Praca.pl Poradniki Obsługa Klienta
Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

 
Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

Co może być trudnego w obsłudze klienta? Przecież każdy sobie z tym poradzi! - Tak często myślą kandydaci do tej pracy, którzy nigdy nie pracowali w bliskim kontakcie z klientem. Tymczasem, aby efeketywnie i sprawnie obsługiwać klientów i czerpać z tej pracy satysfakcję, trzeba mieć cały zestaw cech, które to umożliwiają. Należą do nich m.in. odporność na stres, umiejętność komunikacji i aktywnego słuchania, empatia, pogoda ducha, chęć bycia pomocnym. Zanim wyślemy CV na to stanowisko, dobrze też zdawać sobie sprawę z tego, jakie plusy i jakie minusy ma ten rodzaj pracy.

 

Wymagające elementy pracy w obsłudze klienta

 

Klieci oczekują obsługi 24h/dobę
Oznacza to nierzadko konieczność pracy również w niedziele i święta bądź w systemie zmianowym. Jeśli to ci nie odpowiada, poszukaj firm, które zapewniają obsługę jedynie w dni robocze.

 

Konieczość multitaskingu
Słuchanie klienta ze zrozumieniem, jednoczesne sprawdzanie statusu sprawy w komputerze czy kolejka kilku klientów w punkcie obsługi oznacza konieczność robienia kilku rzeczy naraz i szybkiej pracy. Nie każdy sobie z tym radzi.

Klient ma zawsze rację
Nawet kiedy jej nie ma - pracownik obsługi klienta musi potrafić wyjasnić klientowi wątpliwości i załątwić jego sprawę nawet w sytuacji, w której uważa, że problem leży po stronie klienta.


Klient w krawacie jest mniej awanturujący się
Niestety ta obiegowa opinia nie jest prawdziwa. Żyjemy w coraz większym stresie, a to sprawia, że nierzadko klienci są zirytowani, niesympatyczni i potrafią w niekulturalny sposób zwracać się do pracownika. W takich sytuacjach trzeba zachować dystans. Pomaga w tym umiejętność niebrania do siebie opinii klienta. Pamiętaj - jeśli klient się złości, to nie na ciebie, a na sytuację.

Brak wrażliwości u klienta
Klienta nie obchodzi to, czy boli cię głowa, czy może masz prywatne kłopoty - chce załatwić swoją sprawę i być profesjonalnie i z uśmiechem obsłużony. Umiejętność pozostawiania problemów w domu i panowania nad swoimi emocjami jest tu kluczowa. Cóż - nieraz będzie trzeba udawać dobry humor.
Jeśli powyższe minusy tak naprawdę wcale ci nie przeszkadzają, to być może jest to stanowisko idealne dla ciebie.

 

 

Plusy pracy w obsłudze klienta


Praca bez doświadczenia
Do pracy w obsłudze klienta często przyjmowane są osoby bez dużego doświadczenia zawodowego. Łatwo zatem rozpocząć w tym obszarze karierę - to dobry start dla młodych i chcących zmienić branżę.

Każdy dzień jest inny
W obsłudze klienta nie ma czasu na nudę. Każdy problem jest inny, bo inny jest każdy klient. To zaś sprawa, że praca jest różnorodna i ciekawa.

Wiele osób - wiele znajomości
Praca w obsłudze klienta to nowe kontakty i znajomości - można spotkać i poznać fascynujących ludzi. Wielu pracowników związanych z obsługą klienta podkreśla, że niektóre relacje biznesowe, które nawiązali, trwają latami.

Rozwój umiejętności komunikacyjnych
Już kilka miesięcy pracy w obsłudze klienta podnosi umiejętności komunikacyjne. To przydaje się nie tylko w pracy, ale również w życiu osobistym. Obecnie umiejętności komunikacji są jedną z najczęściej poszukiwanych kompetencji. - nie tylko u osób mających kontakt z klientami.

Lekcja słuchania
Podstawową kompetencją osoby pracującej w obsłudze klienta jest umiejętność sluchania klienta. Niezależnie od powodu, z jakim klient zwraca się do pracownika, zadaniem osoby obsługującej jest wysłuchać tego, co klient  ma do powiedzenia, i zrozumieć, czego oczekuje. Ta lekcja przydaje się potem na każdym etapie kariery.

Doskonałe doświadczenie w CV
Coraz więcej stanowisk pracy zakłada konieczność współpracy z klientem. Taki punkt w CV przyda się zarówno księgowej, jak i inżynierowi.

Poczucie celu i sensu pracy
Pomoc klientowi w rozwiązaniu jego wątpliwości, wywołanie uśmiechu na twarzy drugiej osoby, sprawienie, że problem przestaje 0 dzięki pomocy pracownika obsługi klienta - istnieć. Taka świadomość daje satysfakcję i poczucie sensu tego, co się robi.

Wdzięczność zadowolonego klienta
Choć zdarzają się klienci trudni i rozczarowani, to jeśli mimo wszystko częsciej w wyniku pomocy pracownika klient odchodzi ze stanowiska zadowolony, to jego wdzięczność przekłada się na korzystane postrzeganie firmy. W ten właśnie sposób pracownicy obsługi klienta ,ają największy wpływ na budowanie wizerunku firmy.

Więcej artykułów "Obsługa Klienta"

Polecane oferty

  • Dyrektor finansowy

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: zarządzanie budżetem i planowaniem finansów firmy, w tym opracowywanie strategii finansowej i analizowanie wskaźników finansowych, przygotowanie projektów rozwoju firmy oraz analiza finansowa efektywności takich inwestycji, zarządzanie krótko- i długoterminową...
  • Przedstawiciel Regionalny (branża weterynaryjna)

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa    praca mobilna   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    19 godz.
    Obszar pracy obejmuje województwa: mazowieckie i lubelskie. Zakres obowiązków: pozyskiwanie nowych klientów i utrzymywanie dobrych relacji z obecnymi, realizacja założeń sprzedażowych i marketingowych, reprezentowanie firmy podczas targów i konferencji, raportowanie z prowadzonych działań...
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - usługi weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Młodszy diagnosta weterynaryjny

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Zakres obowiązków: wykonywanie analiz laboratoryjnych (m.in. badania, biochemiczne, hematologiczne, parazytologiczne, moczu), obsługa systemu laboratoryjnego, prowadzenie dokumentacji.
  • Specjalista ds. Gwarancji

    Auto Fus Group sp. J.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska przyjmowanie zgłoszeń reklamacyjnych, śledzenie przebiegu napraw gwarancyjnych, przechowywanie dokumentacji i kart gwarancyjnych, inicjowanie przeglądów, zapoznanie się z treścią reklamacji i oceną jej zasadności, pozyskiwanie autoryzacji naprawy, wystawianie wniosków...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.