Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska na ścieżce kariery

Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska na ścieżce kariery

 
Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska  na ścieżce kariery

Czym zajmuje się specjalista omnichannel?

Dla dużych sieci handlowych wdrożenie omnichannelingu to ogromne wyzwanie. Nie wiedzą, jak pogodzić obecność wielu placówek stacjonarnych z możliwością sprzedaży online. Jak zadbać o szybkie dostawy towarów? Jak umożliwić reklamację? Jak sprawić, by konsument nie widział różnicy pomiędzy zakupem online i offline? Jak promować jeden kanał bez marginalizacji drugiego i wreszcie – jak być konkurencyjnym wobec pozostałych podmiotów na rynku?

Do niedawna ci konsumenci, którym zależało na cenie, ale nie przywiązywali wagi do czasu dostawy, wybierali zakupy online. Ci, którzy produkt chcieli zobaczyć przed zakupem – kanał tradycyjny. Teraz sieci handlowe muszą tak prowadzić strategię sprzedaży, by zadowolić każdy typ klienta. Do zadań specjalisty omnichannel należy zatem budowanie strategii sprzedaży w taki sposób, by całość zintegrować.

Do głównych zadań osoby zajmującej się integracją i wdrażaniem strategii omnichannel należą:
- identyfikacja kanałów sprzedaży,
- projektowanie i opracowywanie strategii sprzedaży integrujących wszystkie kanały,
- śledzenie trendów i koncentracja na customer experience,
- zarządzanie projektami e-commerce,
- analiza rentowności projektów,
- praca na Big Data,
- ścisła współpraca z działami marketingu, handlu, logistyki, finansów.

Jakie kompetencje są konieczne?
- wiedza na temat sprzedaży,
- wiedza na temat e-commerce,
- wiedza z obszaru psychologii konsumenta,
- wiedza z zakresu logistyki.

Kompetencje miękkie to przede wszystkim:
- błyskawiczne uczenie się (bo w branży stale pojawia się coś nowego),
- kreatywność (bo nowe rozwiązania trzeba wymyślać, jeszcze zanim pojawi się zapotrzebowanie na rynku),
- inicjatywa (bo nierzadko o sukcesie danego rozwiązania decyduje czas jego wprowadzenia).

Jak zostać specjalistą omnichannel?

Jak wiele nowych zawodów, których potrzeba wynika z rozwoju technologicznego i zmiany trendów, tak i w tym przypadku nie ma jeszcze szkół czy kursów, które mogłyby przygotować do pracy w tym obszarze. Większość osób zajmujących się omnichannelingiem rekrutuje się zatem z działów handlowych, działów marketingu oraz agencji interaktywnych i zajmujących się e-marketingiem.

Najczęściej pracę w obszarze omnichannel zaczyna się na jeden z dwóch sposobów:
- jako specjalista od e-commerce w zakresie mniejszych sklepów – by swoje doświadczenie móc wykorzystać w pracy dla sieci handlowych, posiadających wiele tysięcy produktów (a niekiedy nawet – tak jak Castorama – asortyment ponad 3 mln wariantów produktów);
- jako specjalista od planowania sprzedaży tradycyjnej, który poprzez dodatkowe szkolenia i kursy z obszaru e-sprzedaży zaczyna wchodzić w nowy dla siebie obszar, mając podbudowę i doświadczenie w zakresie sprzedaży w kanale tradycyjnym, logistyki i marketingu.

Słowa klucze, ważne dla tego obszaru zawodowego to: customer experience, service fulfillment, marketing automation.

Prognozy zatrudnienia

Specjalistów potrafiących sprawnie integrować sprzedaż wielokanałową będzie potrzeba coraz więcej. W praktyce pójść w tę stronę będzie musiała każda sieć handlowa. Nie ominie to również galerii handlowych czy producentów z branży FMCG. Dla energicznych osób z inicjatywą, które interesują się handlem, innowacjami i technologią, jest to szansa na szybką i błyskotliwą karierę. Praca w sieciach handlowych to nie tylko stanowiska związane ze sprzedażą, magazynowaniem czy planowaniem zakupów – to cały obszar nowoczesnych tematów, do których ciągle brakuje specjalistów.

