Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Account manager to więcej niż handlowiec

Account manager to więcej niż handlowiec

 
Account manager to więcej niż handlowiec

Kim jest account?
Account manager to osoba, która odpowiada za kontakt z klientem i utrzymanie go w agencjach reklamowych, a także
w każdej innej Frmie, gdzie poprzez ofertowane produkty czy usługi wspierany jest rozwój biznesu klienta. Do zadań accounta należy często (choć nie zawsze) pozyskanie klienta, stworzenie dla niego odpowiedniej, szytej na miarę oferty, negocjacje handlowe i dopilnowanie, by usługa została zrealizowana właściwie, a klient był zadowolony. Account ma też za zadanie budować z klientem relacje, tak by utrzymać jego kontakt z firmą.

Zapotrzebowanie na accountów
W branży reklamowo-marketingowej oraz w branży doradztwa i zarządzania informacją to jedno z trudniejszych do obsadzenia stanowisk. Dlaczego? Marzena Zyśk, dyrektor Działu Sprzedaży New Business Frmy Bisnode, zajmującej się dostarczaniem firmom informacji ułatwiających podejmowanie decyzji biznesowych w zakresie ryzyka gospodarczego i sprzedaży, główny problem widzi w niedopasowaniu tradycyjnych kompetencji handlowca do stanowiska accounta. „Skuteczny account to osoba, która nie tylko jest świetna w obszarach komunikacji interpersonalnej i umie nawiązywać relacje biznesowe, ale przede wszystkim potrafi sama sobie wyznaczać cele i ma
wewnętrzną motywację do pracy. To pracownik, który poza umiejętnościami z obszaru wywierania wypływu czy negocjacji jest także zdyscyplinowany, systematyczny, ma orientację w biznesie. Osoba taka oprócz premii czy prowizji będzie także czerpała satysfakcję z rangi projektów czy rozwiązań, które może prezentować lub realizować wraz z klientem”.

Kluczowe kompetencje accounta
• Umiejętności nawiązywania relacji biznesowych,
• Samodzielność i własna inicjatywa,
• Świetna organizacja pracy,
• Poczucie odpowiedzialności za realizowane projekty,
• Automotywacja.

 


Dlaczego nie każdy handlowiec może zostać accountem?

Między tradycyjnym stanowiskiem handlowca a pracą account managera istnieje kilka zasadniczych różnic, które powodują, że nie każdy handlowiec odnajdzie się w tej pracy:

• Własna inicjatywa w poszukiwaniu klientów
Przedstawiciel handlowy działa najczęściej w oparciu o określony rejon bądź profil firm, z którymi się kontaktuje. Ma odgórnie wyznaczone to, jakie punkty czy firmy powinien odwiedzić i w określonej jednostce czasu, po kolei, realizuje spotkania, próbując jednocześnie zrealizować target sprzedażowy.
Account manager musi wykazać się w tym aspekcie ogromną samodzielnością – sam poszukuje klientów, sam kreuje sposoby na dotarcie do nich. Dobry account nie traci żadnej szansy. Kiedy poznaje nową osobę, od razu zastanawia się, jak usługi oferowane przez jego firmę mogą wspomóc przedsiębiorstwo nowo poznanej osoby.

• Oferty szyte na miarę
W odróżnieniu do handlowca, który proponuje określony „towar z listy”, account musi dopasować ofertę do tego, czego klient potrzebuje i zaproponować takie rozwiązania, które rzeczywiście będą wspierać jego cele biznesowe. Musi zatem świetnie poznać klienta, jego oczekiwania, a także doskonale znać własne usługi i produkty, by móc zaproponować odpowiednie rozwiązania. Błąd w tym zakresie może grozić utratą klienta.

• „Dopinanie” tematów
Zadaniem handlowca jest sprzedać. Praca accounta nie kończy się na sprzedaży, ale trwa nadal, dopóki usługa nie zostanie zrealizowana. Małgorzata Klejnowska, dyrektor rozwoju i utrzymania relacji z klientem Bisnode podkreśla: „Account manager musi samodzielnie dopilnować tego, by klient otrzymał to, za co zapłacił. Nie może – po podpisaniu umowy z klientem – po prostu zająć się kolejnym. Dlatego organizacja pracy i odpowiedzialność są tu tak ważne”. Te różnice powodują, że nie każda osoba z doświadczeniem w sprzedaży poradzi sobie jako account. Specyfikę pracy Marzena Zyśk przedstawia następująco: „Widzimy dwa profile handlowców – takich, którzy są nastawieni na sprzedaż, oraz takich, którzy oprócz mocnego nakierowania na sprzedaż i realizację założonych planów potraFą także samodzielnie wyznaczać cele, mają w sobie determinację i dyscyplinę. Z racji profilu działalności firmy nasi accounci muszą być świetnie przygotowani, powinni dokonywać szybkiej i trafnej oceny potrzeb klienta, tak byśmy mogli dostarczyć mu narzędzi i wiedzy niezbędnych do podjęcia właściwych decyzji biznesowych. Account współpracuje z klientem przy budowaniu jego przewagi biznesowej”.

Więcej artykułów "Sprzedaż"
Praca Portal Praca.pl

Polecane oferty

  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twoje najważniejsze zadania: Poszerzanie grona partnerów biznesowych praca.pl poprzez pozyskiwanie nowych klientów serwisu; Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie aktywności w oparciu o segmentację klientów; Szerokie wyjście na rynek przy wykorzystaniu zróżnicowanych kanałów...
  • Portal Praca.pl
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Co będziesz robić: Aktualizować i zarządzać naszą bazą danych klientów, abyśmy zawsze mieli najświeższe informacje; Asystować naszym handlowcom w przygotowywaniu ofert, prezentacji i raportów dla klientów, aby nasza sprzedaż była jeszcze bardziej efektywna; Tworzyć i wysyłać...

Najnowsze artykuły

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.