Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Wciskanie czy doradztwo – jaka naprawdę jest sprzedaż?

Wciskanie czy doradztwo – jaka naprawdę jest sprzedaż?

 
Wciskanie czy doradztwo – jaka naprawdę jest sprzedaż?

Sprzedaż – dlaczego tak nielubiana?

Sprzedaż ma wiele twarzy. Inaczej wygląda sprzedaż dla klienta detalicznego, indywidualnego, inaczej dla biznesu. Inaczej sprzedaje się fizyczny produkt, inaczej usługę, inaczej coś, czego klient potrzebuje jednorazowo, a jeszcze inaczej coś, czego potrzebuje stale. Nie ma też jednego, idealnego profilu skutecznego sprzedawcy. W jednej branży lepiej sprawdzi się ekspansywny ekstrawertyk, a w drugiej analityczny introwertyk. Na pewno jednak trzeba:
• lubić ludzi,
• umieć myśleć biznesowo,
• dobrze się komunikować.

Choć pracy w sprzedaży i obsłudze klienta jest dużo, to nie cieszy się ona ogromną popularnością. Większość osób zostaje specjalistami od sprzedaży czy obsługi klienta niejako przez przypadek, decydując się na taką karierę najczęściej dlatego, że nie było w momencie szukania przez nich pracy żadnych innych ciekawych ofert. Wynika to najczęściej z obawy przed tym, że praca w sprzedaży będzie wiązać się z przysłowiowym „wciskaniem” towaru, czyli misselingiem (sprzedawaniem klientom towaru, którego nie potrzebują bądź który jest niedopasowany do ich potrzeb), wykorzystywaniem niewiedzy klienta (robi to wg badań Polish National Sales Awards oraz ośrodka badawczego Millward Brown aż 68% sprzedawców) i po prostu kłamaniem „w żywe oczy” (z podaniem nieprawdziwej informacji o produkcie spotkało się w sumie 43% klientów, 15% podkreśla, że zdarza się to bardzo często).

Kto sprawdzi się w sprzedaży?

Czy faktycznie trzeba nie mieć sumienia i potrafić łgać jak z nut, by być dobrym sprzedawcą? Niekoniecznie. Badania podkreślają, że najlepszymi sprzedawcami są:
• osoby empatyczne (czyli takie, które potrafią klienta zrozumieć, wczuć się w jego sytuację),
• osoby, które lubią zdobywać (muszą mieć motywację do osiągania wyników –niekoniecznie finansową. Po prostu sprzedanie czegoś musi być ich osobistym celem).

Według badań opublikowanych przez Harvard Business Review osoby, które nie lubią zdobywać i nie są empatyczne, w ogóle nie powinny nawet zbliżać się do sprzedaży. Ci, którzy są zmotywowani, ale nie mają empatii, będą świetni we „wciskaniu”. Ci empatyczni, ale bez motywacji, nie zamkną sprzedaży (to ci wszyscy mili sprzedawcy, którzy ci doradzili, a ty i tak nie kupiłeś albo kupiłeś u kogoś innego).

Jeśli zatem czujesz, że masz i empatię, i wewnętrzną motywację do tego, by osiągać swoje własne cele (mogą to być cele finansowe), to możesz nie tylko być w sprzedaży świetny. Możesz to także uwielbiać!

Idealny sprzedawca oczami klienta to (jak wynika z badań Millward Brown) osoba, która świetnie zna produkt, który sprzedaje, oraz potrafi budować zaufanie klienta. Powinna też umieć słuchać, dopasować ofertę do potrzeb klienta i oferować wsparcie klientowi również po procesie sprzedaży.



 

Ile zarabia się w sprzedaży?

Jakiego wynagrodzenia można spodziewać się w sprzedaży? I tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a cała branża jest mocno zróżnicowana. Wszystko zależy przede wszystkim od tego co i komu się sprzedaje.

