Poradnik Praca.pl 2019

103 SIECI HANDLOWE Warszawskie centrum handlowe, w sklepie ze sprzętem elek- tronicznym pracuje trzech sprzedawców. – Mężczyzna w takim sklepie to znawca towaru. Z kolei osoba zatrudniona w marko- wej sieci odzieżowej czuje prestiż miejsca. Dziś praca w handlu nie jest już zarezerwowana dla kobiet, a do tego praca w usłu- gach nie ma negatywnego przekazu. Minęło wystarczająco dużo czasu od minionego systemu, aby współczesne pokolenie chciało w nich pracować – mówi prof. Kazimierz Krzysztofek, socjolog. Jest całe spektrum możliwości: od dyskontów, poprzez super i hipermarkety, aż po centra handlowe, w których znajdują się polskie i międzynarodowe sieciówki. Łączy je jedno: chętnie zatrudniają młodych. ELASTYCZNE GODZINY PRACY, PROGRAMY I WARSZTATY Studentów do pracy w sieciówkach przekonuje dobra lokali- zacja większości z nich. Kolejnym atutem jest możliwość za- trudnienia w niepełnym wymiarze czasowym. Tylko w Carre- four Polska pracuje tak 20% pracowników. Z kolei Lidl Polska podkreśla elastyczność hasłem „Więcej na radość życia”. Poza tym branża prześciga się w programach stażowych, skie- rowanych do młodych, jak i w warsztatach rozwojowych dla absolwentów. Carrefour ma „Apetyt na handel”, Lidl Polska – programy stażowe oraz cykl warsztatów Lidl Management Academy, a Jeronimo Martins Polska, właściciel Biedronki, ma m.in. Management Trainee – jego celem jest pozyskanie naj- lepszych kandydatów oraz przygotowanie ich w przyszłości do objęcia stanowisk menedżerskich w firmie. AWANS? REALNY CEL Właśnie awans jest kolejnym czynnikiem, który zatrzymuje sprzedawców i kasjerów w strukturach sieci. Marta Śliwińska, menedżer ds. budowania wizerunku pracodawcy w Jeronimo Martins Polska, mówi, że wiele osób zajmujących dziś w fir- mie stanowiska dyrektorskie to absolwenci programu Mana- gement Trainee. Podaje też przykłady: – Wśród nich są m.in. obecny dyrektor generalny sieci Biedronka, dyrektorzy operacyjni (sprzedaży), dyrektor fabryki zup, marketingu operacyjnego oraz łańcucha dostaw, a także dyrektor personalny sieci Hebe – wyli- cza. Jak zauważa Aleksandra Robaszkiewicz, Communications Manager z Lidl Polska, możliwości jest wiele, bo pracowni- cy mogą rozwijać się, pracując zarówno w sklepie, centrach dystrybucji, jak i w biurach sprzedaży czy w centrali. Czasem w strukturach międzynarodowych. Poza tym dzięki zmieniającym się trendom konsumenckim tworzą się także nowe stanowiska. Sieci stawiają na innowa- cje, wprowadzają nowe usługi, np. zakupy poprzez aplikacje oraz nowe formy sprzedaży. – Młodzi zatrudnieni w centrali, najczęściej zajmują stanowiska specjalistyczne w eksperckich działach wsparcia oraz w logistyce. Z kolei osoby zatrudnione w sklepach czy e-commerce pełnią głównie role kasjerów lub pra- SIECIÓWKI (NIE) TYLKO dla studentów Praca w sieciówkach przyciąga młodych ze względu na elastyczne godziny pracy, atrakcyjne loka- lizacje sklepów i benefity. Do pozostania w strukturach firmy na dłużej motywuje ścieżka kariery i konkurencyjne płace.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY3NDYy