Praca.pl Poradniki TSL
TSL – sytuacja w branży

TSL – sytuacja w branży

 
TSL – sytuacja w branży

Praca w TSL – poszukiwani pracownicy
Z analizy ofert pracy pojawiających się w serwisie Praca.pl wynika, że w ramach TSL najbardziej poszukiwani są kierowcy oraz spedytorzy / dyspozytorzy. Od spedytorów międzynarodowych oczekuje się przede wszystkim doświadczenia oraz znajomości przynajmniej jednego języka obcego.

Transport
Podstawowym stanowiskiem w transporcie jest praca kierowcy. Poszukiwani są kierowcy kategorii C+E z ważną kartą kierowcy. Ze względu na konieczność zapewnienia klientom jak najlepszej jakości usługi i jednocześnie ogromnej odpowiedzialności, jaka leży po stronie kierowcy, cenione są osoby z doświadczeniem i pozytywnymi referencjami od poprzednich pracodawców.

Z analiz ogłoszeń rekrutacyjnych zamieszczonych w 2014 roku w serwisie Praca.pl wynika, że ⅓ wszystkich ofert pracy oferują trzy województwa:
•    śląskie – 11,55% wszystkich ofert dla kierowców
•    mazowieckie – 10,54%
•    dolnośląskie – 9,97%
Regiony, w których kierowcy mają mniejszy wybór ofert to:
•    lubelskie – 3,83%
•    podkarpackie – 3,94%
•    warmińsko-mazurskie – 4,06%

Specyfika pracy kierowcy
Wielu młodym ludziom, którym marzy się praca kierowcy, wydaje się, że jest to praca dająca możliwość zwiedzania świata; praca nieomal romantyczna. Niestety, rzeczywistość jest nieco inna. To praca ciężka, monotonna, a  trasy – zwłaszcza międzynarodowe – poznaje się latami. To również praca dla samotników. Przez większość dnia kontakt z innymi kierowcami ma się głównie przez CB-radio. Trzeba też przede wszystkim uważać na ładunek – zwłaszcza jeśli przewozi się produkty spożywcze lub materiały niebezpieczne. Nie jest to też praca dla tych, którzy lubią regularny tryb życia i chcą codziennie wracać po pracy do domu. Kierowca zazwyczaj spędza w trasie tydzień lub dwa – za to po powrocie ma kilka dni wolnego.

Ścieżka rozwoju kierowcy
Kierowcy zazwyczaj zostają na swoim stanowisku przez lata. Nie dlatego, że nie mają się jak rozwijać, ale dlatego, że lubią swoją pracę. Dla ambitnych istnieje możliwość przejścia na stanowisko kierownika grupy kierowców, spedytora czy dystrybutora. Wiedza na temat tego, jak od podszewki wygląda przewóz towarów i z jakimi sytuacjami można się spotkać na trasie, zdecydowanie pomagają w późniejszej pracy na wyższych stanowiskach.

Zarobki w transporcie (średnia za: egospodarka.pl):
•    kierowca krajowy – 3500 zł brutto
•    kierowca międzynarodowy – 5000-6000 zł brutto
•    kierowca z uprawnieniami ADR – 7000 zł brutto
Często stosowanym rozliczeniem wśród kierowców jest podstawa plus procent od frachtu.

Spedycja
Główne zadania w pracy spedytora to nawiązywanie kontaktów handlowych z firmami potrzebującymi usług transportowych, negocjacja warunków przewozu oraz nadzorowanie transportu. Innymi słowy, spedytorzy odpowiadają za to, by kierowcy mieli co wozić.
Obecnie w Polsce rozwijają się głównie duże firmy spedycyjne, często z zagranicznym kapitałem. Duża konkurencja na rynku TSL oraz oczekiwania klientów do ciągłej optymalizacji (czyli obniżania) kosztów transportu sprawiają, że mniejsze firmy powoli przestają być konkurencyjne i tracą zleceniodawców na rzecz firm posiadających duże zaplecza magazynowe i mogących dowolnie łączyć ładunki (przez co transport staje się tańszy), czy oferować dropshipping.

Kim jest typowy spedytor?
Kierunkowe wykształcenie w tym zawodzie nie jest potrzebne. Jednak w przypadku pracy jako spedytor międzynarodowy konieczna jest znajomość języka angielskiego i/lub innego języka, którego używa się na terenie, jaki obsługuje spedytor. Ze względu na dużą dynamikę zdarzeń oraz fakt, że branża spedycyjna jest niskomarżowa, spedytorzy muszą cechować się umiejętnością multitaskingu, odpornością na stres i świetną organizacją pracy.