Przyjrzyjmy się kilku możliwościom pracy w sieciach, na które zapotrzebowanie będzie w najbliższym czasie rosło.

Trener wewnętrzny/franczyzowy
Aby być skutecznym i pokonać konkurencję, trzeba się nieustannie szkolić – stąd duże nakłady inwestycyjne sieci handlowych na wsparcie menedżerów i franczyzobiorców w rozwoju kompetencji osobistych, strategicznych i sprzedażowych. Odpowiedzialni za to trenerzy i coachowie to osoby z certyfikatami ukończonych szkół i szkoleń trenerskich oraz – najczęściej – osoby z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem w handlu nowoczesnym. Dzięki temu mają zarówno zaplecze merytoryczne, jak i praktykę. Aby zostać trenerem, trzeba kilku, a nawet kilkunastu lat pracy i zamiłowania do pracy z ludźmi. Taką ścieżkę kariery warto jednak zaplanować już na samym początku i sukcesywnie do niej dążyć.

Zarządzanie sieciami handlowymi
Kilkadziesiąt czy kilkaset sklepów rozsianych po całym kraju, złożona struktura, skomplikowany łańcuch zależności między poszczególnymi działami firmy, zarządzanie portfelem produktów i logistyka, konieczność analizy, planowania, koordynacji działań w rozproszonej strukturze – to wymaga ogromnej wiedzy – dlatego specjalistów zarządzania sieciami handlowymi w Polsce jest tak niewielu i często sieci sprowadzają ekspertów z Zachodu. Zapotrzebowanie na kadrę menedżerską w sieciach (średni i wyższy szczebel) rośnie na tyle szybko, że mimo wielu programów rozwojowych dostępnych w każdej sieci handlowej prawie każda sieć boryka się z problemami kadrowymi. Lukę w wiedzy zaczynają uzupełniać studia podyplomowe (np. lider sieci handlowej na WSB w Poznaniu lub nowy kierunek studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu – zarządzanie sieciami handlowymi).

Jak zrobić karierę menadżerską w obszarze zarządzania sieciami?
Takim specjalistą nie zostaje się z dnia na dzień – potrzebna jest determinacja i zdobywanie doświadczenia niemalże od samego początku. Dla studentów i absolwentów pomocne są programy rozwojowe dla kadr menedżerskich. Warto też pamiętać, że kariera w kanale nowoczesnym to często konieczność bycia mobilnym i przynajmniej 1-2 razy w życiu zmiany miejsca zamieszkania. Specjalista customer experience (CX) To osoba odpowiedzialna za budowanie takiej strategii sprzedaży, by każdy klient uzyskiwał jak najwyższą satysfakcję z zakupów. Choć brzmi to dość prosto, w rzeczywistości mamy do czynienia:
- z ogromnym obszarem pracy, który wymaga łączenia wiedzy
- z różnych dziedzin, współpracy
- z niemalże wszystkimi pracownikami firmy i nieustannych badań psychologicznych i marketingowych oraz testowania, testowania i jeszcze raz testowania.

Wiedzę w tym obszarze można zdobywać na nielicznych studiach podyplomowych (np. projektowanie usług na SWPS w Poznaniu) i szkoleniach (płatnych). Specjalista CX pracę znajdzie zarówno w dziale marketingu sieci handlowej, jak
 i w agencji doradczej czy reklamowej, obsługującej nowoczesne kanały sprzedaży. Poznaj pracę w kanale nowoczesnym Zastanawiasz się, czy praca w kanale nowoczesnym mogłaby Cię usatysfakcjonować?

