Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

 
Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

Co wpływa na motywację


Czynniki demotywujące w pracy, a właściwie sposoby ich ograniczania, spędzają sen z powiek managerom. Są obszary, w których niewłaściwe decyzje i błędne praktyki szczególnie demotywują, m.in.:

    * polityka organizacji,
    * administracja,
    * stopień zbiurokratyzowania firmy,
    * jakość komunikacji,
    * nadzór nad pracownikami,
    * dostęp do przełożonego,
    * osobowość i umiejętności przełożonego,
    * stosunki międzyludzkie,
    * wynagrodzenia, w tym premia, inne gratyfikacje i dodatki o charakterze finansowym,
    * pewność i stabilność zatrudnienia,
    * wpływ pracy na życie rodzinne (stres, godziny pracy, przeprowadzki, częste wyjazdy służbowe),
    * warunki pracy,
    * nieprzemyślane kierownicze decyzje,
    * rozczarowanie pracowników i brak reakcji ze strony przełożonych,
    * brak pochwał, nagród itd.

 

Co obniża motywację do pracy


Dobrym sposobem na zaprezentowanie czynników demotywujących jest prześledzenie elementarnych błędów, począwszy od pierwszego dnia w firmie nowego pracownika. Załóżmy, że szef zupełnie nie dba o to, czy w jego firmie ludzie są zadowoleni, czy też nie. Demotywowanie pracowników, często zupełnie nieświadome, ma miejsce już podczas rekrutacji, gdy przyszły pracodawca obiecuje przysłowiowe gruszki na wierzbie.

Nierealistyczne obietnice mogą dotyczyć zarówno spraw finansowych jak i zakresu obowiązków, możliwości dalszego rozwoju zawodowego czy awansu. Skutkiem niedotrzymania umowy jest rozgoryczenie pracownika, frustracja i absolutny spadek zaufania do firmy.

Bywa, że pracownik od pierwszego dnia w nowym miejscu doznaje zawodu. Jeśli np. nie zostanie odpowiednio wdrożony, ma małe szanse na szybkie zaaklimatyzowanie się, zdobycie zaufania itd. Zupełnie inna będzie motywacja do pracy osoby, która zostaje przedstawiona na forum, wprowadzona w obowiązki. Świadomość, że jest się częścią zespołu i można liczyć na wsparcie, jest bardzo ważna.

Kolejny błąd popełniany na początku współpracy to niewprowadzenie nowej osoby w szerszy kontekst działania firmy, a także brak rozeznania, czym zajmują się poszczególne działy. Jeśli nie znamy celu, misji czy tradycji przedsiębiorstwa, trudno się tak naprawdę z nim zżyć. Nie sposób też mówić o lojalności wobec czegoś, co jest nam tak naprawdę obce i o motywacji, gdy nie wiemy właściwie, jaką wartość wnosimy do firmy.

Czynniki demotywujące pracowników związane są także z niekonkretnymi poleceniami przełożonego, brakiem jasno sprecyzowanych obowiązków. W konsekwencji nowa osoba przez pierwszych kilka tygodni działa chaotyczne. Sama wyznacza sobie zadania do realizacji, które nie zawsze pokrywają się z oczekiwaniami pracodawcy. Marnuje przy tym czas, energię i pieniądze. Jest w tyle z obowiązkami, nie radzi sobie, ale tak naprawdę nie może określić dlaczego.

Demotywacja pracownika będzie też stopniowo rosnąć, jeśli szef nie ma zwyczaju udzielania informacji zwrotnej. Nie chodzi jednak jedynie o pochwały. Wartościowa jest wiedza, co się robi dobrze, a co należy skorygować. Ważne, aby każda informacja była przekazywana w sposób konsekwentny i systematyczny oraz aby była konstruktywna. Ostra krytyka, wymierzona w osobę, a nie w jej konkretne przewinienie, wpływa na brak chęci do pracy i obniża motywację do działania.

Kolejnym demotywującym zachowaniem nader często występującym u menedżerów jest brak zaufania do nowego pracownika. Ingerencja w każde, nawet najdrobniejsze kwestie i stała kontrola w znaczny sposób ograniczają samodzielność. Przełożony zatacza błędne koło. Brak wiary w umiejętności w rzeczywistości jest tym, co obniża motywację do pracy i zaangażowanie. Podwładny czuje się niepewnie i przerzuca odpowiedzialność za wykonanie zadania na kontrolującego szefa. Ten z kolei, widząc mniejszą samodzielność pracownika, ponownie pozbawia go możliwości wykazania się zdolnością samodzielnego rozwiązywania problemów. Zdarzają się przypadki, że menedżerowie doprowadzają do wypracowania u swoich podwładnych zjawiska wyuczonej bezradności. Sami zaś są przemęczeni i borykają się z psychosomatycznymi chorobami zawodowymi.

W wielu organizacjach spotyka się tendencję do zachęcania do oddolnej inicjatywy, ale niestety bardzo często tylko w teorii. Problem pojawia się w praktyce, gdy pracownicy zaczynają przedstawiać kierownictwu swoje pomysły, które tak naprawdę nigdy nie są wprowadzane w życie. Z czasem entuzjazm i zapał zanikają, pracownik przestaje zawracać sobie głowę nowymi koncepcjami.

Demotywacja do pracy może też wynikać z powierzonego danej osobie zakresu obowiązków. Zadania niedopasowane do wiedzy, umiejętności i kwalifikacji wywołują stres i pogłębiają poczucie niezadowolenia z wykonywanej pracy. Zdarzają się nawet przypadki, że kierownictwo wymaga realizacji celów, naginając obowiązujące prawo. Na skutek nieprzemyślanych posunięć firma traci dobrego, lojalnego pracownika, który mógł dla niej zdziałać wiele dobrego.

 

Czynniki demotywujące do pracy


Czynniki demotywujące pracownika zależą w pewnym stopniu od niego samego. Co dla jednych jest motorem popychającym do działania, inni traktują jako hamulec. Np. praca pod presją czasu czy skomplikowane obowiązki – dla kogoś mogą być wyzwaniem, a dla innej osoby zadaniem ponad siły.

Decyzje o odejściu nader często związane są z niezaspokojeniem potrzeb pracownika, utratą sensu swojego wysiłku czy brakiem zaufania do pracodawcy. Widać to zwłaszcza w przypadku kadry kierowniczej lub wykwalifikowanych pracowników, którzy sytuację finansową mają dawno ustabilizowaną, a wciąż poszukują rozwoju zawodowego, większej swobody w podejmowaniu decyzji, lepszych kontaktów z przełożonym itd.

Czynniki motywujące i demotywujące pracowników są złożonym zbiorem, dlatego szef, który pragnie mieć zaangażowany w firmowe życie zespół, powinien spojrzeć na sprawę całościowo. Dobra pensja i pakiet benefitów zdadzą się na nic, jeśli atmosfera w zespole jest ciągle napięta, brakuje sprawnej komunikacji i w firmie po prostu pracuje się źle.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    11 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.