Praca.pl Poradniki Rozmowa kwalifikacyjna
Kreowanie wizerunku osobistego, autoprezentacja w pracy – o czym musisz wiedzieć

Kreowanie wizerunku osobistego, autoprezentacja w pracy – o czym musisz wiedzieć

 
Kreowanie wizerunku osobistego, autoprezentacja w pracy – o czym musisz wiedzieć

Czy tego chcemy, czy nie, pierwsze wrażenie i sposób, w jaki widzą nas inni, ma niebagatelne znaczenie w naszym życiu, zwłaszcza zawodowym. Zatem autoprezentacja na rozmowie kwalifikacyjnej, w kontaktach z klientami i współpracownikami jest bardzo ważna i warto z jej mocy świadomie korzystać. Na czym polega kreowanie wizerunku? I o czym należy pamiętać, by ludzie postrzegali nas tak, jak chcemy?

 

Kreowanie wizerunku – definicja


Co to jest autoprezentacja? To nic innego, jak tylko strategiczne przekazanie informacji o sobie innym. Nie chodzi bynajmniej o kłamstwo, o udawanie kogoś, kim się nie jest. Przecież kiedy kontaktujemy się z ludźmi na co dzień, też stosujemy pewne zabiegi autoprezentacyjne! Inaczej się ubieramy, kiedy mamy w planach remont w domu, inaczej na wizytę rodzinną, a jeszcze inaczej na imprezę kostiumową. Kiedy spotykamy się z kimś, na czyjej opinii nam zależy, staramy się w rozmowie wspomnieć o faktach, które stawiają nas w dobrym świetle. Dobieramy je tak, aby rzeczywiście zrobiły wrażenie i były dostosowane do systemu wartości rozmówcy. Komunikacja i autoprezentacja idą w parze, dlatego przemyślmy, co warto powiedzieć i w jaki sposób to zrobić, aby zjednać sobie rekrutera.

 

Autoprezentacja – dlaczego warto kreować wizerunek

 

Okazuje się, że reagowanie na podstawie tego, co widzimy, jest pierwotne, żeby nie rzec – prymitywne. Dlaczego? Wyobraźmy sobie naszych przodków z czasów, kiedy mieszkali w jaskiniach i wędrowali po ogromnych, wrogich przestrzeniach, polując za pomocą prymitywnej broni na wielkie i dzikie zwierzęta. Nie było wtedy czasu ani możliwości długiego dumania, co by tu zrobić z realnym, fizycznym zagrożeniem. Szybka ocena, czy sytuacja jest bezpieczna, czy grozi śmiercią, pozwalała przetrwać. Dlatego ludzie reagowali odruchowo, instynktownie na to, co widzieli.

Ta tendencja pozostała w nas do dzisiaj. Pozwala na nią fizjologia układu nerwowego. Układ współczulny, część autonomicznego układu nerwowego, odpowiada za przygotowanie organizmu do ucieczki lub walki. Między innymi szybciej pracuje nasze serce, do mięśni dociera więcej glukozy (a więc może się uwolnić więcej energii), rozszerzają się źrenice (lepiej widzimy mimo słabszego oświetlenia), możemy głębiej oddychać, a ciśnienie krwi wzrasta. Wydziela się hormon walki – adrenalina, no i „włosy dęba stają” – co odczujemy jako „gęsią skórkę”.

Na te reakcje nie mamy wpływu, dzieją się one poza nasza kontrolą, a są właśnie pozostałością reakcji zapewniającej przeżycie wobec fizycznych zagrożeń. I właśnie dlatego nadal oceniamy innych na podstawie pierwszego wrażenia. Liczą się nie tylko wypowiadane słowa, ale też sposób mówienia, wygląd, postawa ciała.

 

Kreowanie wizerunku osobistego – na czym polega


Wiedzę o człowieku niesie przede wszystkim przekaz niewerbalny oraz parawerbalny. Nawet wybitne przemówienia w pierwszym wrażeniu odgrywają rolę marginalną. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby do rozmowy kwalifikacyjnej przygotować się nie tylko merytorycznie, ale również – by tak rzec – estetycznie. Warto zatem w każdym aspekcie zadbać o kreowanie wizerunku osoby godnej zaufania, optymistycznej i przede wszystkim profesjonalnej.

Kreowanie wizerunku – elementy


Potrzeba dosłownie chwili, aby ktoś zaczął odczuwać do nas sympatię i tyle samo czasu, by się do nas uprzedził. Poza tym jak wyglądamy, liczy się ton naszego głosu i postawa ciała, cała niewerbalna komunikacja. Zawsze warto pamiętać o uśmiechu i o tym, żeby nawiązać z rekruterem nić porozumienia. Już od wejścia do pokoju, w którym odbędzie się rozmowa, starajmy się zapanować nad stresem, nie wykonywać nerwowych gestów.

