Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Wellbeing w miejscu pracy – co to jest? Przykłady i korzyści dla firmy

Wellbeing w miejscu pracy – co to jest? Przykłady i korzyści dla firmy

 
Wellbeing w miejscu pracy – co to jest? Przykłady i korzyści dla firmy

W 2025 roku dobrostan pracowników pozostaje najważniejszym wyzwaniem dla pracodawców w Polsce i całej Europie – tak wynika z najnowszego badania SD Worx. Choć jego znaczenie delikatnie spadło w porównaniu z rokiem poprzednim, aż 28% organizacji wskazuje wellbeing jako swój priorytet. Spadające zaangażowanie pracowników, trudności z ich utrzymaniem oraz pozyskiwaniem nowych talentów oznaczają, że troska o kondycję psychiczną i fizyczną osób zatrudnionych przestaje być luksusem, a staje się koniecznością. W skali globalnej sytuacja jest równie niepokojąca – raport Gallup „State of the Global Workplace 2025” pokazuje, że tylko 33% pracowników na świecie ocenia swoje życie jako satysfakcjonujące, co potwierdza, że kryzys dobrostanu jest faktem.

 

Spis treści

Wellbeing w pracy – czym jest?

 

Według najnowszego raportu „Gallup State of the Global Workplace 2025” Polska należy do krajów o najniższym poziomie zaangażowania pracowników w Europie – jedynie 8% deklaruje zaangażowanie w pracę, co oznacza spadek o 2 punkty procentowe względem poprzedniego roku.

 

Mimo to raport wskazuje pozytywne zmiany w obszarze dobrostanu – tylko 23% pracowników odczuwało stres poprzedniego dnia, a 12% deklarowało złość. Odsetek osób oceniających swoje życie jako „prosperujące” wzrósł do 40%, choć nadal pozostaje poniżej średniej europejskiej. Dane te pokazują, że choć poziom stresu i negatywnych emocji wśród pracowników w Polsce spada, niski poziom zaangażowania wciąż pozostaje poważnym problemem.

 

W dzisiejszym świecie, w którym tempo życia nie zwalnia, a wręcz przyspiesza, coraz częściej praca przenika się z naszym życiem prywatnym. Stres, presja i nieustanne gonienie terminów to codzienność wielu z nas. Nic więc dziwnego, że jednym z modniejszych i ważniejszych tematów w nowoczesnych środowiskach zawodowych staje się temat wellbeingu.

 

  • Czym jest wellbeing w organizacji?

 

Wellbeing, czyli dobrostan, to stan, w którym człowiek odczuwa równowagę i komfort – fizyczny, psychiczny oraz emocjonalny. Koncepcja wellbeing w kontekście pracy oznacza to nie tylko bezpieczne i wspierające środowisko, ale również możliwość rozwoju, poczucie sensu oraz bycia docenionym. Co ważne, wellbeing nie kończy się na murach biura – coraz częściej obejmuje również troskę o potrzeby pracowników poza miejscem pracy. Dlatego strategia dobrostanu często uwzględnia elastyczne godziny, możliwość pracy zdalnej oraz bardziej zrównoważone podejście do obowiązków zawodowych.

 

Bez trudu możemy więc zauważyć, że w wellbeingu chodzi przede wszystkim o człowieka. To on, jego potrzeby i emocje zawsze są na pierwszym planie. Celem nie jest chwilowe zadowolenie, ale trwałe poczucie równowagi, spokoju i spełnienia. Wszystko to ma wymierne korzyści dla obu stron – samego pracownika, jak i jego pracodawcy. 

 

– Jako trener i coach kryzysowy w ciągu ostatnich lat dostaję rosnącą liczbę zleceń na przeprowadzanie szkoleń związanych z szeroko rozumianym dbaniem o wellbeing, a zwłaszcza o zdrowie psychiczne pracowników – mówi socjolog, trener, coach i doradczyni zawodowa Anna Daria Nowicka.

