Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Home Office
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Wybrana kategoria

Jak gesty i postawa ciała pomagają otrzymać wymarzoną pracę

2019-09-26

DLaczego warto, czyli jakie znaczenie ma dla ciebie przemyślana mowa ciała na rekrutacji

- Podnosi Twoje kompetencje i wiarygodność,
- Pozwala ukryć oznaki stresu, zniecierpliwienia i zdenerwowania,
- Jest informacją o tym, jak ludzie czują się w Twoim towarzystwie,
- Sygnalizuje aprobatę dla proponowanych przez Ciebie warunków zatrudnienia,
- Uważność na gesty rozmówcy pozwoli Ci przewidzieć efekt procesu rekrutacji.

Co decyduje o pozytywnej ocenie ciebie podczas rozmowy?

Masz tylko 1/10 sekundy, aby przekonać przyszłego pracodawcę o Twojej kompetencji i wiarygodności zawodowej.
Na co i w jakiej kolejności Twój rozmówca zwraca uwagę?

1. Twarz

Ludzkie oko najpierw kieruje swoją uwagę na Twoją twarz i mimikę. Gniew, smutek, sztuczny uśmiech, który zaprezentujesz przy powitaniu, zapalą czerwoną lampkę w umyśle rozmówcy, skupiając go bardziej na obserwacji Ciebie niż na pozytywnych emocjach związanych ze spotkaniem.

2. Dłonie
Mają najwięcej połączeń nerwowych z naszym mózgiem, a zatem niezwykle ważne jest, aby Twój rozmówca widział w nich Twoją otwartość na współpracę.

3. Postawa ciała, płynność ruchów i ułożenie stóp
4. Ton głosu
5. Słowa
Komunikaty werbalne mają najmniejsze znaczenie w budowaniu relacji na każdym poziomie zawodowym i prywatnym.


Efekt pierwszego wrażenia nie jest przereklamowany
Jak wzbudzić wiarygodność już w pierwszych 3 sekundach rozmowy?

1. Wejdź z uśmiechem i uśmiechaj się szczerze już w pierwszej chwili powitania. Ważne jest, aby Twojej radości towarzyszyły zmarszczki wokół oczu – stanowią one charakterystyczny element odróżniający prawdziwy uśmiech od sztucznego.
Ludzie uśmiechnięci postrzegani są jako bardziej inteligentni, kompetentni, chętniej wybierani są na pracowników, współpracowników i partnerów biznesowych oraz więcej zarabiają.

2. Wyprostuj sylwetkę i podejdź pewnym krokiem w stronę rozmówcy z otwartymi dłońmi. Kobietom pewności siebie dodają buty na obcasie, które prostują postawę ciała. Ważne, aby rozmówca widział Twoją wewnętrzną część dłoni. Wyprostowana postawa ciała – to pewność siebie, nachylona – uległość i brak pewności siebie.

3. Utrzymuj kontakt wzrokowy od pierwszej chwili spotkania na poziomie ok. 70% przez całą rozmowę. Brak kontaktu wzrokowego to oznaka braku szczerości, poczucia winy lub wstydu.

4. Witaj się bez barier. Lepiej ominąć lub obejść stół, przy którym siedzi Twój rozmówca, niż podawać mu dłoń nad stołem.

5.  Uściśnij zdecydowanie dłoń przyszłego pracodawcy. Zwróć uwagę na jej temperaturę i wilgotność. Niezwykle ważne jest, aby podawana dłoń była ciepła i sucha. Uścisk dłoni zdecydowany – oznacza siłę, wiedzę i kompetencje, lekki – umniejsza inteligencję i wiarygodność. Dłoń zdecydowanie jako pierwszy powinien podać gospodarz spotkania.