 

Autoprezentacja – co powinna zawierać

 

Rekruter zwykle spotyka się z wieloma osobami i każdą z nich widzi stosunkowo krótko. Dlatego kreowanie wizerunku jest tak ważne. Należy tu koniecznie wziąć pod uwagę trzy zmienne: firmę, sytuację oraz własne ja.

W niektórych przypadkach sama branża jest wskazówką. W niektórych firmach bowiem pracownicy na co dzień chodzą pod krawatem, w innych – preferuje się luźny styl. Na rozmowę kwalifikacyjną ubierzmy się elegancko, jednak jeśli w firmie nie obowiązują granatowe uniformy, a stanowisko związane jest z kreatywnymi zadaniami, możemy pozwolić sobie na nieco mniej formalny akcent, który podkreśli naszą indywidualność. Niech to jednak będzie drobiazg – naszyjnik, bransoletka czy kolorowa apaszka, a nie spódnica mini. A w przypadku panów można postawić np. na mniej formalne spinki do mankietów, a nie hawajską koszulę, nawet gdy w codziennej pracy będziemy mogli ją nosić.

Nie wolno też zapomnieć o własnym ja. W przeciwnym razie będziemy raczej przebrani, niż ubrani. Nawet w tak sformalizowanym stroju jak garnitur czy kostium istnieje możliwość pokazania indywidualizmu i stylu. Pamiętajmy, że naszym celem jest kreowanie swojego wizerunku, a więc nie starajmy się udawać innej osoby. Zastanówmy się, jak możemy wyrazić siebie w sposób podkreślający nasze atuty.

Poza wyborem stroju, który może podkreślić nasz profesjonalizm, przygotujmy się do rozmowy merytorycznie. Zastanówmy się, jaki jest ideał pracownika na danym stanowisku i znajdźmy w sobie cechy, które mamy z tym ideałem wspólne. Podkreślmy je na rozmowie, a znacznie zwiększymy szanse na angaż.

Dobra autoprezentacja do pracy – podsumowanie


Wizerunek powinien być prawdziwy, wiarygodny i spójny. Spójność jest tu warunkiem szczególnie wymagającym podkreślenia. Bez niej bowiem nasze najbardziej usilne starania spełzną na niczym. Będziemy wyglądać śmiesznie i ani prawdziwie, ani wiarygodnie. Kreowanie własnego wizerunku bez spójności to na przykład założenie białych skarpetek do garnituru. To zapakowanie dokumentów na rozmowę kwalifikacyjną do reklamówki. To też niedbała fryzura i brudne paznokcie.

Pamiętajmy, że nawet najdroższy garnitur nie wpłynie na pozytywną decyzję rekrutera, jeśli nie przygotujemy pozostałych elementów i nie wykażemy się merytorycznie. Kreowanie wizerunku personalnego to bowiem zadbanie o każdy szczegół.

Więcej artykułów "Rozmowa kwalifikacyjna"

Polecane oferty

  • Over Group
    specjalista (mid) / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Zakres obowiązków: kreowanie nowych produktów marki, opieka nad obecną ofertą produktową, tworzenie i realizacja strategii marketingowej marki, merytoryczne opracowywanie informacji o produktach, opracowywanie i prowadzenie szkoleń produktowych dla pracowników i klientów (lekarzy...
  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    NAJWAŻNIEJSZE ZADANIA: Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie aktywności w oparciu o segmentację klientów; Pozyskiwanie nowych klientów, badanie potrzeb i proponowanie rozwiązań; Przygotowywanie ofert i prowadzenie negocjacji; Ustalanie warunków współpracy, zawieranie umów i...
  • Asystent / Asystentka Działu Handlowego

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Co będziesz robić: Aktualizować i zarządzać naszą bazą danych klientów, abyśmy zawsze mieli najświeższe informacje; Asystować naszym handlowcom w przygotowywaniu ofert, prezentacji i raportów dla klientów, aby nasza sprzedaż była jeszcze bardziej efektywna; Tworzyć i wysyłać...
  • Mechanik serwisu ogumienia

    Transbud Nowa Huta S.A.   Kraków, ul. Ujastek 11    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Oczekujemy: Doświadczenia w naprawie i wymianie ogumienia. Mile widziana znajomość mechaniki i podstawy elektryki samochodowej;
  • Asystent / Asystentka Centermanagement

    ARCOS FM PL SALLER POLBAU Sp. z o.o. Sp. K   Wrocław    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Twoje zadania Osoba do kontaktu dla naszych najemców i klientów Sprzedaż powierzchni reklamowych w naszych centrach i parkach handlowych Zarządzanie umowami; Prace administracyjne i organizacyjne Współpraca z innymi działami
  • Kontroler finansowy / Analityk finansowy/ Specjalista ds. kredytów (k/m)

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Ciekawe projekty Prowadzenie projektów z zakresu finansowania nieruchomości komercyjnych we współpracy z zarządem, naszymi bankami partnerskimi i rynkiem kapitałowym Rozbudowa i utrzymanie naszej sieci kontaktów z bankami i instytutami kredytującymi Analiza projektu / Analiza danych...

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.