 

– Najczęściej firmy proszą mnie o szkolenia dotyczące radzenia sobie ze stresem, trudnymi emocjami i kryzysami emocjonalnymi, z przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, utrzymywania równowagi między życiem osobistym i zawodowym, wdrażania dobrych nawyków czy podniesienia efektywności własnej. Ponadto coraz więcej firm zamawia u mnie indywidualne sesje coachingu kryzysowego, czyli wsparcie w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami i problemami w życiu osobistym lub zawodowym. Bardzo cieszę się, że coraz więcej pracodawców rozumie, iż zdrowy oraz zadowolony z pracy i życia pracownik jest dużo bardziej efektywny, kreatywny oraz mniej skłonny do zmiany pracy – dodaje ekspertka.

 

 

  • 5 wymiarów wellbeingu

 

Koncepcja 5 wymiarów wellbeingu została spopularyzowana przez Instytut Gallupa, który od lat bada, co sprawia, że ludzie czują się naprawdę spełnieni i szczęśliwi – w pracy i w życiu osobistym. Okazuje się bowiem, że dobrostan jest czymś znacznie bardziej złożonym niż wygodne krzesło w pracy i mniejszy stres.

 

Eksperci wyróżniają 5 kluczowych obszarów, które wzajemnie się przenikając, wpływają na nasze poczucie dobrostanu:

 

  • wellbeing zawodowy – satysfakcja z pracy, poczucie sensu i skupienie się na rozwoju zawodowym. Pracownik jest zaangażowany w to, co robi na co dzień, mając przy tym szerokie możliwości rozwoju i awansu;
  • wellbeing społeczny – kluczową rolę odgrywają tutaj relacje zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym. Silne więzi i dobrze funkcjonujące relacje ze współpracownikami i przełożonymi dają człowiekowi poczucie bezpieczeństwa, sprzyjając przy tym ogólnemu zadowoleniu i zaangażowaniu w pracę;
  • wellbeing finansowy – świadomość, że jesteśmy w stanie zaspokoić swoje potrzeby bez lęku o przyszłość, daje poczucie stabilności i bezpieczeństwa;
  • wellbeing fizyczny – zdrowia dieta, sen i regularna aktywność fizyczna wpływają na ogólne samopoczucie i wydajność pracowników;
  • wellbeing społecznościowy – poczucie przynależności i zaangażowania w otoczenie, w którym żyjemy, może wpływać na komfort w miejscu pracy.

 

Pamiętaj! 

 

Model Gallupa wyróżnia pięć głównych wymiarów wellbeingu – zawodowy, społeczny, finansowy, fizyczny i społecznościowy. To popularne i często cytowane podejście, ale nie jedyne. W innych klasyfikacjach pojawiają się także dodatkowe obszary, takie jak dobrostan emocjonalny, duchowy czy intelektualny, który dotyczy rozwoju, nauki i ciekawości świata. 

 

Wellbeing w miejscu pracy – jak wdrożyć?

 

Działania wellbeingowe, żeby miały sens i przynosiły oczekiwane efekty, muszą być dobrze przemyślane. Ważne jest też ich stopniowe wdrażanie – tak, by na bieżąco obserwować, co działa, a co wymaga jeszcze poprawy. Taka elastyczność sprawia, że program może być lepiej dopasowany do rzeczywistych potrzeb pracowników. Od czego zacząć? 

 

  • Jak wprowadzić wellbeing w organizacji krok po kroku:

 

    • zdiagnozowanie potrzeb pracowników

 

Nie należy zgadywać, ani wprowadzać nowych przedsięwzięć w ciemno. Bez zrozumienia potrzeb i oczekiwań pracowników, niemożliwe jest zbudowanie strategii, która zagwarantuje dobrostan personelu i pozytywnie wpłynie na cele biznesowe firmy. Warto zapytać więc pracowników, czego potrzebują i czego oczekują.

