Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Dziesięć cech efektywnego handlowca

 
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Jakie cechy powinien mieć sprzedawca, by mógł być efektywny?
Trenerzy sprzedaży wymieniają dziesiątki cech, jakie wpływają na sukces handlowca. Te najważniejsze można zebrać w 10 obszarów, z których każdy jest zarówno tak samo ważny, jak i zależny od ciebie. Innymi słowy, nawet jeśli widzisz braki w jakiejś dziedzinie, nic nie stoi na przeszkodzie, by nad sobą pracować.

10 najważniejszych cech efektywnego handlowca

1. Praca z pasją – w przypadku telefonicznej sprzedaży: chęć sprzedawania przez telefon.

2. Gotowość do pracy oraz zmian.

3. Silna potrzeba osiągnięć jako automotywacja.

4. Optymizm i entuzjazm każdego dnia.

5. Umiejętność organizacji czasu pracy rytualizacja własnego dnia.

6. Gotowość służenia klientowi, relacyjność, dzielenie się wiedzą, bycie jego doradcą.

7. Komunikacja i efektywna rozmowa.

8. Empatia.

9. Przygotowanie psychiczne/mentalne i Fizyczne.

10. Wiedza zawodowa/produktowa.

Przyjrzyjmy im się po kolei:

Praca z pasją
Czy jeżeli czujesz, że pracujesz za karę, to możesz do pracy przychodzić z radością i pozytywnym nastawieniem? Jeśli nie lubisz tego, co robisz, czy możesz w tym osiągnąć sukces? Odpowiedź na oba pytania brzmi „NIE”. Nie ma wątpliwości, że tylko praca z pasją daje nam codzienny zastrzyk energii. To pasja i chęć sprzedawania wyróżniają dobrych sprzedawców. Taka osoba uważa sprzedaż za pasjonujące doświadczenie i wierzy, że sprzedawany produkt jest czymś naprawdę dobrym, dlatego jest w stanie odnosić sukcesy.

Gotowość do pracy i zmian
Wielu sprzedawców twierdzi, że choć sprzedaż daje im dużo satysfakcji, to wymaga wielu godzin ciężkiej pracy. Jeśli każda twoja rozmowa z klientem, każda prezentacja i każda oferta będzie wyglądała tak, jakby od niej i tylko od niej zależało zrealizowanie planu sprzedaży, zdobycie uznania i awans, to zostawisz swoich  konkurentów daleko w tyle. Wewnętrzna zgoda na ciężką pracę często rodzi się z pragnienia osiągania sukcesów życiowych. Jeśli nie wiem, czego chcę w życiu osobistym, nie będę również wiedział, czego pragnę w życiu zawodowym.

Silna potrzeba osiągnięć
Ambicja jest potężnym motorem działania. Nie ma znaczenia, czy wynika z tego, że chcesz być lepszy od innych, czy poprawić swoje zarobki i „poziom życia” – ważne, byś miał cel, który chcesz zrealizować i który jest twoim osobistym celem. Jeśli na wysokich wynikach sprzedażowych będzie zależało twojemu kierownikowi, ale tobie niekoniecznie, nie odniesiesz sukcesu, ponieważ w sprzedaży motywacja zewnętrzna nie działa.
Zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie: Dlaczego jestem handlowcem? Ile pasji wkładam w pracę, co mnie inspiruje i motywuje do działania, dlaczego klient ma kupić właśnie ode mnie? Jaka jest jego motywacja do zakupu, a jaka jest moja do sprzedania. Takie pytania pozwolą ci nie tylko wzbudzić w sobie motywację, ale również stać się lepszym handlowcem.

Optymizm i entuzjazm
Jeśli do każdej transakcji handlowej podchodziłbyś z przekonaniem, że nie uda ci się zrealizować transakcji, to czy w ogóle masz jakieś szanse na sprzedaż? Handlowiec potrzebuje przekonania, że może odnieść sukces w branży, w której działa, oraz głębokiej wiary we własne możliwości. Dotyczy to również przekonania o wysokiej wartości produktu, który sprzedaje. Jeśli ty sam nie pałasz entuzjazmem do produktu, który sprzedajesz, to jak możesz zarazić nim klienta?

Organizacja czasu pracy
Dobre zaplanowanie dnia, a później trzymanie się tego planu buduje nasze poczucie skuteczności – tak ważne w pracy sprzedawcy.

Gotowość służenia klientowi, nastawienie na relacje
Klient, aby ci zaufać, musi czuć, że istnieje między wami relacja. Więź stanowi integralną część zaufania. Zaufanie buduje się wtedy, jak mówi Covey – gdy sprzedawca jest szczery wobec klienta, a jednocześnie kompetentny, jest ekspertem w tym, co robi.

Efektywna komunikacja
Kluczem do sprzedaży jest zrozumienie, dlaczego potencjalny klient chce kupić. „Ludzie uwielbiają kupować”. Poznanie motywacji do zakupu przynosi lepsze  efekty niż przekonywanie, że produkt jest świetny. Autentyczność handlowca to cecha, którą klient postrzega w miarę trwania prezentacji i rozwoju relacji. Wynika ona z etycznych, uczciwych i spójnych działań, jakie podejmujemy, i z tego, co mówimy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Kevin Hogan mówi o siedmiu kluczowych krokach w budowaniu dobrego kontaktu z klientem. Jak powinien zachowywać się sprzedawca według Hogana (K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się)?

