Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Wachlarz możliwości w BPO

Wachlarz możliwości w BPO

 
Wachlarz możliwości w BPO

Rok 2016 nie był wyjątkowy, ale potwierdzał kilkuletni już trend na rynku nowoczesnych usług dla biznesu. Tak naprawdę to trzy ostatnie lata pokazują, że dynamika wzrostu w sektorze BPO/SSC nie spada poniżej 18% r/r. Jak pokazują obecne dane z rynku, trend ten został utrzymany także w bieżącym roku i jeśli nie wydarzą się żadne nieprzewidziane obecnie zmiany polityczne, ekonomiczne lub gospodarcze, to możemy się spodziewać utrzymania obecnej dynamiki rozwoju branży w kolejnych latach.

 

Zatrudnianie osób, szczególnie z pokolenia Y, jest wyzwaniem i branża BPO nie jest tu wyjątkiem. Biznes stara się przyciągać pracowników, stosując różne zachęty i dając różne możliwości rozwoju własnych zainteresowań wśród pracowników. Niektórym firmom wychodzi to lepiej, innym nieco gorzej. Faktem jednak jest, że etaty rosną, firmy się rozwijają, a kolejni inwestorzy otwierają swoje centra operacyjne w wielu polskich miastach.

 

Wybór lokalizacji na centra operacyjne mamy obecnie znacznie większy niż jeszcze kilka i kilkanaście lat temu. W tej chwili firmy BPO są otwierane w Białymstoku, Opolu, Kielcach czy Rzeszowie, gdzie mamy dostęp do nowej puli pracowników. Jeśli przyjrzymy się bliżej lokalizacjom, dostrzeżemy różnice w wynagrodzeniach, benefitach, ale także i lojalności pracowników względem swoich pracodawców.

 

Ogłoszenia o pracę zamieszczane w obszarze BPO na Praca.pl pokazują, że od kandydatów wymaga się głównie znajomości języków obcych i kompetencji miękkich. Jak można opisać idealnego kandydata?


To bardzo dobre pytanie. My też monitorujemy ogłoszenia o pracę, które znajdują się na OutsourcingPortal.eu i muszę przyznać, że podzielam wasze spostrzeżenia. Język angielski to już norma, nie jest on traktowany nawet jak język obcy i osoby chcące pracować w BPO powinny władać angielskim przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Wyjątkiem są polskie centra operacyjne, które kierują swoje usługi do polskiego klienta, a trochę już takich mamy.

 

Poszukiwanie idealnego kandydata zależy w dużej mierze od tego, na jakie stanowisko chcemy taką osobę delegować. Świat BPO i Centrów Usług Wspólnych jest bardzo rozbudowany. Innych umiejętności oczekujemy od osób z obszaru finansów, księgowości, zarządzania kadrami, płac, zakupów, marketingu, prawa, obsługi klienta, a jeszcze innych z ogromnego obszaru, jakim jest IT i centra badawczo-rozwojowe. Zgodzę się, że języki są koniecznością. W tej chwili „w cenie” są osoby władające językami: niemieckim, francuskim, hiszpańskim, holenderskim i językami skandynawskimi. Jestem pewien, że te grupy językowe w nadchodzących latach będą bardzo się wzmacniać.

 

Kompetencje miękkie od lat się rozwijają wśród pracowników i jak najbardziej są bardzo przydatne w świecie nowoczesnych usług dla biznesu. Myślę, że jest wiele innych branż, gdzie „soft skills” stanowią bardzo istotny element umiejętności pracowników.

 

Pamiętajmy jeszcze o umiejętnościach technicznych – branża outsourcingu, szczególnie w obszarze IT, to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów w ramach BPO – i w Polsce, i w całym regionie CEE osoby zajmujące się rozwojem oprogramowania i z innymi umiejętnościami z zakresu IT są coraz bardziej poszukiwane. Gdybym tu miał scharakteryzować idealnego pracownika, to powiedziałbym o osobie władającej w stopniu bardzo dobrym językiem angielskim, niemieckim i do tego jeszcze .Net lub C++

 

Co branża oferuje pracownikom? Jakie są możliwości rozwoju?


Sektor BPO i SSC to jedna z pierwszych branż, które na przestrzeni, już jak by nie było około 20 lat, pokazywały, że pracownicy mogą rozwijać się zarówno w „pionie”, jak i w „poziomie”. Szczególnie w firmach BPO, które obsługują wiele różnych kontraktów, jest wiele możliwości zmiany swojego miejsca w firmie i migrowania między różnymi kontraktami. Jeśli pracownik wypali się przy jednym procesie, zawsze może przejść do innego. Wiele centrów operacyjnych oferuje wręcz zmianę miejsca pracy między różnymi miastami lub krajami, gdzie firma posiada swoje oddziały.

