Praca Specjalista ds. BHP najnowsze oferty pracy

Brak ofert

Nie znaleźliśmy ofert pracy spełniających wybrane kryteria.

Sprawdź, czy nie ma literówek we wpisanych frazach lub spróbuj bardziej ogólnego zapytania.

Praca Specjalista ds. BHP

Praca specjalisty ds. BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy) jest istotna i niezbędna w każdym przedsiębiorstwie, które pragnie zapewnić bezpieczne i zgodne z prawem warunki wykonywania pracy swoim pracownikom. Stanowiska specjalisty do spraw BHP najczęściej tworzone są w zakładach produkcyjnych, przedsiębiorstwach energetycznych, firmach budowlanych czy firmach badawczo-rozwojowych (np. z branży chemicznej, biotechnologicznej), a więc w tych miejscach pracy, w których zachowanie odpowiednich warunków pracy oraz przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i norm jest szczególnie istotne z uwagi na ryzyko zawodowe. Niemniej, okresowo pojawiają się także oferty pracy na stanowiska np. starszego inspektora ds. BHP i p.poż w instytucjach publicznych. Zdarza się również, że w firmach jedna osoba łączy obowiązki młodszego specjalisty ds. BHP i specjalisty ds. kadr i płac. Niezależnie od miejsca, w jakim szukasz pracy, jako specjalista ds. BHP będziesz sprawować nadzór nad przestrzeganiem przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy. Do Twoich obowiązków może należeć także prowadzenie szkoleń dla pracowników, przygotowywanie dokumentacji związanej z przestrzeganiem przepisów (np. instrukcji, materiałów szkoleniowych, ale też choćby wyników kontroli), a także stałe monitorowanie przestrzegania zasad BHP w miejscu pracy. Wielu starszych specjalistów, inżynierów BHP ma możliwość wdrażania własnych inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa w danej organizacji. Zobacz najnowsze oferty pracy na stanowiska specjalisty BHP, młodszego specjalisty BHP czy chociażby inspektora BHP. Nie masz pewności, że to ścieżka kariery, w której się sprawdzisz? Przeczytaj pełny opis stanowiska.

Specjalista BHP – co robi?

Specjalista ds. BHP, jak można się domyślać, jest pracownikiem, który odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w przedsiębiorstwie, instytucji lub innym miejscu. Główne obowiązki zawodowe osoby na tym stanowisku obejmują:

  • monitorowanie stanu BHP,
  • przeprowadzanie ocen ryzyka związanego z bezpieczeństwem pracy czy zagrożeniem pożarowym,
  • przygotowywanie raportów z kontroli BHP,
  • przygotowywanie dokumentów szkoleniowych, instrukcji i innych materiałów dla zatrudnionych,
  • proponowanie i wdrażanie działań prewencyjnych,
  • przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników, 
  • współpracowanie ze specjalistami ds. HR i innymi osobami w firmie, a także zewnętrznymi podmiotami.

Jak zostać specjalistą ds. BHP?

Chcesz zostać specjalistą ds. BHP? Ponieważ jest to stanowisko tworzone w wielu branżach i bardzo licznych firmach, prawdopodobnie nie będziesz mieć trudności ze znalezieniem ofert pracy w Twoim mieście i okolicach. Pracodawcy szukają osób z odpowiednimi kwalifikacjami, czyli przede wszystkim wykształceniem wyższym związanym z dziedziną bezpieczeństwa i higieny pracy, ochroną środowiska itp. Wielu kandydatów decyduje się na uzupełnienie swojego wykształcenia poprzez kursy zawodowe lub studia podyplomowe skupiające się na BHP i PPOŻ (przepisach przeciwpożarowych). Oprócz dogłębnej znajomości aktualnych przepisów prawa związanych z BHP, w pracy ogromne znaczenie mają umiejętności interpersonalne, w tym negocjacyjne, a także zdolności analityczne, spostrzegawczość i wysoka etyka pracy. W czasie rekrutacji często preferowane są osoby, które mają już jakieś doświadczenie w pracy w dziale BHP np. na niższych stanowiskach.

Specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy – predyspozycje zawodowe

Specjalista ds. BHP powinien mieć świadomość, że wykonywana przez niego praca jest bardzo odpowiedzialna. To od jego skuteczności i profesjonalizmu zależy bezpieczeństwo osób znajdujących się na terenie przedsiębiorstwa. Dlatego wśród predyspozycji zawodowych dla tego specjalisty warto wymienić rzetelność, dokładność, wysoką etykę pracy, odporność na presję i manipulacje oraz poszanowanie dla przepisów prawa. Liczy się także zdolność do szybkiego reagowania w kryzysowych sytuacjach, umiejętność opanowania emocji, a także uspokojenia innych osób oraz wskazania bezpiecznego rozwiązania zgodnie z procedurami. Inne ważne cechy i umiejętności na tym stanowisku to:

  • dobra organizacja pracy, 
  • systematyczność (np. w regularnym kontrolowaniu warunków pracy),
  • umiejętności analityczne, 
  • umiejętności interpersonalne, w tym komunikatywność, zdolności negocjacyjne, zdolności przywódcze, 
  • gotowość do nieustannego aktualizowania wiedzy, chęć nauki.

Ile zarabia specjalista ds. BHP?

Zastanawiając się, czy warto zaaplikować na stanowisko specjalisty ds. BHP, warto wziąć pod wagę zarobki w tej branży. Ogólnie rzecz biorąc, szczególnie w przypadku samodzielnych i seniorskich posad wypłaty są konkurencyjne i mogą rosnąć wraz z nabyciem doświadczenia i specjalistycznych kwalifikacji. Jak informuje serwis wynagrodzenia.pl (Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń) mediana wynagrodzenia na stanowisku specjalisty do spraw BHP wynosi 6580 zł brutto na miesiąc. Stawka rynkowa waha się w granicach 5,5 tys. zł - 8,1 tys. zł. W przypadku starszego specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy mediana płac to 7530 zł brutto na miesiąc, a stawka rynkowa około 6-9,8 tys. zł.

Najnowsze oferty pracy dla specjalisty ds. BHP i ochrony środowiska

Szukasz nowych wyzwań zawodowych w Twojej okolicy? Przede wszystkim sprawdź najnowsze oferty na Praca.pl. Przeczytaj opisy stanowisk i aplikuj od razu lub ustaw Job Alert (dzięki niemu informacja o aktualnych ofertach pracy zgodnych z Twoimi preferencjami będzie trafiać do Twojej skrzynki e-mail). 

Praca specjalistka ds. BHP – najczęściej zadawane pytania:

  • Czym zajmuje się specjalistka ds. BHP?

Specjalistka ds. BHP to osoba odpowiedzialna w firmie lub instytucji za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jej główne obowiązki wynikające z tej roli obejmują bieżący nadzór BHP, prowadzenie szkoleń dla pracowników, planowanie i inicjowanie rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa, dobór środków ochrony indywidualnej oraz zbiorowej.

  • Jakie muszę mieć kwalifikacje, by zostać specjalistką ds. BHP?

Od kandydatów do pracy w dziale BHP oczekuje się posiadania odpowiedniego wykształcenia, zazwyczaj wyższego, w dziedzinie bezpieczeństwa pracy, inżynierii środowiska itp. Pracodawcy preferują osoby, które mają już doświadczenie w realizacji projektów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. W czasie rekrutacji warto podkreślić także kompetencje miękki, w tym komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność zachowania opanowania i kierowania pracownikami w sytuacjach kryzysowych. W firmach i organizacjach międzynarodowych wśród wymagań może się znaleźć komunikatywna znajomość języków obcych np. angielskiego.