Misja firmy - definicja
Jeśli ktoś planuje otworzyć swoją firmę, z reguły wie, że najważniejszy jest pomysł na produkt lub usługę. Do tego należy skupić się na tym, co wiąże się z posiadanymi umiejętnościami i kwalifikacjami.
Kolejnym elementem, który trzeba opracować, zanim firma zacznie działać, jest określenie misji przedsiębiorstwa. Nawiązuje ona do pomysłu - określa cel istnienia przedsiębiorstwa i sposób, w jaki dąży się do realizacji planów. Pośrednio definiuje też potencjalnych klientów i odbiorców usług.
Na przykład firma transportowa może określić, że jej misją jest dostarczenie powierzonych towarów do danego miejsca jak najszybciej, nie będzie szczędzić na to żadnych środków. Wniosek z tak określonej misji jest taki, że firma skupia się na przewozie wszelkimi dostępnymi metodami, ale taka usługa może być wyjątkowo droga.
Z kolei misja innego przedsiębiorstwa może brzmieć: „bezpieczeństwo przede wszystkim” - transport potrwa zdecydowanie dłużej, ale przewożony przedmiot nie dozna żadnego uszczerbku.
W pierwszym przypadku klientami mogą być osoby wysyłające ważne dokumenty, niezbędne do zakończenia np. spraw sądowych czy karnych. Z drugiego rodzaju mogą skorzystać osoby kolekcjonujące antyki.
Firmy zajmują się tym samym - transportem. Jednak wyznają inne wartości, metody działania. Zwracają się też do różnego typu klientów. Określenie misji organizacji pozwala zwrócić uwagę na główne założenia danej instytucji i tego, czym chce ona odróżnić się od konkurentów.
Oczywiście nadawca towaru może skorzystać z usług obu przedsiębiorstw. Znając misję każdego z nich, klient podejmie decyzję i wybierze to, które dostosuje transport do jego potrzeb.
Jakie są jeszcze inne przykłady misji przedsiębiorstwa? Firma kosmetyczna może działać na rzecz maksymalnego wykorzystania składników naturalnych w swoich recepturach, restauracja będzie chciała wprowadzić nieznane dotąd smaki, z egzotycznych zakątków świata, jednocześnie próbując zaprezentować kulturę i zwyczaje z tamtych stron.
Czemu służy określenie misji przedsiębiorstwa?
Dlaczego dużo uwagi poświęca się określeniu misji firmy?
Jest ona istotna właściwie dla wszystkich, którzy z danym przedsiębiorstwem będą mieli styczność.
Właściciele określają cel i główne wartości. W ten sposób stabilizują poczynania organizacji. Jeśli zaplanowano zdobywanie kolejnych obszarów rynku, od razu jasne stanie się, których dokładnie dziedzin to dotyczy. Misją jest stworzenie siłowni dla seniorów? Firma będzie otwierać punkty, gdzie osób starszych jest więcej - przy sanatoriach, domach opieki, uniwersytetach trzeciego wieku, a nie w centrach handlowych.
Klientom zdefiniowana misji firmy, propagowana w hasłach reklamowych i kampaniach marketingowych, pozwala zorientować się w różnicach między jednym przedsiębiorstwem, a konkurencją. Określenie głównych priorytetów organizacji daje możliwość weryfikacji, czy są one zgodne z założeniami konsumenta.
Z kolei pracownicy mogą określić, czy identyfikują się z planami przedsiębiorstwa. Czy chcą iść w tym samym kierunku, co właściciele firmy. Jasno wyznaczone plany oraz idee określają, czego się od nowo zatrudnionych oczekuje.