5 trendów na rynku pracy w 2015 r.

2015-01-07

Co czeka nas na rynku pracy w 2015 roku? Jakie zmiany może spowodować nowelizacja kodeksu pracy? Czy najbliższa perspektywa to rynek pracownika czy pracodawcy? Co o rynku pracy w nowym roku mogą powiedzieć specjaliści rynku pracy? Obserwacjami i wnioskami dzielą się eksperci z serwisu pracy Praca.pl.

Czy nowy 2015 rok przyniesie większe zmiany na rynku pracy czy tez czeka nas dalszy ciąg powolnego budowania bardziej stabilnej pozycji pracownika? Jakich trendów można się spodziewać i w jaki sposób przygotować się do wyzwań 2015 roku z perspektywy pracodawcy i pracownika?

1. Wzrost ilości ofert pracy

 

Z analiz gospodarczych oraz rynku pracy można spodziewać się dalszego rozwoju rynku pracy oraz wzrostu ilości ofert pracy. Nie będzie to jednak jeszcze oczekiwany przez pracowników rynek pracy, na którym będą mieć decydujące zdanie. Z analizy ManpowerGroup Barometr Zatrudnienia, prognoza zatrudnienia w pierwszym kwartale 2015 roku wynosi +5%. To znaczący trend, ale za mały, by można było mówić o rynku pracownika. Zwłaszcza, że największych rekrutacji spodziewają się firmy duże (+11 %) Coraz mocniej uwidaczniać się będzie też dywersyfikacja rynku pracy – większa ilość ofert pracy na stanowiskach operacyjnych, w handlu i usługach nie zaowocuje zmianami w wynagrodzeniach czy formach umów. Z drugiej strony, pracodawcy odczuwać będą coraz większe problemy z zatrudnieniem specjalistów.

Co to oznacza dla pracownika?


Większa ilość ofert pracy w handlu i usługach daje możliwości rozwoju i dopasowania pracy do własnych potrzeb. Znaczącego wzrostu zatrudnienia w tych sektorach trudno się jednak spodziewać. Perspektywy dla specjalistów są dość dobre – zwłaszcza w takich obszarach jak inżynieria czy procesy biznesowe (centra usług wspólnych). Nadal osoby ze znajomością rzadszych języków obcych nie będą mieć najmniejszych problemów z pracą. Większe szanse zatrudnienia w dużych firmach dają też perspektywy szybszego rozwoju zawodowego.

Co to oznacza dla pracodawcy? 


Trudności ze znalezieniem specjalistów będą owocować koniecznością postawienia ciężaru rekrutacji na kompetencje miękkie – tak by możliwe było znalezienie osoby, która będzie w stanie szybko przyswoić sobie potrzebną wiedzę, będzie pasować do zespołu i nie odejdzie zbyt szybko. Zwiększą się również wydatki na rekrutację i urośnie w siłę rola rekomendacji. Pracodawcy będą też musieli szukać alternatywnych metod poszukiwania pracowników.

Przeczytaj także: