Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Barometr stanowisk FMCG

Barometr stanowisk FMCG

 
Barometr stanowisk FMCG

Kariera w FMCG

Teoretycznie szanse na pracę w FMCG ma każdy.
„Poszukujemy osób o różnym profilu. Najczęściej prowadzimy rekrutacje do naszego działu handlowego, zapraszając do współpracy osoby na stanowisko przedstawiciela handlowego. Najważniejsze jednak jest to, że karierę można zrobić w każdym dziale” – Katarzyna Szokaluk, HR Manager ds. rekrutacji i rozwoju, Maspex.

Struktura firm FMCG przypomina małe państewko, w którym potrzebni są specjaliści z każdej dziedziny, choć oczywiście w zależności od typu produkcji część stanowisk będzie wymagać związanych z danym typem produkcji kompetencji. Firma działająca w obszarze spożywczym będzie zatrudniać technologów żywności, a firma produkująca chemię gospodarczą chemików. Obie jednak potrzebują księgowej, specjalisty HR, informatyka i logistyka.
Największa ilość stanowisk to, poza produkcją, działy sprzedaży, zakupów, logistyki, IT. Po kilka/kilkanaście osób pracuje w działach HR, księgowym, prawnym, finansowym, badań i rozwoju.

W praktyce w FMCG szuka się osób o konkretnych cechach: „W rekrutacji zwracamy uwagę na profil kompetencyjny kandydata (w tym m.in. na komunikację, umiejętność współpracy czy organizację pracy) oraz aktywność studenta w obszarach okołoedukacyjnych (udział w stażach, praktykach, konkursach, współpraca z kołami naukowymi, rozwijanie pasji/zainteresowań). Poszukujemy osób otwartych, proaktywnych, ambitnych”– wyjaśnia Katarzyna Szokaluk.

Jakie kompetencje warto rozwijać?

Miękkie zawsze, bo to się przydaje w każdej branży. W FMCG liczy się też elastyczność i otwartość na zmiany, umiejętność dopasowania się oraz odporność na stres, którego w tym biznesie sporo.
Dodatkowo przydaje się też analiza oraz umiejętność biznesowego spojrzenia na własne zadania. Katarzyna Szokaluk z Maspexu wyjaśnia: „Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbą – nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętność widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania. Nasze wymagania spełniają często studenci uczelni technicznych”.

Zarobki i warunki pracy w branży FMCG

Branża FMCG inwestuje w swoich pracowników. Pracownicy w zasadzie każdego szczebla mogą uczestniczyć w szkoleniach i konferencjach, również tych prestiżowych. Częste są dopłaty do nauki języków obcych, prawie normą są karty sportowe i dodatkowe ubezpieczenie medyczne.
Część stanowisk ma też dodatkowe benefity – prawie 50% przedstawicieli handlowych ma do dyspozycji samochód służbowy, ponad 60% laptopa. Na dostęp do sprzętu mogą też liczyć pracownicy IT.

Decydując się na pracę w FMCG, trzeba być często gotowym na dojazdy bądź zmianę miejsca zamieszkania. Zakłady produkcyjne i biura operacyjne nie są lokalizowane w centrach wielkich miast, a na ich obrzeżach. Imperial Tobacco Polska SA to Jankowice w pobliżu Tarnowa Podgórnego, Grupa Żywiec – Warka i Żywiec, Danone (działy operacyjne) – Bieruń koło Opola, Maspex – Wadowice, PepsiCo – Grodzisk Mazowiecki lub Michrów, Mlekpol – Grajewo. Większość międzynarodowych korporacji ma centra w Warszawie (niekiedy w innym dużym mieście). Domeną wielu polskich firm FMCG pozostają okolice ich centrów operacyjnych.

Typowe stanowiska w FMCG

W branży FMCG zasadą jest zaczynanie od najniższych stanowisk i pięcie się po szczeblach kariery. Zostać kierownikiem działu bez doświadczenia w FMCG jest niezwykle trudno. Zarobki na początku kariery są dość niskie, ale perspektywy rozwoju finansowego bardzo duże. Większe niż w wielu innych branżach.

Przedstawiciel handlowy
Odpowiada za prezentację i sprzedaż produktów producenta w sklepach detalicznych. Wymagane jest tu prawo jazdy i zainteresowanie sprzedażą. Nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe.
Zarobki*: mediana 4050 zł, 25% zarabia powyżej 5500 zł

KAM – key account manager
Odpowiada za negocjacje kontraktów między producentem/dystrybutorem a sieciami handlowymi. Aby zostać KAM-em konieczne jest duże doświadczenie w sprzedaży, umiejętność negocjacji na bardzo wysokim poziomie, odporność na stres.
Zarobki: mediana 8500 zł, 25% zarabia powyżej 11 700 zł

Asystent w dziale marketingu
Wspiera dział marketingu w realizacji zadań. Przygotowuje raporty, wykonuje analizy, współorganizuje eventy, kampanie promocyjne, monitoruje konkurencję. Studia kierunkowe nie są konieczne, choć mocno pomagają.
Zarobki: mediana 3200 zł, 25% zarabia powyżej 4120 zł

Kierownik trade marketingu
Nadzoruje pracę zespołu odpowiedzialnego za realizację strategii marketingowej w miejscach sprzedaży (sklepach).
Zarobki: mediana 11 200 zł, 25% zarabia powyżej 15 900 zł

Junior brand manager
Wspiera brand managera w realizowaniu strategii wprowadzania i utrzymania marki na rynku.
Zarobki: mediana 7000 zł, 25% zarabia powyżej 7900 zł