• Zsynchronizuj się z klientem, modelując, odzwierciedlając, podążając za nimi dopasowując się do niego.
• Okaż rozmówcy prawdziwe i szczere zainteresowanie.
• Szukaj potwierdzenia, że kontakt faktycznie jest nawiązany, że nie jest to jednostronny monolog „domokrążcy”.
• Dowiedz się, co dla klienta jest najważniejsze, co dla niego stanowi WARTOŚĆ, te wartości bardzo często są różne od twoich.
• Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają wartości dla klienta.
• Zadawaj pytania, aby rozpoznać potrzeby rozmówcy, te ujawnione i te ukryte.
• Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają potrzeby klienta.

Dobry kontakt to dostrzegalna sympatia pomiędzy dwojgiem lub większą ilością osób. Zdolność do nawiązania i utrzymania  kontaktu jest jedną z podstawowych umiejętności handlowca.

Empatia
Empatia w przypadku sprzedawców oznacza umiejętność wczucia się w klienta i popatrzenia na produkt jego oczami. Pozwala na zrozumienie, dlaczego klient może chcieć lub nie chcieć dokonać zakupu. Empatyczny sprzedawca nie kieruje się swoim postrzeganiem produktu i transakcji, ale zbiera wiedzę na temat klienta i wykorzystuje ją by przekonać klienta do zakupu.
Istnieje dynamiczna zależność między empatią a ambicją. Odnoszący sukcesy sprzedawca musi mieć kombinację obu cech, które wzmacniają się nawzajem – każda umożliwia maksymalne wykorzystanie tej drugiej.

Przygotowanie psychiczne i fizyczne
W przypadku handlowca przygotowanie psychiczne oznacza wykształcenie motywacji i pozytywnego nastawienia wobec klienta i całego procesu sprzedaży. Przygotowanie Fzyczne też jest ważne – jeśli będziesz zmęczony, głodny, poirytowany, to nie będziesz w stanie wykorzystać całego swojego potencjału.

Wiedza zawodowa i produktowa
Przygotowanie obejmuje również wiedzę na temat produktu lub usługi, 2 K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się którą sprzedajesz. Musisz być gotów odpowiedzieć na każde pytanie klienta,
doskonale znać to, co sprzedajesz. Inaczej klient ci nie zaufa, ponieważ nie będzie w tobie widział kompetentnego partnera.

Wyzwania dla handlowców na najbliższe lata:
Trzy kluczowe elementy osobowości poszukiwane przez obecny rynek pracy to:
• dążenie do celu;
• myślenie;
• nastawienie na relacje.

Dążenie do celu (czyli właściwe nastawienie do tego, co się robi; mentalność) – pytania, jakie warto sobie zadać: Co chcesz robić w życiu? Co sprawia, że codziennie rano wstajesz z łóżka? Dlaczego chcesz iść naprzód? Czy zadowala cię bycie przeciętnym, czy chcesz być lepszym?

Myślenie (czyli to, jak oceniasz swoje szanse i możliwości) – pytania, jakie warto sobie zadać: Jak podejmuję decyzje? Jak  oceniam swoje możliwości? Czy jestem zdyscyplinowany? Odpowiedzialny? Czy nie prowadzę strategii samouzatrudnienia? Czy rozważam różne scenariusze, czy też może biorę życie takie, jakim jest, i nie staram się niczego zmienić?

Nastawienie na relacje (czyli to, w jaki sposób buduje się kontakt z klientem i sprzedaje) – pytania, jakie warto sobie zadać: W jaki sposób buduję zaufanie klienta? Czy staram się, by zaistniała między nami więź? W jaki sposób? Jak podchodzę do potrzeb mojego klienta? Czy są dla mnie ważne? Powyższe cechy stanowią fundament. Jeśli ich zabraknie, niewiele pomoże zdobyta wiedza czy doświadczenie oraz szkolenia. Potęga tych trzech elementów polega na tym, że przenosi się ona z sytuacji na sytuację, a wiedza z osoby na osobę.

Jeśli umiesz właściwie myśleć, konsekwentnie dążyć do celu i chcesz rozumieć innych, zawsze będziesz potrafił postawić na swoim w sposób prosty i przekonujący.
Bez tych cech sprzedawcy trudno osiągnąć sukces, a Firmy coraz mocniej zwracają na nie uwagę w trakcie rekrutacji. Oczywiście doświadczenie i do tej pory osiągnięte sukcesy są ważne, ale nie gwarantują otrzymania ciekawej oferty pracy, jeśli u kandydata zabraknie pozytywnego nastawienia, zaangażowania i chęci kontaktu z klientem.

Monika Iwaniec

Więcej artykułów "Sprzedaż"
Praca Legal House Poland sp z o.o.

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka Działu Rejestracji

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: konsultowanie klientów w sprawach dotyczących rejestracji osób prawnych; sporządzanie i składanie dokumentów klientów do odpowiednich urzędów; zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi normami prawa RP; monitorowanie zmian w przepisach prawnych dotyczącego...
  • Specjalista / Specjalista ds. Sprzedaży

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: praca z bieżącą bazą klientów w części sprzedaży dodatkowych usług sprzedaż usług leadom z kanałów sprzedaży organizacja i udział w kampaniach reklamowych; tworzenie ofert handlowych; prowadzenie spotkań handlowych (samodzielnie lub w zespole) udział w tworzeniu...

Najnowsze artykuły

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.