Praca.pl Poradniki CV / Życiorys
Jak napisać życiorys zawodowy, by zaciekawił pracodawcę?

Jak napisać życiorys zawodowy, by zaciekawił pracodawcę?

 
Jak napisać życiorys zawodowy, by zaciekawił pracodawcę?

Życiorys zawodowy – jak napisać poprawnie

 

Powszechnie wiadomym jest, że życiorys zawodowy może albo otwierać drzwi do prawdziwej kariery, albo je zamykać. Wielokrotnie przekonaliśmy się sami, wysyłając dziesiątki, jeśli nie setki aplikacji, że poszukiwanie pracy może być koszmarem, a oczekiwanie na odpowiedzi, które nie nadchodzą, bardzo ciężką próbą charakteru.

 

Wysyłanie aplikacji nie przynosi pożądanego rezultatu? Nie należy się poddawać. Odnalezienie przyczyn niepowodzeń i ich eliminacja, może niemal natychmiast zmienić naszą sytuację i zaowocować zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną. Warto przyjrzeć się efektom swojej pracy, zweryfikować, jak wygląda życiorys zawodowy i czy na pewno nie popełniliśmy jakichś błędów.

 

Życiorys zawodowy – co może być problemem?

 

Stając przed problemem braku odpowiedzi na wysyłane do pracodawców aplikacje, często zastanawiamy się, co się dzieje. Przecież przeglądając poradniki, pytając znajomych i wielokrotnie przeszukując swoje dokumenty w poszukiwaniu literówek, praktycznie wszystkiego dopilnowaliśmy. Elementy są do siebie dopasowane, czcionka jest odpowiednia, treść również, jednak wciąż nikt poza nami tych starań nie docenia.

 

Zaczynamy analizować:
1. Czy CV przyciąga uwagę czytelnika?
2. Czy zakresy obowiązków są wystarczająco czytelnie wyjaśnione?
3. Czy użyłem odpowiedniego słownictwa do opisu?
4. Czy mam wystarczające kwalifikacje i umiejętności?
5. Czy czcionka nie jest za mała lub za duża?

 

Oczywiście zagadnienia poruszone w powyższych punktach są bardzo istotne i należy koniecznie o te elementy zadbać, jednak problem może dotyczyć czegoś zupełnie innego. Otóż, specjalista ds rekrutacji, który otrzymuje nasz życiorys z reguły poświęca mu zaledwie kilkanaście sekund. Mało? Pierwsze czytanie, jest zawsze bardzo pobieżne, a po nim zapada decyzja o dalszych losach naszej aplikacji. Proszę się jednak nie obawiać, te sekundy dla osoby, która zapoznała się już z tysiącami życiorysów, to naprawdę dość dużo czasu na decyzję.

 

Jeśli uda się nam przyciągnąć uwagę, dostaniemy szansę. Jeśli rekruter nie znajdzie niczego interesującego, nawet jeśli takie informacje w życiorysie były, najprawdopodobniej, w zależności od ogólnej sytuacji zapotrzebowania na kandydatów, wylądujemy albo na kupce CV "do przejrzenia kiedyś" albo od razu w koszu.

 

Należy więc zrobić wszystko, co możliwe, oczywiście w granicach stylu przynależnego tym dokumentom, by nasz życiorys przyciągał uwagę. Poniżej przedstawiam zbiór porad, które pozwolą udoskonalić dokumenty aplikacyjne.


Jak napisać życiorys zawodowy, który zainteresuje pracodawcę?


Profil zawodowy lub podsumowanie aplikacji są to elementy, które umieszczamy na samym początku, zaraz po naszych danych personalnych. Poprawnie użyte stanowią, krótki, trafny, punktowy opis tego, co umiemy i kim jesteśmy w pracy.

 

Pozwalają nas właściwie zakwalifikować, a przecież akurat w przypadku poszukiwania pracy leży to w naszym interesie.

