Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

 
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Kometencje twarde w sektorze BPO/SSC/ITO

 

1. Wykształcenie
Brak konieczności posiadania doświadczenia zawodowego do tego, by zacząć pracę w Centrach Usług Wspólnych, nie oznacza, że kandydatom i pracownikom nie jest potrzebny cały szereg umiejętności, które będą wykorzystywać w pracy. Zdecydowana większość osób zatrudnionych w tym sektorze (za: Antal Global Snapshot 2014) ma wykształcenie wyższe (73%) i podyplomowe (21%). Tylko 2% pracowników BPO to osoby z wykształceniem średnim. Rozwój kadry menedżerskiej stwarza potrzebę do rozwoju w zakresie studiów MBA, które na razie posiada jedynie 4% kadry.

2. Excel bardziej potrzebny niż Word
Prawie każdy pracownik tej branży, niezależnie od stanowiska, w codziennej pracy wykorzystuje MS Excel - stwarza to konieczność biegłeg opanowania programu również na poziomie makr i tabel przestawnych. Niezbędne są również inne programy pakietu MS Office. 43% pracowników korzysta z oprogramowania typu SAP, 28% - Lotus Notes. Kompetencje w zakresie radzenia sobie z nauką nowego orpogramowania i szybkiego opanowania jego możliwości są niezbędne do tego, by sprawnie radzić sobie z zadaniami.

3. ITO - C, C++, Java i Agile
W obszarze outsourcingu usług IT najwazniejsze są obecnie najbardziej popularne języki programowania takie jak C, C++, Java. Dużym plusem dla kandydata jest doświadczenie w pracy w metodyce Agile. Coraz częsciej poszukuje się również testerów oprogramowania. Ten obszar zawodowy wymaga zaś - poza umiejętnościami technicznymi - zdolności do niestandardowego myślenia, kreatywności i znajomości metodologii prowadzenia testów automatycznych.

 

Deficyt umiejętności miękkich


Aby sprawnie działać w grupie, potrafić skomunikować się z klientami, umieć dopasować się do zasad panujących w korporacji czy zaakceptować róznice kulturowe i dobrze działać w międzynarodowym środowisku, potrzebny jest cały zestaw cech, które w pracownikach rozwija po prostu doświadczenie życiowe. Niestety, z punktu widzenia pracodawców z BPO/SSC uczelnie nie przygotowją studentów należycie do pracy w korporacji w aspekcie umiejętności miękkich. Z raportu przygotowanego w 2012 roku przez Uniwersytet Jagielloński (Bilans kompetencji branż BPO i ITO w Krakowie) wynika, że o ile absolwenci są świetnie przygotowani merytorycznie do pracy, o tyle z takimi kompetencjami jak zaangażowanie, zdolności analityczne czy radzenie sobie ze stretsem jest krucho.

 

KPO - sektor przyszłości


BPO/SSC/ITO to nie są jedyne typy centrów outsourcingowych. Najbliższe lata ędą okresem dynamicznego rozwoju kolejnego typu centrów outsourcingowych - Knowledge Process Outsourcing (KPO), które na razie - jak wynika z raportu Antal Global Snapshot - stanowią zaledwie 2% rynku.

KPO to outsourcing procesów biznesowych, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju firmy i są ważne z punktu widzenia tworzenia wartości firmy. Różnica między BPO a KPO polega na tym, że BPO działa na rzeczy bieżącego utrzymania firmy. Realizuje zadania, które są niezbędne do tego, by firma mogła funkcjonować. KPO zaś działa na rzecz przyszłego rozwoju - tworzy ekspertyzy i analizy po to, by firma mogła zwiększać swój potencjał biznesowy.

Pod względem struktury pracowników KPO również znacznie różni się od BPO. O ile w Centrach Usług Wspólnych 60% personelu stanowią osoby bez doświadczenia, które dopiero zdobywają kompetencje, to w KPO większość pracowników to osoby ze specjalistycznymi kompetencjami, nierzadko bardzo wąskimi. To osoby, które muszą mieć bogate doświadczenie zawodowe i myśleć biznesowo.

 

Do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów KPO należą:

 

- edukacja i szkolenia,
- usługi prawne,
- zaawansowane usługi finansowe,
- inżynieria i R&D,
- analizy rynkowe,
- farmaceutyka i biotechnologia.



