Praca.pl Poradniki Rynek pracy
10 nawyków, które poprawią Twoją produktywność w pracy

10 nawyków, które poprawią Twoją produktywność w pracy

 
10 nawyków, które poprawią Twoją produktywność w pracy

Chcesz poprawić swoją produktywność w pracy? Twoja motywacja nieco osłabła i czujesz, że nie wykorzystujesz swojego potencjału w stu procentach? Sprawdź 10 nawyków, które pomogą Ci być efektywnym w pracy! Pamiętaj, jak ważna jest w życiu równowaga – aby dobrze pracować, trzeba umieć odpoczywać, dbać o swoje zdrowie i samopoczucie. W dążeniu do perfekcji nigdy nie zapominaj o sobie!

 

1. Jedz śniadanie

 

Sposób, w jaki się odżywiasz, ma olbrzymi wpływ na Twoją produktywność! Jeśli zaczynasz dzień od małej czarnej i papierosa, a Twoim pierwszym posiłkiem jest zjedzony w pośpiechu obiad albo na śniadanie fundujesz sobie ociekającego lukrem pączka, nie licz na wysoki poziom produktywności w pracy. Pożywne śniadanie da Ci energię w pierwszej części dnia. Jeśli nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy, nie rezygnuj z tego napoju. Niech będzie dodatkiem do śniadaniowego menu.

 

2. Idź wcześniej spać


Problemy ze snem dotykają coraz większej grupy ludzi. Bezsenność często określana jest jako choroba cywilizacyjna. Trzeba więc zadbać o dobre nawyki związane z odpoczynkiem. Niewyspani, jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni, gorzej radzimy sobie ze stresem. Chociaż długość snu a jakość pracy to kwestia indywidualna i nie ma optymalnego czasu, jaki powinno się przeznaczać na sen, to niewyspany pracownik nigdy nie będzie w stu procentach produktywny. Dlatego warto przyjrzeć się temu, ile śpimy i czy wstajemy wypoczęci. Ważny jest zarówno czas snu, jak i jego jakość. Jeśli wybudzasz się co kilka minut, masz problemy z zasypianiem, być może trzeba rozważyć skorzystanie z pomocy specjalisty.

 

3. Medytuj


Medytacja pozwala na wyciszenie umysłu, uspokojenie ciała, pobycie tu i teraz z samym sobą. Aby ją praktykować, wcale nie trzeba być osobą wyjątkowo uduchowioną ani joginem. Medytacja może zwiększyć naszą efektywność, pomaga poprawić koncentrację. Aby zacząć, nie potrzeba wiele. Wystarczy ciche i komfortowe miejsce. Jeśli uważasz, że nie masz na to czasu, wiedź, że wystarczy 10-20 minut dziennie, aby dzięki medytacji oczyścić umysł.

 

4. Spaceruj


Kiedy długo nad czymś myślisz i nic nie przychodzi Ci do głowy, kiedy zawodzi kreatywność i spada produktywność – zrób sobie przerwę i idź na spacer. Rozprostuj kości i na chwilę zmień otoczenie. W miarę możliwości wyjdź z biura. Świeże powietrze, światło słoneczne dodadzą Ci energii. Spacerując, choćby przez kilka minut, oderwiesz się od obowiązków, pozwolisz głowie odpocząć. To o wiele lepszy sposób na wykorzystanie przerwy w pracy niż spędzanie jej na patrzeniu w komórkę.

 

5. Nie porównuj się

 

Nadmierna presja, ciągłe porównywanie się z innymi negatywne wpływają na naszą motywację, bywają też paraliżujące. Jeśli zdarza Ci się zadawać sobie pytanie: Po co mam to robić, skoro ktoś inny zrobi to lepiej? i bywa, że nie podejmujesz jakichś działań z obawy przed porażką, to pora powiedzieć: stop. Nie porównuj się z innymi. Nikt nie jest dobry we wszystkim!

 

6. Bądź profesjonalistą

 

Lekceważąc swoje obowiązki, spędzając czas w pracy na plotkach i przerwach, nigdy nie będziesz produktywnym pracownikiem. Staraj się zachowywać profesjonalnie, buduj też wizerunek profesjonalisty w swojej dziedzinie. Przyznaj, że nie znasz żadnego profesjonalisty, który byłby nieproduktywny!

 

7. Bądź odpowiedzialny


Poczucie odpowiedzialności powoduje, że pracownicy starają się wykonać zadanie najlepiej, jak potrafią. Wyobraź sobie, że pracujesz w zespole, w którym odpowiedzialność się rozmywa. Realizujecie projekt, ale decyzje podejmowane są wspólnie, nikt nie ma swojej roli i tak na prawdę trudno określić, kogo, z czego można rozliczyć. To może szybko skończyć się chaosem i tym, że właściwie nikt nie będzie się starał. Warto mieć poczucie odpowiedzialności za własne obowiązki, być otwartym na feedback, uczyć się i rozwijać. Dzięki temu można poprawić swoją produktywność w bieżących zadaniach.

 

8. Bądź optymistą

 

Optymizm pomaga w życiu. Nie nastawiaj się negatywnie do nowych wyzwań. Bądź otwarty na to, co przyniesie jutro. Warto szukać pozytywów w tym, co się robi. Co więcej, ludzie nie lubią współpracować z wiecznie narzekającymi pesymistami, którzy we wszystkim szukają problemów. Pozytywne nastawienie naprawdę ułatwia pracę.

 

9. Rozmawiaj ze współpracownikami

 

Chociaż może się wydawać, że pogawędki przy kawie, rozmowy na prywatne tematy to marnowanie czasu, w ten sposób buduje się relacje w pracy. Nie martw się więc o to, że obniża się Twoja wydajność. Co więcej, krótka rozmowa, kiedy spadła Twoja koncentracja i trudno skupić się na obowiązkach, pomoże Ci na chwilę oderwać się od obowiązków, odzyskać energię.

 

10. Ciesz się małymi sukcesami


Przed Tobą duży projekt, jesteś dopiero na początku i martwisz się, że nie zdążysz w terminie? Doceniaj małe sukcesy i powiedz sam sobie: dobra robota, na koniec pracowitego dnia. Duże cele są ważne, ale patrzenie na nie całościowo bywa przytłaczające. Dlatego warto nauczyć się cieszyć z wykonanych mniejszych kroków.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.