Kiedy nietypowe CV może pomóc? 2015-04-09

Konkurencja na rynku pracy sprawia, że kandydaci starają się wyróżnić spośród setek innych chętnych. Jednym ze sposobów jest przygotowanie nietypowego i kreatywnego CV, które może zaskoczyć pracodawcę. Czy daje to gwarancję sukcesu? W niektórych branżach może to być atut, ale czasem lepiej pozostać przy klasycznych wersjach życiorysu.


Dostarczenie CV do pracodawcy jest pierwszym, a zarazem niezwykle ważnym punktem procesu rekrutacji, gdyż może dać przepustkę do dalszych etapów. Od niego zależy, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Oprócz opisu kwalifikacji i doświadczeń, musi więc dodatkowo przyciągać uwagę rekrutera.

 

Coraz częściej stosowaną metodą wyróżnienia się na rynku pracy jest przygotowanie niestandardowej aplikacji, która przełamuje ogólne przyjęte schematy. Popularność kreatywnych CV wzrasta także w Polsce.

 

Pomysły na CV

 

Jak stworzyć nietypowe CV? Odpowiedzi na to pytanie jest tak wiele, ile pomysłów kandydatów. Częstym rozwiązaniem jest tzw. CV branżowe, czyli dedykowane dziedzinie, w której szuka się pracy. Dziennikarze tworzą je na wzór okładki z gazety, graficy w formie plakatu, a PR-owcy wybierają kształt informacji prasowej.

 

W ten sposób już na wstępie chcą pokazać swoją kreatywność oraz umiejętności przydatne na danym stanowisku. Innymi rozwiązaniami może być życiorys w formie infografiki czy wykresu. Te pierwsze są zauważalne i pasują do wielu branż. Drugie to natomiast ciekawy pomysł dla kochających liczby i statystyki. Trzeba jednak zadbać, by było ono czytelne i nie sprawiało problemów z odczytaniem istotnych informacji.

 

Można też zrezygnować z klasycznej formy „pisanego” CV. Niektórzy tworzą prezentacje w specjalistycznych programach. Na taki krok warto się zdecydować, gdy np. w wymaganiach pracodawcy znajduje się umiejętność jego obsługi. Inni wykorzystują zaś możliwość „pokazania się” w  formie audio lub wideo.

 

Kreatywność czy standard?

 

Przed przystąpieniem do tworzenia CV należy przeanalizować, jaki rodzaj życiorysu jest nam potrzebny. Na jego treść i formę wizualną wpływa bowiem w dużej mierze stanowisko, którego dotyczy rekrutacja.

 

We wspominanych wcześniej branżach kreatywnych można iść w kierunku przełamywania barier, jeśli chodzi o kształt życiorysu. Z kolei w bankowości, prawie czy księgowości nadal dominuje CV w standardowej formie. Trzeba dopasować poziom inwencji do specyfiki pracy, o którą się ubiega dany kandydat.

 

Jednak nawet w tym przypadku nie można zapominać o podstawowych elementach aplikacji. W CV muszą się znaleźć dane na temat kandydata i numer kontaktowy, a także informacje o wykształceniu, przebiegu kariery i innych kompetencjach ważnych ze względu na oferowane stanowisko. Należy też  pamiętać o spełnieniu wymogów formalnych i zawrzeć klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych.

 

Czy CV jest dobre?


Przed wysłaniem takiego kreatywnego CV należy sprawdzić czy należycie spełni ono swoje zadanie. Czy wyróżni nas spośród innych kandydatów, a jednocześnie dostarczy potencjalnemu pracodawcy najważniejszych informacji dotyczących kandydata.


Jak to uczynić? Warto przed wysłaniem przeanalizować kilka podstawowych spraw związanych z formą i wyglądem aplikacji.

  1. Czy CV zawiera informacje, iż spełniamy inne wymogi zgłoszone przez pracodawcę? Trzeba pokazać, że jest się nie tylko kreatywnym, ale i odpowiednim kandydatem na oferowane stanowisko.
  2. Czy pracodawca nie będzie miał problemów z jego odczytaniem lub odtworzeniem? Lepiej unikać specjalistycznych programów, które mogą nie być używane w danej firmie.
  3. Czy kreatywne CV w formie filmu czy prezentacji zawiera istotne informacje i jednocześnie nie jest zbyt długie? Tak, aby osoba, która będzie je oglądać dowiedziała się tego, co najważniejsze.
  4. Czy warto, mimo wszystko, do aplikacji dołączyć klasyczną wersje CV, możliwą do wydrukowania? W ten sposób rekruter, oprócz kreatywnej prezentacji, będzie miał także do dyspozycji jej syntetyczne streszczenie.
  5. Czy nasze CV i jego potencjalna skuteczność zostały zweryfikowane przez innych ludzi np., znajomych lub rodzinę? Opinia „z zewnątrz” pomoże zauważyć błędy i umożliwi dokonanie poprawek.

Przeczytaj także:

Skomentuj