Profil zawodowy to krótki, kilkuzdaniowy lub kilkupunktowy opis kandydata, obejmujący streszczenie najważniejszych umiejętności, kompetencji i określający zawodowy cel. Ma właściwie charakter marketingowy, a nie merytoryczny. Stanowi swojego rodzaju reklamę kandydata. Podkreślić jednak trzeba, że nie jest to promocja "ogólna", lecz bardzo skondensowana odpowiedź na wymagania pracodawcy.

 

Życiorys zawodowy – wzór streszczenia umiejętności i profilu zawodowego

 

Profil i streszczenie umiejętności zaczynają stanowić standardowe elementy nowoczesnej aplikacji.

 

Przykład opracowania profilu na stanowisko Asystentka/Sekretarka:
Potrafię utrzymywać dobre relacje z klientami oraz współpracownikami. Nie boję się wyzwań i wiem, że działam skutecznie. 5-letnie doświadczenie na asystenckich stanowiskach biurowych pokazało mi, że jest to właśnie moja zawodowa droga.

 

Przykład opracowania streszczenia umiejętności na stanowisku Informatyka/Programisty:
Systemy operacyjne: MS Windows, UNIX,
Programowanie: XML, VXML, PL/SQL, T-SQL, Java, C/C++
Bazy danych: Oracle, SyBase, DB2

 

Pamiętajmy też, że chociaż CV jest dokumentem o dość stałej strukturze, to nic nie stoi na przeszkodzie, by w uzasadnionych przypadkach to hierarchię zmodyfikować. Czasami indywidualne doświadczenia nie sposób jest wtłoczyć w standardowe ramy, dlatego dopuszczalne jest wykorzystywanie logicznie uzasadnionych dodatkowych kategorii opisu.

 

Opis doświadczeń zawodowych

 

Częstą praktyką osób o bogatym dorobku zawodowym jest rozpoczynanie od wykształcenia. Z formalnego punktu widzenia to nie błąd, ale jeśli chodzi o marketing własnej osoby, już tak. Generalną zasadą jest, że najważniejsze informacje powinny znajdować się na początku.

 

Czy wykształcenie osoby, która ma np. 5 lub 10 lat doświadczenia na stanowiskach menedżerskich i udokumentowane sukcesy zawodowe stanowi najważniejszą informację? Odpowiedź oczywiście brzmi nie. Potencjalnego pracodawcę, najbardziej interesują doświadczenia kandydata i jego umiejętności zdobyte w pracy. Wykształcenie lepiej jest umieścić po doświadczeniu, a czasem nawet po certyfikatach i szkoleniach. Formalna edukacja szkolna na pewnym etapie kariery traci na znaczeniu. Istotne staje się to, czego nauczyliśmy się w pracy.

 

Inaczej ma się sytuacja z życiorysem absolwenta, gdzie typ i rodzaj ukończonej szkoły jest informacją istotną, a doświadczenia ograniczają się na przykład wyłącznie do 2 miesięcznej praktyki zawodowej. W takiej sytuacji rozsądnie będzie najpierw zamieścić dane o wykształceniu, zgodnie z zasadą: najważniejsze informacje zawsze na początku. W dalszej kolejności dopiero pochwalmy się pierwszą pracą.

 

Kolejnym błędem, jaki popełniają nawet doświadczeni kandydaci, jest niepoprawne uporządkowanie danych. Pamiętajmy, że w przypadku doświadczenia i wykształcenia używamy odwrotnego porządku chronologicznego, tzn. najświeższe informacje zamieszczamy na początku. Nikogo przecież raczej nie interesuje, że w latach 70’ kończyliśmy szkołę podstawową lub odbywaliśmy praktyki zawodowe w zakładzie pracy, który już nawet nie istnieje.

 

Innym błędem jaki można popełnić, jest użycie niepoprawnego formatu prezentacji doświadczeń zawodowych. Są okoliczności, w których świetnie sprawdzi się CV funkcjonalne, DAC LINK jednak w większości przypadków wprowadza chaos i jest trudne w odbiorze. Jeśli mamy dużo luk w historii zatrudnienia albo we wszystkich firmach zakres obowiązków był praktycznie identyczny możemy zastosować taki funkcjonalny układ. Pamiętajmy jednak, że format chronologiczny jest najbezpieczniejszy.

