Praca.pl Poradniki CV / Życiorys
5 elementów, których należy unikać w aplikacji o pracę

5 elementów, których należy unikać w aplikacji o pracę

 
5 elementów, których należy unikać w aplikacji o pracę

CV musi być skuteczne – jego celem jest doprowadzenie do tego, by kandydat został zaproszony na rozmowę rekrutacyjną. Nieistotne informacje, ogólnikowe i stosowane przez wszystkich zwroty zmniejszają szanse na zaproszenie na spotkanie z pracodawcą. Czego unikać w aplikacji?

CV jak reklama

 

Czym jest aplikacja? Podaniem o przyjęcie do pracy? Prośbą kierowaną do pracodawcy? Nie! Przede wszystkim jest to reklama kandydata, która ma doprowadzić do tego, by osoba czytająca CV stwierdziła, że być może to właśnie ta osoba będzie odpowiednia na proponowane stanowisko. Nieskuteczne CV jest jak kiepski przekaz reklamowy, który nie zachęca odbiorcy do tego, by wypróbować reklamowany produkt czy usługę. Kandydaci, którzy chcą by ich aplikacje wyróżniły się wśród innych i zaowocowały spotkaniem rekrutacyjnym powinni uczyć się od specjalistów ds. marketingu tego, jak budować komunikację z pracodawcą. Innymi słowy na swoje CV warto popatrzeć pod kątem tego, czy dobrze „reklamuje” naszą osobę i czy czasem nie wykorzystaliśmy w nim tego, co tak bardzo złości nas w reklamach.

Popatrzmy na typową reklamę proszku do prania. Specjaliści od marketingu wymyślają kolejne hasła reklamowe, które mają nas przekonać do tego, że ów proszek jest od innych lepszy. Czy takie zdanie jak „najlepszy na rynku proszek, który usuwa wszystkie plamy” kogokolwiek przekonuje? Raczej nie. Podobnie zdanie „skuteczny i zmotywowany manager z bogatym doświadczeniem” nie przekona pracodawcy jeśli w aplikacji nie będzie konkretów tylko same ogólniki. Nie chodzi o to, by kandydat traktował siebie jak produkt do sprzedaży, ale by zrozumiał, że od tego czy i jak zachęci osobę czytającą CV do kontaktu zależy to, na ile rozmów kwalifikacyjnych się dostanie.

Czego zatem możemy nauczyć się od marketerów? Jakich elementów unikać w CV, gdyż mogą niszczyć efektywność przekazu „reklamowego” jaki chcemy osiągnąć?

1. Informacje nieistotne

 

To wszystko to, co tak naprawdę wcale nie musi się w aplikacji znaleźć, by zachować jej skuteczność -  informacje nieważne z punktu widzenia stanowiska na jakie kandydat aplikuje. Najczęściej zamieszczanie informacji nieistotnych wynika z tego, że kandydat chce napisać o sobie jak najwięcej (błąd popełniany zwłaszcza przez osoby z niewielkim doświadczeniem zawodowym) lub z tego, że jedno CV wysyłane jest na wszystkie typy stanowisk - z badań Praca.pl przeprowadzonych w 2011 roku wynika, że 80% kandydatów nie dopasowuje CV do oferty pracy na którą odpowiada. Jaki efekt daje zamieszczenie nieistotnych informacji w aplikacji?

  • Rekruter może w natłoku  danych nie zauważyć ważnych informacji i elementów CV;
  • Widać, że CV nie zostało przygotowane pod ofertę (lub grupę ofert) – zatem osoba rekrutująca wyciąga wniosek, że kandydat nie jest zmotywowany i wcale mu aż tak bardzo nie zależy;
  • Pojawia się poczucie, że kandydatowi brak umiejętności selekcji informacji;
  • CV może wydawać się chaotyczne i nieprzemyślane.

Nieistotną informacją może być np. to, że kandydat posiada książeczkę sanitarno – epidemiologiczną, a kandyduje na stanowisko pracownika obsługi klienta na infolinii lub informacja o temacie pracy magisterskiej przy ukończeniu kierunku niezwiązanego z branżą i stanowiskiem.

2. Nadużywane zwroty


Takie słowa jak „kreatywny”, „zmotywowany”, „dynamiczny” stosowane są niemalże w co drugim CV. Nie dość, że są to określenia, które wykorzystuje większość kandydatów, to najczęściej nie są też dobrane do specyfiki stanowiska. Nie wszędzie potrzebna jest kreatywność, a „skrupulatność” na niektórych stanowiskach to wada, a nie zaleta. Stosowanie nadużywanych przez kandydatów zwrotów powoduje u osoby czytające CV poczucie, że kandydat:

  • nie przemyślał, jakie cechy są rzeczywiście ważne na danym stanowisku;
  • nie ma świadomości swoich mocnych stron;
  • idzie po „linii najmniejszego oporu”;

Typowe i stosowane przez wszystkich zwroty są pomijane przez rekrutera przy czytaniu aplikacji. Zatem kandydat po prostu marnuje w CV miejsce, które mógłby lepiej wykorzystać. Na przykład poprzez podkreślenie tego, co rzeczywiście mogłoby go wyróżnić wśród innych kandydatów.

