Jak specjalista ds rekrutacji ocenia życiorys kandydata oraz jak uniknąć odrzucenia?

2019-09-09

Specjalista HR - czym się zajmuje, jak wygląda rekrutacja


Czytanie życiorysów zawodowych jest uważane przez wielu specjalistów od rekrutacji za bardzo trudne i wyczerpujące zajęcie. Przebicie się przez dziesiątki lub setki aplikacji zgromadzonych w bazie danych lub skrzynce e-mail to zadanie wymagające zarówno cierpliwości, jak i niezwykłej uwagi. Zwłaszcza, że czas na przeglądanie CV i wyselekcjonowanie właściwych osób do rozmowy kwalifikacyjnej jest bardzo ograniczony.

Przeciętnie na jedną ofertę pracy przychodzi około 100 aplikacji, a czasami jest ich nawet 300. Jedna aplikacja to zazwyczaj strona, ale bywa, że CV zajmuje 2, czasami 3 strony A4. Przeciętnie około 4000-5000 znaków, czyli około 500-600 wyrazów. Przeciętna szybkość czytania to około 200-240 słów na minutę, czyli minimum 2-3 minuty na aplikację. Jeśli aplikacji jest 100, pobieżne ich przejrzenie zajmie około 3-5 godzin. A co w sytuacji, gdy stanowisk jest kilka, aplikacji kilkaset, a terminy gonią? Co z oceną każdej aplikacji, bo przecież samo przeczytanie jeszcze nie oznacza, że rekruter jest w stanie dokonać wyboru kandydata. W jaki sposób specjalista HR wyławia osoby, z którymi warto się spotkać?

Z wyżej wymienionych powodów rekruterzy dzielą zwykle swoją pracę na co najmniej dwa etapy. Pierwszy z nich ma za zadanie zmniejszyć do niezbędnego minimum liczbę dokumentów do przejrzenia. Polega on na bardzo szybkim (10-20 sekund) przeglądaniu kluczowych umiejętności, które powinien posiadać kandydat. Ich brak pozwala na odrzucanie aplikacji. Dzięki temu zabiegowi specjalista ds. HR może poświęcić więcej czasu dokumentom potencjalnie dobrych kandydatów.

Jeśli kwalifikacje zostaną zidentyfikowane, życiorys jest przeglądany bardziej szczegółowo, w celu określenia dokładnego dopasowania kandydata do stanowiska. Tylko kilka, maksimum kilkanaście najlepszych aplikacji zostanie starannie przeczytanych, a ich autorzy zaproszeni na rozmowy.

Należy pamiętać, że rekruter z reguły pracuje nad kilkoma projektami jednocześnie, a procesy przetwarzania informacji z tym związane są niezwykle obciążające. Przeczytanie kilkudziesięciu lub kilkuset ofert dziennie, porównanie ich z kryteriami dla każdego ze stanowisk, można porównać do szybkiego przeczytania składającej się z kilkuset stron książki, czasem na niezbyt ciekawy temat.

Na podstawie powyższych rozważań, można wysnuć następujący wniosek: jeśli życiorys przygotujemy niechlujnie, użyta czcionka i sposób prezentacji treści nie będą czytelne, to takie CV specjalista ds. rekrutacji najprawdopodobniej odrzuci już na wstępie. I nie będzie istotne, czy spełniamy kryteria i jesteśmy najlepsi na tle pozostałych kandydatów. Pamiętajmy, że rekruter musi przebrnąć przez dziesiątki, a czasem setki zgłoszeń i tak naprawdę jego ocena CV jest dość szybka, a jednocześnie powinna być trafna. Walkę o etat wygra ten, kto wie, jak grać i trzyma się zasad. Nie pozwólmy się zatem wyeliminować przez błąd, którego można łatwo uniknąć. Zredagujmy życiorys tak, aby jego adresat chciał poświęcić mu dłuższą chwilę.

 

Czynniki odrzucenia CV


Podczas przeglądania naszej aplikacji specjalista ds. rekrutacji zwraca między innymi uwagę na pewne elementy, których brak praktycznie od razu eliminuje kandydata z dalszych rozgrywek. Na odrzucenie CV już na wstępie wpływają:

1. nazwa stanowiska niezgodna z nazwą z ogłoszenia,
2. niewystarczające wykształcenie,
3. brak doświadczenia zawodowego zgodnego z ogłoszeniem,
4. źle opracowane, nieczytelne, niechlujne CV,
5. miejsce zamieszkania niezgodne z ofertą,
6. długa lista miejsc pracy w krótkim czasie.

Z reguły wymienione czynniki powodują eliminację naszego CV.


Ocena umiejętności w CV

 

Jeśli nasz życiorys przeszedł przez podstawowe sito rekrutacyjne, poddawany jest bardziej szczegółowej i krytycznej analizie. Specjalista ds. rekrutacji skupi się na naszych doświadczeniach zawodowych oraz zweryfikuje ich przydatność pod kątem kryteriów opracowanych dla stanowiska. Warto zatem odpowiedzieć na poniższe pytania:

1. Czy mamy wystarczające doświadczenie zawodowe do pracy na tym stanowisku?
2. Czy to doświadczenie dotyczy interesujących rekrutera obszarów?
3. Czy jakichś elementów doświadczenia brakuje, a jeśli tak, czy są one istotne?
4. Czy jakichkolwiek istotnych umiejętności brakuje?
5. Czy możemy się pochwalić jakimiś wyjątkowymi osiągnięciami?
6. Jak wypadamy na tle innych?

 

Jak zainteresować specjalistę ds. rekrutacji – interesujące CV


W zasadzie nie ma dobrego sposobu na obejście tych dwóch etapów selekcji. Jeśli mamy do czynienia z zawodowcem, a z reguły tak jest, i nasze CV było przygotowane na szybko, to raczej nie spodziewajmy się zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Prawdą jest, że albo posiadamy umiejętności i kwalifikacje, albo ich nie posiadamy. Jednak to, czy rekruter dostrzeże nasz zalety, zależy jedynie od tego, czy wyślemy interesujące CV. Dlatego warto przygotować starannie dokumenty aplikacyjne i poświęcić czas, żeby treść aplikacji odpowiednio zorganizować oraz przedstawić wszystkie swoje najważniejsze zalety i osiągnięcia. Pamiętajmy o oryginalności, ale też przemyślmy treść – nawet najbardziej interesujące wzory CV, pełne wymyślnych ozdób, nie pomogą nam znaleźć pracy, jeśli źle obraliśmy cel.

 

Przeczytaj także:

Skomentuj