Specjalista ds. sprzedaży w sklepie najczęściej opłacany jest stawką godzinową (od stycznia 2017 roku nie może to być mniej niż 13 zł brutto), a jako dodatek ma określone premie za sprzedaż, które bywają ustanawiane przez sklep, ale również przez konkretnych producentów sprzedawanych w sklepie marek. Według raportu płacowego Hays 2016 sprzedawca w sklepie osiąga zarobki między 1800 a 3000 zł brutto.

Przedstawiciele handlowi i terenowi to zarobki rzędu od 4000 do 9000 zł brutto – najwyższe w takich branżach jak bankowość i farmacja, nieco niższe w FMCG czy HoReCa. Zarobki uzależnione są również od liczby obsługiwanych punktów czy wielkości terenu pod kontrolą.

Multisprzedawcy, czyli osoby pracujące dla wielu firm i sprzedające różne produkty, rozliczają się najczęściej jedynie prowizją, bez stałej podstawy (nie obejmuje ich też ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za godzinę). Osoby podejmujące ryzyko pracy na własny rachunek w ten sposób osiągają dochody między 5000 a 15 000 zł brutto. Przy mniejszych zarobkach taka praca po prostu się nie kalkuluje.

Sprzedawcy B2B – ich wynagrodzenie bywa wyższe niż w przypadku sprzedawców z sektora B2C, a praca ma nieco inną specyfikę. Wymaga budowania dłuższych relacji z klientami, a jednocześnie sama sprzedaż często trwa dłużej. Według raportu płacowego Hays 2016 specjalista sprzedaży B2B zarabia między 4500 a 7000 brutto, z medianą 6000 zł brutto.

Sprzedaż? I co dalej?

Czy decydując się na karierę sprzedawcy, zawsze już będziesz sprzedawał? Wiele osób tak właśnie robi, co najwyżej zmieniając firmę bądź branżę. Dlaczego? Bo osoba, która ma „dryg” do sprzedaży i jest skuteczna, nie tylko nie ma żadnych problemów ze znalezieniem pracy, ale również może nieźle zarobić i przede wszystkim lubi swoją pracę. Sprzedawca, który nie lubi sprzedawać, nie jest skuteczny. Niektórzy decydują się jednak na pójście w nieco innym kierunku – awans pionowy na kierownika bądź poziomy – na nieco inne stanowisko, na którym doświadczenie w sprzedaży mocno się przydaje.

Najczęstsze kierunki rozwoju sprzedawcy to:
• sprzedawca – kierownik zmiany – kierownik sklepu
• przedstawiciel handlowy – kierownik regionu – kierownik ds. kluczowych klientów
• dział wsparcia sprzedaży – analityk, Category Manager, Channel Manager
• dział rozwoju produktu – menedżer produktu, analityk
• dział marketingu – specjalista ds. marketingu, Trade Marketing
• dział handlowy – specjalista ds. zakupów, specjalista ds. planowania asortymentu, kupiec

Jak odróżnić to, czy będziesz doradcą czy „wciskaczem”?

Sprawdzenie firmy w internecie przed rozmową kwalifikacyjną (np. opinii na forach, profilu fanpage’a – i to nie tylko o samej pracy, ale również o produktach bądź usługach firmy) oraz zadanie odpowiednich pytań w trakcie spotkania rekrutacyjnego pozwoli Ci zdiagnozować, z którym rodzajem sprzedaży będziesz mieć do czynienia.

