpniu 2013 roku, do Kodeksu pracy weszła nowelizacja, która włączyła przepisy antykryzysowe w prawo pracy i wprowadziła możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inspektor BHP i ppoż

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    DO TWOICH GŁÓWNYCH ZADAŃ NALEŻEĆ BĘDZIE: Wykonywanie zadań ochrony przeciwpożarowej w firmie; Inicjowanie i wdrażanie działań w celu poprawy bezpieczeństwa pracy; Bieżące kontrole Zakładu pod względem zabezpieczenia BHP i ppoż. Nadzór i przegląd sprzętu ppoż. Przygotowywanie...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Elektryk

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: montaż elementów instalacji elektrycznych; uruchamianie nowych maszyn, urządzeń linii zrobotyzowanych; analizowanie usterek, rozwiązywanie problemów technicznych; podłączanie czujników, falowników; rozciąganie kabli zgodnie z dokumentacją; budowa i montaż szaf sterowniczych;
  • Młodszy Specjalista ds. Rezerwacji

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twoje zadania: Obsługa wewnętrznego systemu rezerwacyjnego; Kontrola rezerwacji w systemie online; Bieżąca kontrola potwierdzeń od Kontrahentów Dokonywanie zmian w rezerwacjach na wniosek Klientów i Agentów; Kontakt e-mail z Agentami i Kontrahentami;
  • Menedżer ds. Klientów Mieszkalnictwa

    Bank Pocztowy S.A.   Łódź    praca zdalna
    specjalista (mid) / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Młodszy Specjalista ds. eventów

    Cosmedica   Warszawa, ul. Annopol 17    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twoje Zadania Współprowadzenie projektów w zakresie realizacji projektów eventowych w zakresie pielęgnacji urody, Przygotowywanie koncepcji i strategii eventów, Zarządzanie budżetem i kosztami eventów, Przygotowywanie raportów, analiz i podsumowań po każdym evencie, Koordynowanie...

Najnowsze artykuły

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę ma prawo do urlopu okolicznościowego z powodu ważnych wydarzeń w życiu osobistym, w tym pogrzebu bliskiego członka rodziny. Wyjaśniamy, jak skorzystać z takiego wolnego, kiedy należy nam się jeden, a kiedy dwa dni urlopu, a także co napisać na wniosku urlopowym i czy pracodawca ma prawo go odrzucić.

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Przyjście na świat dziecka to ogromna radość i duże przeżycie dla całej rodziny. Z tej okazji pracownikowi przysługuje urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka. Jak złożyć wniosek o urlop, czy będzie to płatna nieobecność w pracy i dlaczego najczęściej to ojcowie wykorzystują urlop okolicznościowy z powodu przyjścia na świat potomka?