Brand manager
Kreuje i wprowadza na rynek nowe marki. Przygotowuje i nadzoruje realizowanie strategii rynkowych dla marek. Aby zostać brand managerem konieczne jest doświadczenie jako specjalista ds. marketingu/product manager oraz przygotowanie biznesowe.
Zarobki: mediana 7500 zł, 25% zarabia powyżej 11 300 zł

Asystent w dziale zakupów
Wspiera pracowników działu zakupów w bieżących operacjach. Współpracuje z firmami transportowymi, logistyką, magazynami. Pracę na tym stanowisku często rozpoczynają absolwenci studiów ekonomicznych.
Zarobki: mediana 3387 zł, 25% zarabia powyżej 4000 zł

Dyrektor działu zakupów
Koordynuje i nadzoruje pracę całego działu. Końcowy etap ścieżki kariery w dziale zakupów.
Zarobki: mediana 14 600 zł, 25% zarabia powyżej 19 800 zł

HR biznes partner
Realizuje politykę personalną firmy. Jest stanowiskiem z dużą dozą samodzielności. Aby awansować na to stanowisko, konieczne jest minimum 5 lat doświadczenia jako samodzielny specjalista HR lub HR manager.
Zarobki: mediana 7765 zł, 25% zarabia powyżej 10 000 zł

Deficytowe stanowiska w FMCG

Analityk biznesowy

Zajmuje się przekładaniem liczb na konkretne wnioski biznesowe. Jest niezbędny do zachowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Najczęściej analitykiem zostaje absolwent zarządzania, matematyki, ekonomii bądź IT. Najłatwiej zacząć pracę w analizie od stażu.
Zarobki: mediana 6950 zł, 25% zarabia powyżej 9700 zł

Kontroler jakości
Zajmuje się kontrolowaniem jakości otrzymywanych towarów i ich zgodnością z dokumentacją. Jest niezbędny w każdym procesie produkcji. W zależności od specjalizacji, aby zostać kontrolerem jakości, wymagane są studia bądź ukończenie specjalistycznych kursów.
Zarobki: mediana 3230 zł, 25% zarabia powyżej 4130 zł

Kontroler procesów produkcji
Zajmuje się nadzorem i kontrolą przebiegu procesu produkcji. Często są to osoby, które poprzednio były kontrolerami jakości. Wymaga wiedzy na temat technologii procesu oraz wszelkich norm, którym podlegać musi całość procesu produkcji.
Zarobki: mediana 3800 zł, 25% zarabia powyżej 4800 zł

Rzadkie stanowiska w FMCG

Analityk trendów rynkowych
Osoba odpowiedzialna za śledzenie i wyłapywanie trendów. Pracuje zarówno w terenie, jak i przy komputerze, prowadząc obserwacje i analizy. Często zajmuje się również badaniami i testami wśród konsumentów. Można nim zostać bez względu na kierunek wykształcenia (choć przydają się kierunki analityczne i psychologiczne). Liczy się osobowość, dociekliwość, umiejętność obserwacji.
Zarobki: mediana 4000 zł, 25% zarabia powyżej 7294 zł

Specjalista SEO
Zajmuje się marketingiem wyszukiwarkowym. Dba o widoczność sklepu online oraz stron produktowych w internecie.
Zarobki: 4100 zł, 25% zarabia powyżej 5800 zł

Influencer manager
Pracownik działu marketingu lub PR, który zajmuje się kontaktami z wpływowymi osobami z blogosfery i social mediów w celu promocji marki. Wyszukuje i nawiązuje kontakty. Musi świetnie orientować się w bieżących trendach oraz umieć obsługiwać narzędzia internetowe typu SocialBlade, NapoleonCat, platformy influencer marketingu (np. ReachaBlogger).
Zarobki: Zaledwie kilka stanowisk tego typu w większych firmach FMCG nie pozwala na obliczenie statystyk i podanie widełek wynagrodzenia.

*Wynagrodzenia na podstawie analiz Moja Płaca serwisu Wynagrodzenia.pl, partnera Poradnika Praca.pl 2018

Sabina Stodolak
HR & EB Manager

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. rozwoju i szkoleń

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    22 godz.
    Twój zakres obowiązków Analiza potrzeb rozwojowych i wykorzystywania narzędzi rozwojowych we współpracy z menedżerami i HRBP; Tworzenie rocznego planu szkoleń; Realizacja szkoleń i innych działań rozwojowych zgodnie z potrzebami (zakup, organizacja, koordynacja, rozliczenia z dostawcami,...
  • Dyrektor finansowy

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    24 godz.
    Zakres obowiązków: zarządzanie budżetem i planowaniem finansów firmy, w tym opracowywanie strategii finansowej i analizowanie wskaźników finansowych, przygotowanie projektów rozwoju firmy oraz analiza finansowa efektywności takich inwestycji, zarządzanie krótko- i długoterminową...
  • Młodszy mikrobiolog - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 dni
    Zakres obowiązków: wykonywanie analiz mikrobiologicznych (posiewy, identyfikacja, antybiogramy), konsultowanie wyników badań, prowadzenie dokumentacji.
  • Przedstawiciel Regionalny (branża weterynaryjna)

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa    praca mobilna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 dni
    Obszar pracy obejmuje województwa: mazowieckie i lubelskie. Zakres obowiązków: pozyskiwanie nowych klientów i utrzymywanie dobrych relacji z obecnymi, realizacja założeń sprzedażowych i marketingowych, reprezentowanie firmy podczas targów i konferencji, raportowanie z prowadzonych działań...
  • Młodszy Specjalista ds. Rezerwacji

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twoje zadania: Obsługa wewnętrznego systemu rezerwacyjnego; Kontrola rezerwacji w systemie online; Bieżąca kontrola potwierdzeń od Kontrahentów Dokonywanie zmian w rezerwacjach na wniosek Klientów i Agentów; Kontakt e-mail z Agentami i Kontrahentami;
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.