Praca szyta na miarę, czyli co musisz wiedzieć, zanim zmienisz pracę? 2016-07-28

Stoisz przed dylematem dotyczącym zmiany pracy? Czujesz się niedoceniony przez obecnego pracodawcę? A może zastanawiasz się czy Twoja firma oferuje Ci wystarczająco dużo? Zanim podejmiesz decyzję o zmianie, rozważ, co naprawdę liczy się dla Ciebie w pracy.

 

Z wyborem nowej pracy jest trochę jak z poszukiwaniem idealnego partnera. Zanim ktoś ciekawy pojawi się na horyzoncie, snujemy na jego temat różne plany. Rzeczywistość często jednak je weryfikuje, a wymarzony wysoki brunet okazuje się być niskim blondynem. Zarówno w życiu zawodowym, jak i w prywatnym niejednokrotnie przekonujemy się o tym, że ideały nie istnieją. Nie  oznacza to przecież jednak niczego złego. W obu przypadkach dobrze jest określić cechy, które bezwzględnie muszą charakteryzować przyszłego partnera czy pracodawcę i są realne do spełnienia. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest dla mnie najważniejsze, z czego mógłbym ewentualnie zrezygnować, a co mogłoby być miłym dodatkiem, który mógłby mnie dodatkowo motywować.

 

Tym, na co szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę w przypadku pracodawcy są przede wszystkim:

 

Zarobki – pieniądze podobno szczęścia nie dają. Bez nich jednak trudno byłoby opłacić rachunki za mieszkanie. Rozważ swoje stałe opłaty, przeanalizuj miesięczne wydatki, a także sprawdź, ile zarabiają osoby o podobnym do Twojego doświadczenia. Zanim podejmiesz decyzję o zmianie pracy, sprawdź czy inny pracodawca jest w stanie zaoferować Ci lepsze wynagrodzenie. Pamiętaj też, że pójście na rozmowę o pracę i poznanie innych ofert nie oznacza jeszcze zmiany pracy.

 

Obowiązki – jak oceniasz zakres swoich obowiązków w obecnej pracy? Czego Ci brakuje? Co byś zmienił? Rozważ propozycję nowego pracodawcy i porównaj ją do sytuacji obecnej. Odpowiedź sobie na pytanie, czy nowy zakres obowiązków będzie dla Ciebie bardziej satysfakcjonujący? A może będziesz robić to samo, tylko zadania będą różnić się nazewnictwem?

 

Ścieżka kariery – jak wygląda ścieżka kariery w obecnej pracy? Wiesz kiedy możesz liczyć na awans i jakie stanowisko otrzymasz? A jak do tych kwestii podchodzi nowy pracodawca?

 

Rozwój – jak dużego rozwoju potrzebujesz? Zależy Ci na szkoleniach czy kolejnych studiach? Co w tej kwestii oferuje obecny, a o czym zapewnia przyszły pracodawca?

 

Atmosfera panująca w biurze – wolisz bardziej formalną atmosferę, określony dress code i unikanie tematów prywatnych czy wręcz przeciwnie? Najważniejsze w pracy jest oczywiście wypełnianie swoich obowiązków, jeśli jednak będzie w niej panować atmosfera zupełnie niedopasowana do Twoich potrzeb to ciężko będzie Ci sumiennie wykonywać swoje obowiązki.

 

Lokalizacja firmy – oceń czas potrzebny na dojazd do obecnej firmy i sprawdź, jak długo dojeżdżałbyś do nowego miejsca pracy. Zastanów się jak duże znaczenie ma dla Ciebie szybki powrót do domu czy możliwość dłuższej drzemki o poranku.

 

Wielkość i korzenie firmy – zależy Ci na pracy w dużej korporacji, z międzynarodowym doświadczeniem czy raczej mniejszej, polskiej firmie z rodzinną atmosferą? To ważne pytanie. Doświadczenie zdobyte w dużej firmie może być postrzegane w CV jako ciekawsze, jednak w takich miejscach często wiele kwestii regulowanych jest przez jej centralę, a podjęcie strategicznych decyzji wymaga zazwyczaj długich konsultacji w porozumieniu z wieloma podmiotami. W mniejszej firmie łatwiej jest natomiast dokonywać zmian, często panuje większa integracja załogi, a atmosfera jest zwykle mniej formalna.

 

Elastyczność w podejściu do godzin pracy – jak ważne jest dla Ciebie, aby czasem móc wyjść z firmy 15 minut wcześniej? Zdarza Ci się, że chcesz popracować z domu? Jak obecny pracodawca podchodzi do kwestii elastyczności godzin pracy, a jakie stanowisko w tej kwestii reprezentuje nowa firma?

 

Employer branding wewnętrzny – czy możesz liczyć w swojej obecnej pracy na coś więcej? Zdarzają Ci się ciekawe, wspólne wyjścia poza biuro bądź wyjazdy integracyjne? Możesz liczyć na świeże owoce co tydzień, a raz w miesiącu na masaż? Sprawdź, co nowy pracodawca oferuje swoim pracownikom. Takie informacje są czasami zawarte w ogłoszeniach, artykułach na temat firmy w portalach branżowych, bądź na kanałach social media. Jak ważne jest to dla Ciebie?

 

Opinie na temat pracy w firmie – sprawdź opinię na forach internetowych, zobacz działalność firmy na kanałach social media, popytaj znajomych. Dobrze jest wiedzieć, jak inni pracownicy postrzegą firmę. Może wśród tych opinii znajdziesz taką, która okaże się być kluczowa dla Twojej decyzji.

 

Benefity – czy w obecnej firmie możesz liczyć na prywatne ubezpieczenie bądź kartę sportową? Jak bardzo jest Ci to potrzebne i czy będzie to warunek konieczny w nowej organizacji?

 

A teraz rozważ powyższe czynniki i pomyśl, które z nich są dla Ciebie ważne. Oceń obecnego i przyszłego pracodawcę pod kątem tego, na ile spełnia Twoje oczekiwania.

 

Jak podjąć dobrą decyzję o zmianie, aby za miesiąc nie szukać pracy?

 

Oprócz przeanalizowania swoich potrzeb i oferty, jaką składa nam nowa firma, warto zadać kilka pytań pracodawcy już podczas rozmowy rekrutacyjnej. Dobrze jest wcześniej je przygotować, aby mieć pewność, że wszystkie z nich pojawią się podczas rozmowy. Pamiętaj, że rozmowa rekrutacyjna to nie tylko test dla Ciebie. Ty również masz prawo jak najdokładniej sprawdzić pracodawcę i podjąć decyzję o ewentualnej zmianie pracy z pełną świadomością wszystkich wad i zalet nowego pracodawcy.

 

Rozmowa rekrutacyjna to najlepsza okazja do rozmowy o wzajemnych oczekiwaniach pracodawcy i kandydata. Rolą rekrutującego jest możliwie jak najbardziej szczegółowe przedstawienie zakresu obowiązków w taki sposób, aby przyszły pracownik mógł w pełni zrozumieć istotę danego stanowiska. Dobrze jest także, kiedy Rekruter motywuje kandydata do zadawania pytań. Wyjaśnienie wszelkich wątpliwości już na tym etapie pozwoli zminimalizować ryzyko późniejszego zawodu, po obu stronach – komentuje Rafał Dąbkowski, Business Unit Director w CONNECTIS_.

Przeczytaj także:

Skomentuj