 

BPO to jedna z nielicznych branż, gdzie od samego początku możemy liczyć na wykorzystanie nabytych podczas studiów umiejętności, zarówno językowych, technicznych, menedżerskich, jak i wielu innych. Trzeba jednak chcieć je wykorzystać i pokazywać się z jak najlepszej strony. Osoby ambitne, otwarte na zmiany, chcące się uczyć i rozwijać mogą liczyć na bardzo szybki rozwój swojej kariery zawodowej, którą mogą kontynuować zarówno w branży BPO, jak i później poza nią. BPO to fantastyczna szkoła zawodowego życia na początek drogi biznesowej, ale także szansa na rozwój indywidualnych ścieżek kariery.

 

To sektor dla ludzi chcących próbować nowych wyzwań, ale z drugiej strony dla tych, którzy lubią powtarzalne procesy. Możemy tu mówić o pewnych skrajnościach, ale tak właśnie jest. Ja sam zaczynałem pod koniec lat 90. jako pracownik call center, następnie rozwijałem działy call contact center, pełniłem funkcję dyrektora zarządzającego jednego z łódzkich centrów BPO, a teraz zajmuję się promocją i rozwojem całego sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce i poza naszym krajem. Nie wiem, czy to najlepszy przykład tego, jak może się potoczyć rozwój kariery zawodowej, ale przeżyłem to na własnej skórze i muszę przyznać, że codziennie widzę, jak wiele jeszcze przede mną i ile mogę się jeszcze nauczyć.

 

Warto też pamiętać, że BPO i SSC to nie jest jeden „worek” – firmy różnią się świadczonymi usługami, kulturą organizacyjną, obsługiwanymi rynkami, atmosferą w biurach. Dla osób chcących pracować w BPO i SSC jest ogromny wachlarz możliwości do wyboru w wielu miastach i na wielu stanowiskach. Niekiedy możemy poczytać na różnych forach i w mediach społecznościowych o ludziach niezadowolonych ze swojej pracy w BPO – taką mamy naturę, że lubimy narzekać.

 

Z drugiej strony warto zauważyć, że to Polacy zajmują stanowiska średniego i wysokiego szczebla zarządzania w branży BPO i SSC – nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Jesteśmy cenieni za chęć do pracy, zaangażowanie, wiedzę, innowacyjność i inne umiejętności – czy są to osoby, które narzekały na swoje wcześniejsze stanowiska? Zapewne część z nich tak, ale ważniejszy dla nich był rozwój i teraz zbierają tego plony.

 

Czy sektor usług outsourcingowych to dobre miejsce dla osób z kilkuletnim stażem, które chcą się przebranżowić? Czy raczej dla tych na początku kariery zawodowej?


Jest to sektor zarówno dla osób początkujących, jak i tych z bardzo dużym doświadczeniem, szczególnie z obszarów IT, bankowości i innych usług finansowych – takie osoby mogą liczyć i na ciekawe wyzwania zawodowe, i na wysokie wynagrodzenia. Im większe doświadczenie, tym bardziej zaawansowane projekty stają na drodze i w Polsce, i poza granicami naszego kraju. Znam bardzo wiele osób, które do BPO przeszły z zupełnie innych sektorów – bankowości, ubezpieczeń, logistyki, telekomunikacji i innych. Znam też wiele osób, które po karierze w BPO objęły stanowiska kierownicze w innych branżach. Tu ruch talentów jest obustronny.

Wywiad z Wiktorem Doktórem z Prezesem Fundacji ProProgressio przeprowadziła Aleksandra Wesołowska

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • GL Team Manager

    KR Group   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 dni
    Twój zakres obowiązków planowanie i koordynowanie pracą zespołu (bieżące zarządzanie pracą i rozwojem zespołu), prowadzenie efektywnej komunikacji z klientami, planowanie i realizacja prac związanych z obszarem Księgi Głównej (kompleksowe koordynowanie i nadzorowanie tego obszaru),...
  • Kierownik Zespołu Księgowego

    Praca.pl Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    6 dni
    Zakres obowiązków: zarządzanie pracą zespołu komunikacja z klientami; koordynowanie i nadzorowanie prac związanych z obszarem Księgi Głównej; kontrolowanie comiesięcznych i rocznych deklaracji podatkowych; przygotowywanie sprawozdań finansowych; nadzorowanie rozliczeń wskazanych podmiotów;
  • Transition Project Leader

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa   za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    General duties: acting leading role in medium to complex centralization projects within GA and AR accounting areas, managing transition projects in terms of scope, cost, timelines, resources, risk, change and communication, planning, coordinating, and providing deliverables within each project...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.