„W FM Logistic mocno stawiamy na rozwój kompetencji miękkich, takich jak umiejętność budowania relacji z klientem, współpracy i nastawienia na wynik przy jednoczesnym dbaniu o zadowolenie klienta. Nasi spedytorzy to jednocześnie osoby zajmujące się obsługą klienta, zatem są to cechy niezwykle ważne do tego, by móc skutecznie realizować zadania” – wyjaśnia Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju w FM Logistic.

Spedytor w systemie home office
Coraz częściej spedytorów zatrudnia się w systemach home office. To propozycja dla osób, które cenią sobie elastyczność (choć w tej pracy nie ma miejsca na samodzielne zarządzanie czasem) i dla tych, którzy z różnych powodów nie mogą bądź nie chcą pracować w biurze. Do zadań takich osób należy wtedy również rozwijanie własnej bazy klientów i ich aktywne pozyskiwanie.

Zarobki w spedycji (za: CPL Jobs)
Firmy spedycyjne najczęściej zatrudniają spedytorów w oparciu o podstawę plus premię uzależnioną od wypracowanych zysków.
•    spedytor krajowy – 3000-5000 zł brutto
•    spedytor międzynarodowy – 3500-5000 zł brutto
•    kierownik spedycji – 8000-12 000 zł brutto

Logistyka
Kryzys to bardzo dobry okres dla logistyków. Firmy handlowe szukają oszczędności, a optymalizacja kosztów transportu to jeden z najważniejszych czynników, który może stanowić o być albo nie być przedsiębiorstwa. Dlatego w okresie, kiedy inni drżą o zatrudnienie, dobry logistyk wie, że o pracę nie musi się martwić. Zawód logistyka znalazł się w 2013 roku na 6. miejscu najlepszych zawodów w Polsce według miesięcznika Forbes.

Kim jest typowy logistyk?
Według raportu Antal International większość logistyków w Polsce ma już obecnie wykształcenie kierunkowe (43% ukończyło studia magisterskie w tym zakresie, a 32% podyplomowe). Co trzeci logistyk nie posiada jednak wykształcenia kierunkowego.

Dla pracodawców najbardziej u logistyka liczy się doświadczenie zawodowe oraz kompetencje pozwalające mu skutecznie radzić sobie z problemami i wyzwaniami tej pracy. Liczą się zatem:
•    umiejętność szybkiego podejmowania decyzji,
•    zdolności analityczne,
•    odporność na stres.

Gdzie pracuje logistyk?
Z raportu Antal International wynika, że większość (78%) to pracownicy firm z kapitałem zagranicznym. Międzynarodowa współpraca i konieczność zajmowania się transportem nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Europy i świata wymuszają na logistykach znajomość języków obcych. I mimo iż 48% logistyków działa jedynie na krajowym rynku, to 97% z nich deklaruje znajomość języka angielskiego. Kolejne popularne języki obce to język rosyjski i niemiecki. Osób pracujących w logistyce i znających inne języki obce nie jest wiele – dlatego dla tych, którzy chcą w przyszłości specjalizować się w branży TSL, nauka języka hiszpańskiego czy francuskiego to bardzo dobry pomysł na rozwój kariery i zwiększenie szans i zarobków na rynku pracy.


 

Dużo absolwentów – mało specjalistów
Logistyka od kilku lat jest popularnym kierunkiem studiów i wiele uczelni oferuje możliwość specjalizacji w TSL. Osoby pracujące w branży podkreślają jednak, że w tym zawodzie nic nie zastąpi doświadczenia. W podbramkowej sytuacji – awarii w taborze, błędnego przydzielenia ładunku czy nagłej choroby kierowcy – akademicka wiedza nie pomoże. Trzeba działać szybko i skutecznie. Dlatego na rynku pracy sytuacja w obszarze logistyki może wydawać się niejasna – wiele osób szuka pracy, a jednocześnie wielu pracodawców nie może znaleźć pracownika.

Zarobki w logistyce (za: Antal International):
•    21% zarabia poniżej 5000 zł brutto
•    25% zarabia między 5000 a 7000 zł brutto
•    5% zarabia powyżej 20 000 zł brutto

Stawki na poszczególnych stanowiskach (według raportu płacowego CPL Jobs):
•    magazynier – 2500-3500 zł brutto
•    analityk łańcucha dostaw – 4500-5000 zł brutto
•    specjalista ds. sprzedaży rozwiązań logistycznych – 3500-5500 zł brutto
•    kierownik magazynu – 6000-8000 zł brutto
•    kierownik logistyki – 12 000-15 000 zł brutto
•    dyrektor logistyki – 15 000-20 000 zł brutto