 

3. Tautologie


„Skuteczny sprzedawca z wybitnymi wynikami w sprzedaży” - takie sformułowania są w aplikacjach dość częste. Niestety nie wnoszą niczego konkretnego do CV. Tautologie kandydaci namiętnie stosują w opisie obowiązków. Osoby rekrutujące po przeczytaniu pierwszej, najczęściej przestają wnikliwie analizować CV i resztę po prostu skanują wzrokiem. Jeśli nic w dalszej części CV nie zwróci ich uwagi, aplikacja ląduje w koszu. I znów kandydat marnując miejsce w aplikacji na pisanie oczywistości zaprzepaścił swoją szansę na spotkanie rekrutacyjne.

 

4. Pustosłowie


Błąd najczęściej pojawiający się w treści maila do pracodawcy lub Liście Motywacyjnym. Polega na zastosowaniu wielu słów, które praktycznie nie przekazują żadnej treści. W efekcie rekruter nadal nie wie, dlaczego kandydat sądzi, że sprawdzi się na oferowanym stanowisku,
jakie mocne strony ma kandydat i dlaczego warto zaprosić go na spotkanie rekrutacyjne.
Pojawia się poczucie braku umiejętności sprawnej komunikacji u kandydata.

Ewidentnym pustosłowiem, które występuje w większości listów motywacyjnych jest początek wypowiedzi: „W związku z poszukiwaniem przez Państwa kandydata na stanowisko X przesyłam swoją kandydaturę” (skoro osoba rekrutująca czyta list, to wiadomo, że zostało przesłany; to, że firma szuka pracownika rekruter też już wie – zdanie niczego zatem nie wnosi).

5. Ogólniki


„Posiadający umiejętności interpersonalne”, „świetnie pracujący w zespole oraz indywidualnie”, „z wysokimi wynikami w sprzedaży” - takie ogólniki nie tylko nie zachęcają do spotkania się z kandydatem, ale wręcz mogą powodować odrzucenie CV. Dlaczego? Bo nie dając konkretnych informacji sugerują, że kandydat sukcesów żadnych jednak nie miał i w pracy skuteczny nie będzie. Jeśli kandydat ma się wyróżnić i pokazać, że będzie gwiazdą w zespole, to musi umieć to udowodnić. Wracając do porównania CV do reklamy, czy bardziej przekonujący będzie taki opis: „urządzenie do gotowania jajek, dzięki któremu jajka będą szybko, dobrze i efektywnie ugotowane” (tautologia, pustosłowie i ogólnik w jednym zdaniu)? Czy może do zakupu urządzenia bardziej przekona takie przedstawienie produktu: „Urządzenie gotuje jajka w 5 minut. Posiada funkcjonalność umożliwiającą gotowanie jajek na miękko, pół miękko i twardo. Jednocześnie umożliwia przygotowanie 5 jajek. Niewielki pobór mocy – zaledwie 5 W.”?

Usunięcie nadużywanych zwrotów, ogólników i nieistotnych informacji z CV, unikanie tautologii i nastawienie na konkretny przekaz podkreślający rzeczywiste mocne strony kandydata dopasowane do specyfiki stanowiska na jakie kandyduje daje większą skuteczność CV mierzoną ilością zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne. Warto o to zadbać!


Więcej artykułów "CV / Życiorys"

Polecane oferty

  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!
  • Crisis Management Coordinator - GEOC

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    What the day will look like serve as the first point of contact for Global Security Services through the coordination of assistance to colleagues and the business over the phone and e-mail to ensure effective and timely resolution when incidents occur; manage global incidents, emergency notification...
  • Junior Content Specialist

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twoje obowiązki: Tworzenie i aktualizacja informacji na temat hoteli i kierunków wakacyjnych w serwisie coraltravel.pl. Dobór, korekta i kadrowanie zdjęć promujących hotele; Pozyskiwanie danych hotelowych od stałych partnerów za granicą; Współpraca z Działem Marketingu przy tworzeniu...
  • Executive Assistant

    Aon   Kraków    praca hybrydowa   za 2 dni wygasa
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Our office is located in Cracow and we offer a 50/50 hybrid working model. The main responsibility of Executive Assistant will be providing administrative support to Business Leaders across locations and Solution Lines: Acting as a point of contact/liaison with clients, third parties, peers and...
  • Specjalista ds. Logistyki

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: Koordynacja procesu zarządzania zamówieniami, w tym np. tworzenie zamówień sprzedaży w ERP, potwierdzanie terminów realizacji zamówień; Organizowanie i koordynowanie wysyłek produktów (Polska, Europa) we współpracy z firmami spedycyjnymi i agencjami celnymi;...
  • Piekarz / Cukiernik

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Opis stanowiska: praca przy produkcji pieczywa lub wyrobów cukierniczych; obsługa maszyn, linii i pieców piekarniczych; praca zmianowa - również nocna;

Najnowsze artykuły

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę ma prawo do urlopu okolicznościowego z powodu ważnych wydarzeń w życiu osobistym, w tym pogrzebu bliskiego członka rodziny. Wyjaśniamy, jak skorzystać z takiego wolnego, kiedy należy nam się jeden, a kiedy dwa dni urlopu, a także co napisać na wniosku urlopowym i czy pracodawca ma prawo go odrzucić.

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Przyjście na świat dziecka to ogromna radość i duże przeżycie dla całej rodziny. Z tej okazji pracownikowi przysługuje urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka. Jak złożyć wniosek o urlop, czy będzie to płatna nieobecność w pracy i dlaczego najczęściej to ojcowie wykorzystują urlop okolicznościowy z powodu przyjścia na świat potomka?