 

Dopasowanie życiorysu do stanowiska

 

Przypomnijmy, naszym podstawowym celem jest opracowania dokumentów, które zaowocują zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną na określone wybrane przez nas stanowisko. W takim przypadku warto wzmocnić naszą ofertę, odpowiednio ją profilując. Sprofilowane CV oznacza, że pewne elementy zostały w nim uwypuklone, a inne ograniczone do minimum lub niekiedy pominięte.

 

Jednym z rodzajów sprofilowania jest modyfikacja kolejności wykonywanych na stanowisku zadań pod kątem ich ważności w przyszłej pracy oraz pominięcie informacji, które z tego punktu widzenia są nieistotne. Proszę zwrócić uwagę, że im mniej się powie o doświadczeniach niezwiązanych z daną pracą, tym większe wrażenie wywierać będą umiejętności i kwalifikacje istotne. W CV nie należy pisać wszystkiego, a jedynie te informacje, które są ważne z punktu widzenia przyszłej pracy.

 

Dodatkowo, jeśli poszukujemy zatrudnienia na kilku różnych stanowiskach, lepiej będzie przygotować kilka życiorysów.

 

Uwypuklenie osiągnięć

 

Można powiedzieć, że nasze rodzime życiorysy są suche. Brakuje w nich właśnie zabiegów marketingowych, podkreślenia, ile osiągnęliśmy. Zakładając, że w telewizji podczas reklamy proszku do prania ze wszystkich 100 firm 99 podaje skład chemiczny z opakowania, a tylko jedna reklamuje niesamowitą czystość, wspaniały zapach. Który proszek wybiorą konsumenci? Jeden z 99 takich samych, czy ten ostatni w opinii producenta wyjątkowy?

 

99 producentów wyłożyło suche fakty, jeden podkreślił korzyści, jakie daje proszek. Tak samo jest w przypadku życiorysu. Przyszłego pracodawcę interesuje wartość, którą możemy wnieść do firmy i korzyści, jakie przynosiliśmy poprzedniemu pracodawcy. Wskazane jest więc, by przy naszych zakresach czynności wspomnieć o sukcesach, jeśli chodzi np. o generowanie zysków, redukcję kosztów, pozyskiwanie klientów, czy też innych, które stanowią nasz szczególny wkład w funkcjonowanie firmy.

 

Oczywiście identyfikacja osiągnięć i korzyści jest zadaniem trudnym. Każdy z nas musi się bardzo wnikliwie zastanowić, co jest najważniejsze. Pomocne są odpowiedzi na następujące pytania:

1. Z czego jestem najbardziej dumny w swojej pracy?
2. Co takiego zrobiłem, czym warto się pochwalić przed innymi ludźmi?

 

Nie bójmy się mówić o swoich osiągnięciach, podkreślajmy za każdym razem sytuacje, kiedy przejęliśmy dodatkową odpowiedzialność, wykonaliśmy coś lepiej niż inni lub osiągnęliśmy sukcesy mimo przeciwności.

 

Format graficzny życiorysu

 

Nie ma jednego uniwersalnego schematu, który zawsze przyniesie sukces, należy jednak pamiętać o pewnych ogólnych zasadach. Przede wszystkim wybrany format musi być czytelny. Należy też pamięć o odpowiednich odstępach pomiędzy sekcjami. Zachowanie odpowiednich proporcji powierzchni do tekstu, wpływa na łatwość odbioru naszego dokumentu.

 

Jeśli chodzi o nagłówki, to z racji swojej funkcji, powinny być one napisane większą czcionką z pogrubieniem. Tak samo pogrubienia warto użyć przy nazwach pracodawcy oraz nazwach stanowisk. Nie nadużywajmy jednak tego, bo kiedy wszystko jest pogrubione, nie nadajemy odpowiedniej rangi poszczególnym elementom CV.

 

Warto wspomnieć też o szczególe, którego brak ostatecznie skreśla nasz życiorys zawodowy. Klauzula pisana drobną czcionką na samym końcu dokumentu jest konieczna, bowiem bez naszej zgody na przetwarzanie danych osobowych rekruter nie może rozpatrywać naszej kandydatury, mimo że przecież sami ją zgłosiliśmy.