Dyrektywa siarkowa – zmiany na rynku TSL
Od 1 stycznia 2015 roku wchodzi w życie tzw. dyrektywa siarkowa. Jest to Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki, która wymusza na przedsiębiorstwach zajmujących się transportem promowym obniżenie poziomu siarki w paliwach z 1% do 0,1%. Wprawdzie dyrektywa dotyczy transportu drogą morską, ale prawda jest taka, że będzie mieć wpływ na cały rynek TSL. Armatorzy będą zmuszeni podnieść ceny, co odbije się w koszcie całych łańcuchów dostaw międzynarodowych i na firmach zajmujących się logistyką wymusi działania zmierzające do obniżenia pozostałych kosztów. Dyrektywa siarkowa może zatem mieć wpływ również na rynek pracy – zwłaszcza w obszarze umów z pracownikami oraz poziomu wynagrodzeń. Uzyskany w ciągu ostatniego roku wzrost wynagrodzeń na poziomie 3-4% w całej branży (za: HRM Partners) może ulec redukcji.

Więcej artykułów "TSL"

Polecane oferty

  • Księgowa / Księgowy

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: dekretowanie i księgowanie dokumentów, prowadzenie ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, rozliczanie magazynu, ewidencja i kontrola rozrachunków z kontrahentami, udział w kalkulacji podatków CIT i VAT, sporządzanie raportów.
  • Spedytor międzynarodowy / Spedytorka międzynarodowa

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok, Józefa Marjańskiego 3/309    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Obowiązki: planowanie, uzgadnianie warunków dostawy z przewoźnikiem, przygotowanie i wysyłka zamówienia transportowego, operacyjne prowadzenie transportu, kontrolowanie przez przewoźnika warunków dostawy, współpraca z innymi działami przedsiębiorstwa, informowanie klienta o postępie...
  • Magazynier

    Jett Studio Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat / część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 dni
    Opis stanowiska: Przyjmowanie dostaw; Załadunek i rozładunek towarów; Prawidłowe rozlokowanie towarów w magazynie; Kompletowanie towarów według zamówienia oraz przygotowywanie wysyłek; Kontrola dokumentacji magazynowej, Rozliczenie się z dokumentów; Uczestnictwo w inwentaryzacjach...
  • Kierowca Samochodu Ciężarowego / Operator HDS

    Primost Południe Sp. z o.o.   Łęczna    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    OPIS STANOWISKA: transport materiałów budowlanych, obsługa budowy mostowej w Łęcznej, bieżąca obsługa i konserwacja sprzętu, praca lokalna na budowie w Łęcznej.
  • Kierowca CE

    Silva Sp. z o.o.   Szczecin    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Zakres zadań: Krótkie trasy do 200 km w jedną stronę (codzienny powrót do domu, system 2-zmianowy)- jazda samochodem typu hakowiec z kontenerem i przyczepą
  • Operator wózka widłowego z j. niemieckim min. A2 (m/k)

    Trenkwalder   Niemcy, Teising   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  pełny etat  rekrutacja online
    6 godz.
    Zakres zadań: obsługa wózka widłowego (czołowego) w magazynie z napojami.

Najnowsze artykuły

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie

Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie

– Znam tremę bardzo dobrze, często towarzyszy mi podczas różnych prelekcji, paneli dyskusyjnych czy nawet w czasie live w social mediach – przyznaje Ola Gościniak, przedsiębiorczyni z ogromnym doświadczeniem na scenie, organizatorka konferencji online i offline. W najnowszym artykule tłumaczy, jak się przygotowywać do wystąpień oraz jak się szybko uspokoić tuż przed wyjściem na scenę.

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Praca po studiach – studia, które dają szansę na pracę

Praca po studiach – studia, które dają szansę na pracę

Tysiące maturzystów staje właśnie przed jedną z najważniejszych decyzji w życiu – wyborem kierunku studiów. Te powinny dać szansę na dobrze płatną pracę, gwarantować stabilną przyszłość, a przy tym być zgodne z zainteresowaniami oraz talentami kandydata. Jak osiągnąć takie optimum? Decyzję ułatwi Wam lista najpopularniejszych kierunków studiów oraz tych, po których zarabia się najwięcej.

Nowoczesne metody rekrutacji – e-rekrutacja

Nowoczesne metody rekrutacji – e-rekrutacja

W zmieniającym się świecie e-rekrutacja nie oznacza już tylko scrollowania ogłoszeń i wysyłania e-maili. W procesach naboru coraz częściej wykorzystuje się bio-dane oraz narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, np. Direct Match pozwalający na szybkie dopasowanie najlepszych kandydatów do stanowiska. Zobacz krótki przewodnik po nowoczesnych metodach selekcji pracowników.