Poradnik Praca.pl 2019

101 SIECI HANDLOWE OBSŁUGA WIRTUALNEJ EKSPOZYCJI Aby klienci chcieli kupować przez internet, trzeba zadbać o wirtualną witrynę sklepu oraz „ułożenie towaru na półkach”. Zamiast merchandiserów zajmują się tym w e-commerce co- pywriterzy, UX designerzy, specjaliści SEO oraz graficy, a całą ścieżkę klienta analizują analitycy i wprowadzają odpowiednie zmiany. INTEGRACJA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH I MAGA- ZYNOWYCH To jeden z najtrudniejszych obszarów sprzedaży wielokanało- wej. Aby bowiem móc sprawnie łączyć online i offline, trzeba zapewnić spójny przepływ informacji pomiędzy wszystkimi punktami sprzedaży. Do tego potrzeba zaś odpowiedniego oprogramowania oraz osób, które są w stanie zarządzać całym procesem. Tu po- trzeba przede wszystkim specjalistów IT, a nie handlowców. Dlatego poszukiwane są osoby z technicznymi umiejętnościa- mi. Wymagana jest znajomość takich systemów jak Magento, Hybris, Demandware. WSPARCIE E-COMMERCE POZA STRUKTURAMI SIECI HANDLOWYCH Praca w obszarze sprzedaży przez internet może oznaczać również zatrudnienie poza bezpośrednimi strukturami sieci handlowych – w agencjach interaktywnych oraz start-upach i firmach, które oferują rozwiązania technologiczne, z których mogą skorzystać sieci handlowe, by zwiększyć sprzedaż oraz połączyć kanały online i offline. Oferta promocji otrzymana przez SMS lub Bluetooth dokładnie w momencie, w którym klient przechodzi obok sklepu? Powiadomienie o ofercie specjalnej na produkt, który właśnie powinien się klientowi kończyć, a który kupił w sklepie tradycyjnym? Takie „cuda” są obecnie możliwe dzięki połączeniu technologii i big data. A kolejne lata przyniosą jeszcze ciekawsze rozwiązania. Może to Ty będziesz je tworzyć? 1. Według raportu „Omnichannel po polsku”, Knight Frank 2017. 2. https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/sprzedaz-produktow-fmcg-przez-internet- -rosnie-4x-s,50314. OMNICHANELLING POTRZEBUJE SOCJOLOGÓW Czy w nowoczesnym handlu jest miejsce dla humanistów? Okazuje się, że tak. Polska nie jest krajem, który przoduje w tworzeniu rozwiązań z zakresu sprzedaży wielokanałowej. Adaptujemy sprawdzone za granicą rozwiązania. A do tego potrzebne są osoby, które rozumieją polską mentalność i psychologię polskiego konsumenta. Zarządzanie projektami w obszarze omnichanell wymaga jed- nak świetnej znajomości języków obcych (pracuje się w mię- dzynarodowych teamach) oraz doskonałego rozumienia me- chanizmów e-sprzedaży. SPRZEDAŻ DATA – DRIVEN Łączenie sprzedaży online i offline oraz poprawa doświad- czenia konsumenta to jedno. Drugim ważnym obszarem jest maksymalizacja zysków i takie prowadzenie sprzedaży, by jak najwięcej uzyskać z każdej transakcji i od każdego pojedyn- czego klienta. A to wymaga identyfikacji potencjalnych klien- tów niezależnie od tego, czy robią zakupy online, czy offline. Dzięki kartom rabatowym, unikalnym numerom klienta i in- nym zabiegom sieć handlowa jest w stanie ocenić potencjał zakupowy klienta, stworzyć jego profil i tak prowadzić promo- cje i całą obsługę klienta, by nie kupował on u konkurencji. Aby prowadzić takie badania, potrzebni są specjaliści big data, analitycy, specjaliści IT oraz marketingowcy, którzy pozyskane dane zamienią na konkretne kampanie i akcje reklamowe. Nowoczesne stanowiska w tym obszarze to np. Omnichannel Customer Engagement Specialist, Omnichannel Online Con- tent Strategist czy Omnichannel Marketing Specialist. Inne obszary rozwoju zawodowego związane z e-com- merce w sieciach handlowych: OBSŁUGA KLIENTA E-COMMERCE Liczba klientów kupujących online w sklepach sieciowych ro- śnie z roku na rok. Mają oni takie same problemy, jak klienci w sklepach tradycyjnych. Chcą zadać pytanie o produkt, mar- twią się o dostawę, zgłaszają uwagi i reklamacje. Obsługa od- bywa się mailowo, przez czat i niekiedy również telefonicznie. Do podstawowych obowiązków specjalistów obsługi e-com- merce należą: monitorowanie i obsługa zamówień i reklama- cji, udzielanie informacji związanych z zamówieniem, reago- wanie na uwagi i sugestie klientów oraz przekazywanie ich do innych, właściwych działów. Dzięki temu, że wymagania na to stanowisko są dość niskie (wystarczy dobra znajomość obsługi komputera, umiejętno- ści komunikacyjne, nastawienie na klienta), to świetny sposób na to, by zacząć pracę w obszarze e-commerce, zdobyć do- świadczenie i z czasem przejść na nieco bardziej wymagające stanowisko. SPECJALIŚCI OD E-KOMUNIKACJI Każdy sklep sieciowy posiada swoje profile na kanałach social media. Większość publikuje codziennie (lub kilka razy dzien- nie), a pod każdym postem pojawia się od kilku do kilkudzie- sięciu komentarzy. Trzeba je nadzorować, moderować, odpo- wiadać użytkownikom. Do tego dochodzi możliwość kontaktu przez czaty czy wbudowane w social media komunikatory (np. Messenger). Część komunikacji biorą na siebie współpracujące z firmą agencje reklamowe, ale coraz częściej sieci handlowe za- trudniają specjalistów social media we własnych strukturach, bo pozwala to na szybsze i bardziej sprawne działanie. W so- cial media, jak wiadomo, nie ma czasu na zbędną zwłokę. W Wielkiej Brytanii szacuje się, że za- kupy click & collect będą stanowić 14% wszystkich wydatków online. Z analizy przeprowadzonej ostatnio przez AC Nielsen wynika, że globalna sprzedaż online produktów FMCG rośnie czte- rokrotnie szybciej niż sprzedaż offline. Tak dużego kawałka tortu nie można zignorować. Sabina Stodolak HR i EB Manager trener Assessment Center

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY3NDYy