 

Czytaj także: Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

 

    • elastyczność

 

Dziś wysoko cenione są elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej czy hybrydowej.  Z raportu „Szczęście w pracy Polaków 2024” wynika, że 74,4% z nas uważa możliwość pracy zdalnej za kluczowy czynnik work-life balance i źródło satysfakcji, natomiast 71,8% respondentów wskazuje na możliwość elastycznego dopasowania godzin pracy. Oznacza to, że dla znaczącej większości elastyczność jest kluczem do bycia szczęśliwym w pracy.

 

    • wsparcie zdrowia psychicznego

 

Dostęp do psychologa, otwartość na rozmowy o emocjach czy szkolenia z radzenia sobie ze stresem – to działania, które mogą realnie pomóc w trudnych momentach. Wspieranie zdrowia psychicznego w miejscu pracy to dziś nie dodatek i nie dobra wola pracodawcy, a wręcz konieczność. To właśnie pracodawca powinien stworzyć przestrzeń, w której rozmowa o zdrowiu psychicznym nie jest tematem tabu, a szukanie pomocy nie jest oznaką słabości.

 

    • wsparcie rozwoju

 

Możliwość poszerzania kompetencji i zdobywania nowych umiejętności to nieodłączny element budowania dobrostanu. Ważne jest więc, by pracodawca nie tylko oczekiwał efektów, ale też inwestował w ludzi – gwarantując im możliwość nauki i rozwoju.

 

    • otwarta komunikacja 

 

Dbałość o atmosferę w pracy, jasna komunikacja i świadomość bycia zauważanym i słuchanym – wszystko to buduje poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Dzięki temu pracownicy mogą działać z większym zaangażowaniem i poczuciem sensu.

 

 

Warto jednak pamiętać, że skuteczna strategia wellbeing nie może ograniczać się jedynie do działań wizerunkowych. Jak zauważa socjolog Anna Daria Nowicka, niejednokrotnie za piękną fasadą kryją się trudne realia codziennej pracy.

 

– Jeśli przyjrzymy się od środka faktycznej sytuacji w konkretnych firmach, to często zdarza się, że więcej jest tu PR i działań na pokaz niż prawdziwej dbałości o pracowników – stwierdza Anna Daria Nowicka. – Część firm faktycznie wdraża strategię kompleksowego dbania o dobrostan pracowników jako wejście na jeszcze wyższy szczebel Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR), a zwłaszcza społecznie odpowiedzialnego tworzenia miejsc pracy. Te firmy zasługują na oklaski! Natomiast część organizacji, choć wdraża programy mające na celu zadbanie o dobrostan pracowników, to przypomina domy o pięknych fasadach, a w środku zupełnie zaniedbane… – komentuje socjolog.

 

Ekspertka zwraca uwagę na to, że nawet najbardziej zaawansowane działania z zakresu wellbeingu nie mają sensu, jeśli w organizacji toleruje się przemoc psychiczną, a osoby stosujące mobbing – często menedżerowie z cechami psychopatycznymi – nie ponoszą żadnych konsekwencji. Jeśli firma wymusza na pracownikach pracę ponad normę i oczekuje stałego zostawania po godzinach, nie może być traktowana jako miejsce, które realnie dba o dobrostan zatrudnionych. Niestety, jak podkreśla ekspert, wiele osób korzystających z coachingu kariery czy wsparcia w kryzysie opowiada o takich właśnie doświadczeniach.

 

– Przykładowo, firma wykupuje dla pracowników wsparcie psychologów, coachów i psychoterapeutów, a jednocześnie to właśnie destrukcyjna atmosfera, złe zarządzanie czy „dociskanie” pracowników jest głównym powodem tego, że pracownicy potrzebują wsparcia psychologicznego, aby odbudować poczucie własnej wartości i zdrowie fizyczne oraz psychiczne. Takie podejście niektórych organizacji zakrawa wręcz na hipokryzję – podsumowuje Anna Daria Nowicka. 