Sieci handlowe szukają specjalistów z różnych dziedzin – od sprzedaży i ekonomii po IT. Jeśli chcesz sprawdzić, czy to obszar dla Ciebie – sprawdź stronę Twojego biura karier bądź kilku wybranych sieci handlowych i zobacz, co oferują w zakładce kariera. Coraz więcej sieci handlowych organizuje na uczelniach oraz wewnętrznie szkolenia, seminaria, konkursy, gry symulacyjne i innego rodzaju projekty przybliżające studentom możliwości rozwoju.

Kilka przykładowych programów i konkursów:
- Rethink Retail – Jeronimo Martins,
- Programy ambasadorskie  – Żabka, Jeronimo, banki,
- Lidl Brand Factory,
- CareerDate – SGGW,
- Smak Kariery – Carrefour,
- Studenckie Metody – IKEA,
- Gen Aldi – sieć Aldi.

Rozwój sieci handlowych w kolejnych latach na pewno będzie rozwojem dynamicznym, choć warto zwracać uwagę na to, że Polski rynek czeka jeszcze sporo zmian. Jedną z nich jest zwiększanie się sprzedaży przez internet (Polska nadal jest w tym obszarze „w ogonie” krajów europejskich), inną kwestią są planowane zmiany podatkowe obejmujące sklepy wielkopowierzchniowe, które mogą nieco zmienić kierunek i formę rozwoju rynku.

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Pracownik sklepu

    FRAC DETAL SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Rzeszów    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    obsługa klientów, krojenie i pakowanie wędlin, serów i mięsa, wykładanie towarów na lady chłodnicze, drobne prace porządkowe.
  • kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   5 800 - 6 500 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Wynagrodzenie: 5 800 - 6 500 zł brutto/mies. + premie; Twój zakres obowiązków: Zarządzanie sklepem zgodnie z procedurami i standardem firmy; Analiza i realizacja planów sprzedaży; Zarządzanie towarem w sklepie, dbanie o odpowiednią prezentację; Zarządzanie podległym zespołem, w tym...
  • Kierownik Księgarni

    POLANGLO SP. Z O.O.   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Doświadczenie na stanowisku kierowniczym; Doświadczenie w branży księgarskiej lub pokrewnej (papiernicza, zabawkarska) Łatwość nawiązywania kontaktów z klientami; Doświadczenie w handlu i zdobywaniu klienta; Znajomość technik sprzedażowych; Biegła znajomość programów Microsoft;...
  • Sprzedawca Artykułów Wyposażenia Wnętrz

    AGATA Spółka Akcyjna   Jelenia Góra    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do głównych obowiązków na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie najwyższego poziomu standardu obsługi Klienta; Realizacja sprzedaży; Utrzymywanie standardu ekspozycji.
  • Sprzedawca

    Sieć "Witaj"   Zgierz    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat / część etatu   3 600 - 4 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Wymagania: Doświadczenie w obsłudze kasy fiskalnej. Doświadczenie w handlu będzie dodatkowym atutem. Pozytywne podejście i chęć do pracy zespołowej. Komunikatywność i umiejętność obsługi klienta.
  • Sprzedawca / Kasjer / Kasjerka

    Cukiernia Sowa Sp. z o.o.   Gdańsk, Auchan ul. Szczęśliwa 3    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Do Twoich obowiązków należeć będzie obsługa klienta, czyli sprzedaż, przygotowywanie napojów i porcjowanie ciast, pakowanie naszych pyszności i wydawanie zamówień, a także dbanie o porządek w miejscu pracy. Aby samodzielnie pełnić obowiązki sprzedawcy w nowo otwartym punkcie,...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Przed nami Boże Ciało i możliwość skorzystania z kolejnego wiosennego długiego weekendu. Wiele osób już planuje urlop, ale niestety nie wszyscy będą mogli wypoczywać. Zobacz, kto pracuje także w dni ustawowo wolne od pracy i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.