Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 sposobów, jak sobie radzić z prokrastynacją na home office

5 sposobów, jak sobie radzić z prokrastynacją na home office

 
5 sposobów, jak sobie radzić z prokrastynacją na home office

Prokrastynacja to powszechny problem. Być może i Ty przekładasz na później, a najchętniej – do nieokreślonego kiedyś – czynności, które wydają Ci się nieprzyjemne, męczące, stresujące. Odwlekanie w czasie nielubianych spraw jest szczególnie kuszące w pracy zdalnej – gdy w większym stopniu to od Ciebie zależy, jak wygląda rozkład zajęć, szef nie patrzy Ci na ręce, podlegasz mniejszej kontroli i presji otoczenia. Jak zwalczyć prokrastynację na home office? Oto kilka sposobów – wypróbuj je już teraz (a nie jutro).

 

Ustal priorytet zadań

 

Przyczyną odwlekania może być poczucie, że masz zbyt dużo na głowie. Ponieważ męczących zadań do wykonania jest tak wiele, czujesz się jak w potrzasku – i uciekasz. Robisz wszystko, by tylko trzymać się z dala od nawału obowiązków.

 

Sprawy do załatwienia nie będą wydawać się tak przytłaczające, jeśli podzielisz je na mniejsze części. Na początek ustal priorytety – najważniejsze i najpilniejsze zadania (mogą to być dwie grupy). Potem zastanów się nad czynnościami, które rzeczywiście możesz przesunąć na później. Do każdego dodaj deadline – zadbaj jednak o to, by Twój grafik nie był zbyt przeładowany.

 

Nie oczekuj od siebie perfekcji od razu

 

Do odkładania w czasie może Cię skłonić – paradoksalnie – perfekcjonizm. Chcesz, by coś zostało wykonane doskonale, nieustannie obmyślasz, jak to zrobić i w nieskończoność zbierasz siły. Finalnie – boisz się zacząć. Obawiasz się, że nie sprostasz własnym oczekiwaniom, zadanie zaczyna Cię przerastać – oto prosta droga do prokrastynacji.

 

Co możesz zrobić? Przede wszystkim musisz zdać sobie sprawę, że biegłości w jakiejkolwiek rzeczy nie osiąga się od razu. Masz prawo popełniać błędy – ucz się na nich, wyciągaj wnioski. Każda próba jest ważna – nie oczekuj od siebie perfekcji od razu!

 

Przykładowo, jeśli masz do napisania długi, przekrojowy raport miesięczny, zacznij go zarysowywać w edytorze tekstu lub notatniku. Możesz założyć, że wykonujesz próby, które i tak potem zmienisz. Ważne, by codziennie posuwać się o mały krok do przodu.

 

Wyłącz powiadomienia z social mediów

 

Kiedy wykonujesz pracę w domu, możesz mieć spore kłopoty z koncentracją. Prawdopodobnie otacza Cię bowiem sporo przeszkadzaczy, do których nie masz dostępu w biurze. Szef nie kontroluje też, jak często zaglądasz do telefonu, sprawdzasz wiadomości w skrzynce pocztowej czy w mediach społecznościowych. Przecież odczytanie jej zajmie sekundę, obejrzenie śmiesznego filmiku mniej niż 2 minuty…

 

Przeszkadzacze ułatwiają prokrastynację – dekoncentrują, sprawiają, że myślami jesteś daleko od swojego zadania. Dlatego wyłącz powiadomienia z social mediów – niech Cię nie kuszą.

 

Używaj aplikacji do zwiększania produktywności

 

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele aplikacji poprawiających produktywność. Na początek sprawdź te pomagające zorganizować pracę i zarządzać czasem – przykłady to Kalendarz Google, Trello, Nozbe, Asana, Any.do, Microsoft To Do czy Evernote.

 

Korzystaj także w wirtualnych dysków (np. Dysk Google, iCloud, Dropbox, One Drive, Box, IBARD, Sync). Dzięki tym narzędziom będziesz mieć wszystkie pliki pod ręką, gdziekolwiek się znajdziesz – zniknie wymówka, by odkładać jakieś zadanie.

 

Zapoznaj się też z aplikacjami ułatwiającymi koncentrację – blokują one dostęp do wybranych witryn internetowych w określonym czasie. Przykłady to Stayfocused, LeechBlock, Freedom, Serene czy Cold Turkey Blocker.

 

Czytaj książki o zarządzaniu czasem

 

A może przyda Ci się odrobina teorii? Wiedza na temat optymalnego zarządzania czasem może pomóc Ci lepiej zorganizować swoje życie zawodowe i oddzielić je od prywatnego. Wybór na rynku czytelniczym jest ogromny. Warto wspomnieć o takich pozycjach jak:

 

  • Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności (David Allen),
  • 4-godzinny tydzień pracy (Timothy Ferris),
  • 15 tajemnic zarządzania czasem (Kevin Kruse),
  • Zjedz tę żabę (Brian Tracy),
  • 7 nawyków skutecznego działania (Covey Stephen),
  • Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem (Laura Vanderkam).

 

Poznaj także 5 miejsc do pracy zdalnej poza domem.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    10 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Asystent / Asystentka ds. Wsparcia Dyrektora Technicznego

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   dziś wygasa
    asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: Wsparcie Dyrektora Technicznego w codziennej pracy (organizacja podróży służbowych, zarządzanie kalendarzem, przygotowywanie prezentacji i innych dokumentów); Monitorowanie rynku i wyszukiwanie ogłoszeń o postępowaniach przetargowych; Bieżące i efektywne monitorowanie...
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.