Sygnały, które świadczą o tym, że będziesz „wciskał”:
• Twoje wynagrodzenie w 80% składać ma się z prowizji bazującej jedynie na wyniku sprzedażowym.
• Nie ma żadnych prowizji za utrzymanie klienta (bądź utrzymaniem zajmuje się inny dział).
• Firma nie planuje szkoleń produktowych albo będziesz uczył się produktu „na bieżąco”.
• Na stanowiskach doradców czy sprzedawców jest dość duża rotacja (możesz sprawdzić, jak często pojawia się w mediach ogłoszenie rekrutacyjne tej firmy – wpisz nazwę stanowiska + firmę w Google).
• Jedną z metod sprzedaży mogą być tzw. „cold calle”, czyli dzwonienie do osób z bazy klientów bądź potencjalnych klientów.
• Masz do wykonania bardzo precyzyjne plany sprzedażowe. Nierzadko z rozbiciem na konkretną ilość bądź wartość poszczególnych produktów lub usług.
• Rekruter „pływa” po odpowiedziach. Masz poczucie, że nie do końca dowiadujesz się tego, czego oczekujesz.
• W firmie/sklepie organizowane są okresowe promocje na produkty danej marki czy rodzaj produktu (możesz o to zapytać. Jeśli tak jest, to zamiast fachowego doradztwa, klientom sprzedaje się to, co jest akurat „w promocji”).

Sygnały, które świadczą o tym, że będziesz doradzał:
• Firma nastawiona jest na długofalową współpracę z klientami.
• Większość klientów firmy korzysta z ich usług bądź produktów przez dłuższy czas.
• Zanim zostaniesz doradcą, czeka Cię długie i intensywne szkolenie produktowe.
• Na forach, fanpage’u znajdujesz dobre opinie o firmie i o jej produktach bądź usługach (klienci jednorazowi, z którymi nie zbudowano relacji nie umieszczają opinii pozytywnych – robią to tylko ci, z którymi sprzedawca nawiązał relację bądź są bardzo zadowoleni z usług).
• Kontakt podejmowany jest głównie z klientami, którzy wstępnie są zainteresowani produktami bądź usługami (wysłali zapytanie, zadzwonili, przyszli do punktu).
• Możesz mieć do wykonania plan sprzedażowy, ale jest on dość elastyczny i oparty na potrzebach klientów.
• Firma jest nastawiona na otwartość i transparentna – podczas spotkania rekruterzy odpowiadają otwarcie na wszystkie pytania, również te trudne.
• Firma podczas spotkania kładzie bardzo duży nacisk na to, byś dokładnie zrozumiał specyfikę stanowiska, na jakie aplikujesz (takie podejście będzie też widoczne w traktowaniu klienta).
• Firma nie prowadzi konkursów sprzedażowych między pracownikami.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka Działu Rejestracji

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: konsultowanie klientów w sprawach dotyczących rejestracji osób prawnych; sporządzanie i składanie dokumentów klientów do odpowiednich urzędów; zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi normami prawa RP; monitorowanie zmian w przepisach prawnych dotyczącego...
  • Specjalista / Specjalista ds. Sprzedaży

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: praca z bieżącą bazą klientów w części sprzedaży dodatkowych usług sprzedaż usług leadom z kanałów sprzedaży organizacja i udział w kampaniach reklamowych; tworzenie ofert handlowych; prowadzenie spotkań handlowych (samodzielnie lub w zespole) udział w tworzeniu...
  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    NAJWAŻNIEJSZE ZADANIA: Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie aktywności w oparciu o segmentację klientów; Pozyskiwanie nowych klientów, badanie potrzeb i proponowanie rozwiązań; Przygotowywanie ofert i prowadzenie negocjacji; Ustalanie warunków współpracy, zawieranie umów i...
  • Asystent / Asystentka Działu Handlowego

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Co będziesz robić: Aktualizować i zarządzać naszą bazą danych klientów, abyśmy zawsze mieli najświeższe informacje; Asystować naszym handlowcom w przygotowywaniu ofert, prezentacji i raportów dla klientów, aby nasza sprzedaż była jeszcze bardziej efektywna; Tworzyć i wysyłać...
  • Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

    AAA AUTO   Piaseczno, ul. Okulickiego 3    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    21 godz.
    Twój zakres obowiązków Bezpośrednia i stacjonarna obsługa Klientów wg standardów firmy; Analiza potrzeb klientów, negocjacja cen; Wprowadzanie danych klientów do wewnętrznego systemu; Jazdy testowe; Dbałość o właściwą ekspozycję samochodów;
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    22 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.

Najnowsze artykuły

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.