 

Wellbeing w pracy – zalety i wady

 

Wellbeing to kompleksowe podejście, które może znacząco wpłynąć na dobre samopoczucie pracowników i tym samym poprawić jakość życia zawodowego. Wdrażanie strategii wellbeing w firmach niesie za sobą liczne korzyści, jednak jak każda inicjatywa, ma również swoje ograniczenia i ciemne strony. 

 

  • Zalety wellbeingu w miejscu pracy

 

    • zwiększona produktywność i kreatywność – zdrowi i zmotywowani pracownicy są bardziej skupieni, co przekłada się na lepszą jakość wykonywanych zadań oraz większą innowacyjność,
    • wyższe zaangażowanie i satysfakcja z pracy – poczucie wsparcia i docenienia sprawia, że pracownicy chętniej angażują się w działania zespołu i są mniej narażeni na wypalenie zawodowe,
    • niższa rotacja pracowników – firmy dbające o dobrostan zatrudnionych tworzą stabilne zespoły. Wyższa lojalność kadry ma przełożenie na niższe wydatki na rekrutacje i szkolenie nowych osób,
    • lepsza atmosfera w pracy – dobre relacje w pracy oraz wsparcie psychiczne sprzyjają lepszej komunikacji w zespole,
    • poprawa zdrowia fizycznego i psychicznego – programy wellbeing pomagają redukować stres i promować zdrowy styl życia, co z kolei przekłada się na mniejszą absencję w pracy,
    • wzmocnienie marki i poprawa wizerunku pracodawcy – firmy angażujące się w wellbeing budują pozytywny wizerunek, co ułatwia przyciąganie najlepszych kandydatów i zatrzymanie talentów w firmie.

 

  • Wady wellbeingu w miejscu pracy

 

    • pozorowanie działań – podejmowanie przedsięwzięć na pokaz czy celem „dobrego HR" nie wprowadzi realnych zmian w kulturze organizacyjnej, a może przyczynić się do frustracji pracowników;
    • brak identyfikacji rzeczywistych potrzeb pracowników – często działania wellbeing są wdrażane na oślep, podążając za modą, bez dogłębnego zrozumienia, czego faktycznie potrzebują zespoły i jak można im najlepiej pomóc. Tymczasem działanie niedopasowane do specyfiki poszczególnych zespołów będą po prostu nieefektywne;
    • nierozwiązanie fundamentalnych problemów organizacyjnych – wellbeing nie zastąpi koniecznych zmian w zarządzaniu, takich jak eliminacja mobbingu, toksycznych relacji czy nadmiernych wymagań wobec pracowników;
    • koszty – niektóre inicjatywy wellbeing mogą wiązać się ze znacznymi kosztami, a bez aktywnego wsparcia i zaangażowania ze strony menedżerów ich skuteczność wdrażanych rozwiązań znacząco spada.

 

Choć programy wellbeing mogą przynosić korzyści i znacząco poprawić komfort pracy, nie rozwiążą one problemów, które są głęboko zakorzenione w kulturze organizacyjnej i sposobie zarządzania. Jak podkreśla Anna Daria Nowicka, kluczowe jest najpierw wyeliminowanie szkodliwych czynników, takich jak mobbing czy nadmierna presja, które prowadzą do wypalenia zawodowego i poważnych problemów zdrowotnych pracowników.

 

Czytaj także: Quiet quitting – czym jest? Jak ten trend wpływa na firmy?

 

– Wielu moich klientów chce zmienić pracę właśnie z powodu tego, że ich dotychczasowa kariera zawodowa i pracodawcy doprowadzili ich do wypalenia zawodowego, syndromu chronicznego zmęczenia, a w skrajnych przypadkach nawet do depresji, załamań psychicznych czy zaburzeń lękowych – tłumaczy ekspertka.