 

Życiorys zawodowy w formie storytellingowej

 

Jak już wspomnieliśmy, rekruter poświęca dosłownie chwilę na pierwsze zapoznanie się z apikacją. Kiedy możemy pokusić się o nieco mniej konwencjonalne CV? M.in. jeśli aplikujemy na stanowisko, na którym ważna jest kreatywność albo umiejętności sprzedażowe, a do tego wiemy, że nasze dotychczasowe doświadczenia nie spełniają w 100% oczekiwań pracodawcy ujętych w ogłoszeniu.

 

Życiorys zawodowy w formie opowiadania na pewno wyróżni się spośród tradycyjnych dokumentów. Jest jednak pewne ALE. Musi być zrobiony naprawdę dobrze i starannie. Przede wszystkim CV nie może być ścianą tekstu. Należy go podzielić. Sama treść musi odnosić się do wymagań pracodawcy. Opowiadanie powinno zaciekawiać, ale zawsze miejmy na uwadze jego nadrzędną funkcję – zaprezentowanie dorobku zawodowego, kwalifikacji i kompetencji kandydata. Jeśli zdecydujemy się na opowiadanie, nie zapomnijmy podać danych kontaktowych i wpisać zgody na wykorzystanie naszych danych.


Jak napisać życiorys zawodowy, który zainteresuje pracodawcę?

 

Przedstawione zasady ogólne jak i te bardziej szczegółowe propozycje powinny być wprowadzane starannie i ostrożnie. W redagowaniu CV łatwo jest popełnić błąd, a nawet drobne potknięcie, jak „zyciorys zawodowy” zamiast „życiorys zawodowy”, pokazuje rekruterowi, że nie postaraliśmy się wystarczająco. Niech nasze CV będzie ciekawe i oryginale i przede wszystkim adekwatne do stanowiska, na które aplikujemy.

 

Więcej artykułów "CV / Życiorys"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

    AAA AUTO   Piaseczno, ul. Okulickiego 3    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków Bezpośrednia i stacjonarna obsługa Klientów wg standardów firmy; Analiza potrzeb klientów, negocjacja cen; Wprowadzanie danych klientów do wewnętrznego systemu; Jazdy testowe; Dbałość o właściwą ekspozycję samochodów;
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Główny Księgowy / Główna Księgowa

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    starszy specjalista (senior) / ekspert / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: Sporządzanie deklaracji podatkowych (CIT, VAT, JPK), dokumentów IFT oraz raportów finansowych (GUS, NBP). Odpowiedzialność za przygotowywanie sprawozdań finansowych. Nadzór nad terminowym regulowaniem zobowiązań podatkowych. Opiniowanie umów pod względem...
  • Asystent ds. brokerskiej obsługi ubezpieczeń

    Aon Polska Sp. z o. o.   Szczecin    praca hybrydowa
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Zakres zadań: Wspieranie brokerów w procesach administracji danych w wewnętrznych systemach i aplikacjach; Administrowanie elektroniczną i papierową dokumentacją techniczną i ubezpieczeniową w powierzonym zakresie, zgodnie z procedurami Aon; Kompletowanie i przygotowywanie do archiwizacji...
  • Lider / Koordynator produkcji

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: kierowanie oraz organizowanie pracy zespołu montażu zbrojeń okrętowych w zakresie jakości i wydajności; przygotowywanie stanowisk pracy pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa; kontrola prawidłowości przebiegu procesów technologicznych; przegotowywanie raportów...
  • Pracownik myjni samochodowej

    AAA AUTO   Poznań, Szwajcarska 14    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę
    10 godz.
    Opis stanowiska: przygotowywanie pojazdów do sprzedaży i dbanie o ich wygląd zewnętrzny oraz wewnętrzny; współpraca z Klientem (np. pomoc w transporcie Klienta do banku czy urzędu); parkowanie pojazdów oraz ich transport na krótkich dystansach; realizacja drobnych napraw. Nasze wymagania:...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.