Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Work-life balance – w interesie firmy i pracownika

Work-life balance – w interesie firmy i pracownika

 
Work-life balance – w interesie firmy i pracownika

Zasada work-life balance


Szczególną odmianą benefitów oferowanych pracownikom są programy nakierowane na utrzymanie równowagi między pracą a życiem osobistym i rodzinnym. Work-life balance jest obecnie integralnym elementem strategii personalnych wielu firm. Szczegółowe rozwiązania w tej dziedzinie opierają się na pomysłach standardowych – takich jak np. praca zdalna – ale także oryginalnych – jak na przykład... wspieranie zespołu muzycznego, złożonego z pracowników czy dofinansowywanie firmowych sekcji sportowych.

Pracownicy bardzo cenią sobie elastyczność. Np. kiedy jedna osoba może rozpoczynać i kończyć pracę w innych godzinach niż pozostali czy kiedy szef zgadza się na pracę w domu w szczególnych sytuacjach. To bardzo duże ułatwienie np. dla kobiet, które po urlopie macierzyńskim chcą wrócić do aktywności zawodowej, ale muszą ją połączyć z opieką nad dzieckiem. Ale praca zdalna i elastyczne godziny są bonusem nie tylko dla młodych matek – także mężczyźni mogą z tych form korzystać, jeśli tylko nie odbije się to negatywnie na wynikach pracy.

 

Work-life balance - jak osiągnąć równowagę w pracy i w życiu

 

System pracy oparty o work-life balance przynosi firmie wiele korzyści. Nie chodzi w nim o to, by ludzie byli skupieni na tym, aby się nie przepracować i dużo odpoczywać. Koncepcja work-life balance nie kłóci się z nadgodzinami, o ile są one faktycznie uzasadnione, potrzebne i nie wpisują się w codzienny grafik pracowników (co zresztą jest niedozwolone).

Zazwyczaj równowaga między życiem a karierą kojarzy się z umiejętnością niezajmowania się pracą poza jej godzinami. Warto jednak podkreślić drugą stronę medalu. Aby uniknąć nadgodzin, nadrabiania zaległości w weekendy czy w wolnym czasie, trzeba czas pracy faktycznie przeznaczyć na obowiązki. Powinniśmy w pełni poświęcić się służbowym zadaniom, nie rozwlekać ich, nie tracić czasu na oglądanie śmiesznych filmów z kotami – to pozostawmy na weekend. Umiejętne rozłożenie zadań, o ile zakres naszych obowiązków nie jest nazbyt rozbudowany, to podstawa, jeśli chcemy osiągnąć równowagę.

 

Zasada work-life balance a polityka firmy


Pomocne w utrzymaniu prawidłowego balansu między życiem a pracą może być umożliwienie pracownikowi dodatkowego – poza ustawowym urlopem – oddechu od spraw zawodowych. Z przywilejów korzysta wielu pracowników europejskich firm, które postawiły na work-life balance. W Polsce takich przedsiębiorstw także jest coraz więcej. Część z nich już wprowadziła dodatkowy urlop dla osób, które przepracowały w organizacji więcej niż 20 lat, albo daje możliwość pójścia na półroczny, bezpłatny urlop, tzw. sabbatical, w czasie którego pracownik może podreperować zdrowie fizyczne i psychiczne, albo oddać się swoim pasjom pozazawodowym.

Pracownik, wprowadzając w życie zasadę work-life balance zyskuje wewnętrzny spokój. Ma przestrzeń na osobisty rozwój i motywację. Co zyskuje pracodawca, który zamiast na długie i częste nadgodziny przemęczonych pracowników stawia na ich dobrostan? Obecnie zarządy widzą głęboki sens ekonomiczny w propagowaniu zdrowej równowagi między pracą a życiem. Można przypuszczać, że w tej dziedzinie piony HR nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?