Na co zwrócić uwagę?
1. Miejsce do siedzenia. Jeżeli masz możliwość wyboru miejsca, wybierz takie, które nie umiejscowi Cię tyłem do drzwi. Brak komfortu w zakresie poczucia bezpieczeństwa za Twoimi plecami spowoduje naturalnie wzrost ciśnienia krwi i przyspieszy bicie serca.

2. Wysokość krzeseł lub foteli. Nierówna wysokość krzeseł umniejsza pozycję tych, którzy siedzą najniżej. Sposób patrzenia wymuszający podniesienie głowy na rozmówcę obniża rangę danej osoby, dając jednocześnie przewagę tej, która zasiada wyżej.
3.  Poproś o szklankę wody. Podczas zdenerwowania naturalnie wysycha ilość płynów w organizmie. Unikniesz nerwowego oblizywania ust czy przyspieszonego mrugania powiekami.

Co Ci nie sprzyja?

1. Zaplecione ramiona – oznaka braku komfortu.

2. Ręce schowane pod stołem – obniżają Twoją wiarygodność i szczerość.

3. Ręce w kieszeniach – to pozorny komfort wyrażający chęć zakończenia rozmowy lub złe samopoczucie.

4. Przedmioty stojące przed Tobą na stole, jak np. wazon, szklanka z wodą, komputer – pozornie dające Ci poczucie bezpieczeństwa, odgradzając Cię od rozmówcy, nie sprzyjają budowaniu relacji. Jeżeli masz możliwość – przesuń je.

5. Zwróć uwagę na postawy Twojego rozmówcy – sylwetka nachylona w Twoją stronę podczas siedzenia oznacza wzmożoną ciekawość, uważność, zainteresowanie. Rozmawiając z osobą o odchylonej do tyłu postawie, potrzebujesz dołożyć więcej starań, aby zainteresować ją swoją propozycją.

6. Pocieranie dłonią oczu – oznacza brak zgody na to, co ktoś widzi, np. Twoje referencje.


Gesty i postawy oznaczające zdenerwowanie - czyli czego warto unikać


- pocieranie, dotykanie lub drapanie twarzy

- pocieranie szyi

- gładzenie włosów, splatanie ich ręką w kucyk

- rozluźnianie kołnierzyka

- otrzepywanie pyłku z garnituru

- zabawa spinkami w mankietach

- stukanie długopisem lub włączanie i wyłączanie go na zmianę

- zaplatanie palców jednej ręki o drugą

- pocieranie dłoni

- pocieranie nogawek spodni wewnętrzną stroną dłoni

- częste poprawianie się na krześle/fotelu

- bujanie do przodu i do tyłu

- machanie stopą

Te gesty nie tylko oznaczają stres, ale również go potęgują i przyciągając uwagę rozmówcy, odwracają ją od Twojej merytorycznej wypowiedzi.

Co  w takiej sytuacji?

1. Wybierz najbardziej komfortową dla siebie postawę ciała i usiądź swobodnie.

2. Rozluźnij nogi, pozwól, aby opierały się stabilnie o podłoże.

3. Rozluźnij ręce, gestykulując nimi zawsze na widoku.

4. Pozbądź się nawyku drapania, dotykania szyi, głowy, włosów czy pocierania jedną częścią ciała o drugą.



Jak to wszystko zapamiętać i zrobić?

Potraktuj mowę ciała jak fryzurę, makijaż, sukienkę czy garnitur, które są częścią Twojego wizerunku podczas rekrutacji. Obserwuj dłonie, stopy i twarz, zwracaj uwagę na zmianę pozycji ciała i postawy. Zobaczysz, jak dużo zauważysz już po przeczytaniu tego artykułu.
Z mową ciała jest jak z jazdą samochodem, każdy kolejny dzień praktyki sprawia, że uważność na gesty i postawy staje się nawykiem, cennym nawykiem, który służy budowaniu i wzmacnianiu relacji, na każdym poziomie.

Magdalena Koźmala, ekspert mowy ciała i wykrywania kłamstwa w biznesie

Przeczytaj także: