Poradnik Praca.pl 2019

100 USŁUGI CLICK & COLLECT Tylko połowa sieci handlowych oferuje w Polsce opcję click & collect, która pozwala po wykonaniu zakupów online ode- brać towar w sklepie bądź w alternatywnym punkcie odbioru (np. w paczkomacie). Obecnie w usłudze tej przodują sieci handlowe z branży budowlanej oraz AGD/RTV. E-grocery w systemie click & collect, czyli sektor zakupów spożywczych, dość prężnie rozwija w Polsce Carrefour. Au- chan ma obecnie w Polsce 37 punktów odbioru (stan na lipiec 2018 roku), wiele sieci ogólnospożywczych pozwala na odbiór zakupów jedynie z własnych sklepów. Inne (np. Lidl czy Bie- dronka) dopiero przymierzają się do otwarcia internetowe- go sklepu. Prognozy rynku wskazują na zapotrzebowanie klientów roz- wojem usługi. Dzięki click & collect klienci mogą w wygodny sposób robić zakupy i odebrać je nieopodal miejsca zamiesz- kania, nie płacąc przy tym wysokich kosztów dostawy. Roz- wój tej usługi jest koniecznością dla sieci handlowych, które chcą zachować konkurencyjność. W Wielkiej Brytanii szacuje się, że zakupy click & collect będą stanowić 14% wszystkich wydatków online. Z analizy przeprowadzonej ostatnio przez AC Nielsen wynika, że globalna sprzedaż online produktów FMCG rośnie czterokrotnie szybciej niż sprzedaż offline. Tak dużego kawałka tortu nie można zignorować. Aby rozwój click & collect był możliwy, potrzebni są tacy pracownicy jak: • analitycy rynku, którzy będą w stanie wybrać najlepsze miejsca na dostawę towaru, • specjaliści od logistyki i magazynowania, kluczowe jest bowiem zaprojektowanie takiego systemu, by klient mógł jak najszybciej odebrać towar, który będzie świeży i nie- uszkodzony, • specjaliści IT, dbający o odpowiednie oprogramowanie, • specjaliści marketingu, którzy odpowiednią komunikacją są w stanie łączyć świat online i offline tak, by nie było między nimi różnic. PRZYSZŁOŚĆ SIECI HANDLOWYCH? M-COMMERCE Sieci handlowe jeszcze na dobre nie odnalazły się w e-com- merce, a już powinny skupiać się na m-commerce, czyli sprze- daży za pomocą urządzeń mobilnych. Chodzi tu zarówno o usługi typu scan & go, które pozwalają dzięki skanowaniu produktu telefonem ominąć kolejki i taśmę do wykładania towarów w sklepie, jak i dokonywanie zakupów za pomocą urządzeń mobilnych poza sklepami, ale z możliwością odbio- ru / zwrotu w punkcie stacjonarnym. Rozwój m-commerce wymaga specjalistów, którzy mają do- świadczenie w zakresie zarządzania produktami, swobodnie poruszają się po e-commerce, znają się na systemach płatni- czych, świetnie orientują się w nowych technologiach. E-COMMERCE W SIECIÓWKACH, jeszcze handel czy już IT? O tym, że sieci handlowe, jeśli chcą zwiększać zyski, muszą wejść również do świata sprzedaży internetowej, mówi się od kilku lat. Jak na razie sieci handlowe dość ostrożnie podchodzą do wielokanałowości. Jakie obszary rozwijają się najmocniej?

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY3NDYy