 

9 kompetencji miękkich ważnych w BPO


Proaktywność
Proaktywny jest pracownik, który samodzielnie dba o to, by dotrzymać terminów, pozyskać informacje, rozwiązać trudną sytuację. Proponuje rozwiązania, a nie tylko informuje o problemie. Jest dociekliwy, jeśli ma wątpliwości. (Ciber Polska)

Terminowość
Bardzo ważne jest tu przygotowywanie harmonogramu osobistych lub projektowych działań w kilku scenariuszach, aby być gotowym na wypadek zmian czy pojawiających się problemów. Taki pracownik potrafi oszacować, ile czasu zajmie mu dany projekt, biorąc pod uwagę dostępne narzędzia i zasoby ludzkie oraz uwzględniając obowiązujące procedury. Jeśli nie jest w stanie dochować założonego terminu, informuje wcześniej przełożonego i dostosowuje harmonogram do nowych okoliczności. Nie pozostawia spraw własnemu biegowi. (Ciber Polska)

Kreatywność
Ważna, ale tylko w przypadku niektórych obszarów. Niekiedy nadmiar kreatywności może projektowi zaszkodzić. Kreatywny jest pracownik, który ma wiele pomysłów, potrafi znaleźć kilka wyjść z jednej sytuacji, wykorzystując dostępne narzędzia. (Ciber Polska)

Otwartość na zmiany
Elastyczność oraz łatwość dopasowania się do sytuacji to w przypadku rozwijającej się firmy – takiej jak QIAGEN – konieczność. Nowe projekty wymagają otwartości od pracowników i to nie tylko na samą pracę, ale również na ludzi, których nam ciągle przybywa. Dynamiczne i chętnie uczące się osoby na pewno dadzą sobie radę w tej pracy. (QIAGEN Business Services)

Umiejętność podejmowania decyzji
W tej branży ważne jest to, aby pracownik potrafił wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie, tak żeby w razie potrzeby odpowiednio szybko zareagować. By rozumiał, w jakim zakresie może i powinien samodzielnie podjąć decyzję i jednocześnie czuł się za nią odpowiedzialny. Po drugiej stronie słuchawki czy maila jest osoba, która przede wszystkim oczekuje od nas działania. (QIAGEN Business Services)

Priorytetyzacja obowiązków
Umiejętne definiowanie priorytetów jest niezbędne, jeśli presja czasu jest duża. Prawidłowo spriorytetyzowane obowiązki narzucają harmonogram dnia, zwiększają efektywność, minimalizują ryzyko konfliktu na linii pracownik – manager, jak również sprzyjają zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. (State Street)

Komunikacja interpersonalna
Jesteśmy firmą międzynarodową i każdego dnia kontaktujemy się z naszymi oddziałami w innych krajach, w większości w formie mailowej bądź telefonicznej. Dlatego tak ważne są zdolności interpersonalne oraz umiejętność swobodnego a zarazem zwięzłego komunikowania swych myśli, co w sytuacji posługiwania się językiem obcym może sprawić niemałe trudności. W State Street to angielski jest głównym językiem komunikacji, ale dodatkowo w niektórych zespołach także inne rzadsze języki, takie jak francuski, niemiecki czy włoski, są wykorzystywane w codziennej pracy. (State Street)

Motywacja
Przede wszystkim szukamy osób zmotywowanych, które wykorzystają narzędzia dostępne w firmie, by dążyć do realizacji swych celów zawodowych i osobistych. Motywacja, przejawiająca się także poprzez ukierunkowanie na rozwój, jest niezbędnym paliwem, które zapewnia stały rozwój i energię do osiągania swoich ambicji. Zmotywowany pracownik jest zaangażowany, zależy mu na wynikach swoich, zespołu i firmy. Potrafi dać z siebie więcej i zaraża innych swoją pozytywną energią. (State Street)

Praca zespołowa
Ważna na tych stanowiskach, na których pracuje się projektowo. Osoba potrafiąca pracować w zespole pomaga innym pracownikom. Słucha innych punktów widzenia i respektuje fakt, że ktoś ma inne zdanie. Dopasowuje się do grupy i rezygnuje z własnych celów, jeśli nie służą one pracy całego zespołu. Bierze odpowiedzialność za osiągnięte/osiągane cele. Wspiera i inicjuje pracę zespołową. Motywuje grupę. (Ciber Polska)

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Transition Project Leader

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    General duties: acting leading role in medium to complex centralization projects within GA and AR accounting areas, managing transition projects in terms of scope, cost, timelines, resources, risk, change and communication, planning, coordinating, and providing deliverables within each project...
  • Hub Manager / Managerka

    PwC   Warszawa    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator / menedżer
    4 dni
    Twoja przyszła rola: zarządzanie procesami w HUBach: administracyjnym, asystenckim oraz finansowym - stworzenie efektywnej struktury, optymalizacja sposobu działania, wprowadzenie target operating model (TOM) HUBów. zarządzanie grupami interesariuszy od poziomu specjalisty, przez kadrę...
  • Finance Project Leader

    Coloplast Business Centre Sp z o.o.   Szczecin    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 dni
    About the job Finance Project Lead will be responsible for driving projects related to finance, active search and execution of global finance process improvements. This role acts across department teams, Coloplast locations and across Coloplast business areas following different finance-related...
  • GL Team Manager

    KR Group   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    6 dni
    Twój zakres obowiązków planowanie i koordynowanie pracą zespołu (bieżące zarządzanie pracą i rozwojem zespołu), prowadzenie efektywnej komunikacji z klientami, planowanie i realizacja prac związanych z obszarem Księgi Głównej (kompleksowe koordynowanie i nadzorowanie tego obszaru),...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.