 

– Praca w ciągłym stresie i przeciążeniu obowiązkami, przy nieustannej presji na dowożenie nierealistycznie wyśrubowanych wyników, wcześniej czy później wykończy każdego. Wśród znanych mi przykładów takich właśnie destrukcyjnych pracodawców znajdują się zarówno korporacje, jak i małe oraz średnie firmy, startupy, urzędy, a nawet niektóre organizacje pozarządowe… Dlatego uważam, że najpierw pracodawcy powinni usunąć szkodliwe czynniki (np. mobbing, złą organizację pracy, toksycznych szefów i współpracowników, niesprawiedliwy podział obowiązków i wynagrodzeń), a dopiero potem poświęcać pieniądze i wysiłek na wdrażanie specjalnych programów wellbeingowych, takich jak wsparcie psychologiczne, dni zdrowia psychicznego czy udział w różnego typu szkoleniach stacjonarnych i online – dodaje doradczyni zawodowa Anna Daria Nowicka. 

 

A jeśli już mowa o dobrych praktykach…

 

Wellbeing w pracy – przykłady

 

Współczesne podejście do wellbeing w miejscu pracy skupia się na holistycznym wsparciu pracowników zarówno podczas pracy, jak i poza nią. Świadomi pracodawcy coraz częściej wdrażają różnorodne inicjatywy, które mają na celu poprawę komfortu, zdrowia oraz rozwoju osobistego i zawodowego zespołu. Jakie działania mogą wpłynąć na dobrostan pracowników? Jakie inwestycje przyniosą największe korzyści zarówno dla pracowników, jak i całej firmy?

 

Przykłady dobrych działań wellbeing to między innymi:

 

  • elastyczne godziny pracy oraz możliwość pracy zdalnej, które pomagają pracownikom lepiej łączyć życie zawodowe z prywatnym,
  • ergonomiczne stanowiska pracy, zielone biuro, przyjazne miejsca wypoczynku i jedzenia posiłków,
  • pakiety medyczne i wsparcie psychologiczne,
  • inicjatywy wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników, np. dodatkowe zajęcia sportowe, karnety na siłownię, zdrowe przekąski,
  • programy rozwojowe oraz szkolenia umożliwiające podnoszenie kwalifikacji i rozwój kariery,
  • promowanie kultury pozytywnego feedbacku i atmosfery pracy, w której pracownicy czują się docenieni, stworzenie przestrzeni do dyskusji i wyrażania opinii, „otwarte drzwi" managera czy szefa,
  • organizowanie integracji poza miejscem pracy, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji i poprawie atmosfery w zespole, 
  • nacisk na przestrzeganie równowagi między pracą a życiem prywatnym m.in. nie utrudnianie pracownikom korzystania z urlopów, ograniczenie nadgodzin i pracy w weekendy do minimum.

 

Czytaj takżeADHD a praca – czy trudno znaleźć zatrudnienie? Gdzie szukać pracy?

 

Wellbeing w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czym jest strategia wellbeing?

 

Strategia wellbeing to działania mające na celu wspieranie zdrowia psychicznego, fizycznego i emocjonalnego pracowników. Jej celem jest tworzenie środowiska pracy, w którym ludzie czują się bezpiecznie, docenieni i zmotywowani.

 

  • Czy wellbeing to już konieczność w polskich firmach?

 

Wellbeing to nie tylko modny dodatek, a konieczność w polskich firmach. Według raportu „Gallup State of the Global Workplace 2025" dobrostan pracowników znajduje się w globalnym kryzysie, a w Polsce problem pogłębia niski poziom zaangażowania i rosnące zmęczenie psychiczne pracowników. Dlatego inwestowanie w wellbeing staje się kluczowym elementem nowoczesnego zarządzania.

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Postrzega świat przez pryzmat słów – zarówno tych pisanych, jak i mówionych. Słowo towarzyszy jej również na każdej zawodowej ścieżce – zajmuje się copywritingiem, redagowaniem oraz korektą tekstów. Pisze o rynku pracy i ubezpieczeniach. Jest autorką reportaży kryminalnych i scenariuszy podcastów true crime. Fascynują ją rozmowy z ludźmi i ich historie. Po godzinach poszerza horyzonty, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Rynek pracy"
Praca PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o.

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.