Praca.pl Poradniki Finanse, bankowość
Jak naprawdę wygląda praca w ubezpieczeniach?

Jak naprawdę wygląda praca w ubezpieczeniach?

 
Jak naprawdę wygląda praca w ubezpieczeniach?

Praca w sektorze ubezpieczeń nie jest przez młodych ludzi postrzegana jako atrakcyjna. Z badań firmy doradczej Deloitte wynika, że sektor ubezpieczeń znalazł się dopiero na 18. miejscu w rankingu pożądanych branż pracodawców dla młodych. W Polsce zainteresowanie ubezpieczeniami jest nieco większe niż w innych krajach, ale i tak w tym obszarze pracować chce jedynie 3,4% studentów kierunków ekonomicznych.

 

Kilka słów o stereotypach

 

Niechęć do tego sektora wiąże się z jednej strony z negatywnym wizerunkiem pracy ubezpieczyciela, który utrwalił się przez lata. Z drugiej strony młodzi ludzie uważają, że praca w ubezpieczeniach jest nudna, monotonna, wymagająca i słabo płatna. Często postrzegana jest też jako praca polegająca na nabijaniu potencjalnych klientów w przysłowiową butelkę.

Stereotypy dotyczące pracy w ubezpieczeniach wiążą się również z brakiem aktualnej wiedzy na temat rzeczywistego rozwoju tego rynku. O ile bez problemu kojarzy się ubezpieczenia z polisami na życie, ubezpieczeniem samochodowym i NW czy polisami zabezpieczającymi mienie, o tyle o Bancassurance (sprzedaży polis, w których pośrednikiem jest bank – np. produkty inwestycyjne typu unit-linked) czy polisach OC dla poszczególnych grup zawodowych wie niewiele osób niezwiązanych z branżą. Tymczasem sektor ubezpieczeń każdego roku notuje rozwój (ok. 3% rocznie).

Warto też zauważyć, że w Polsce penetracja rynku nie dorównuje Europie (w 2013 roku stosunek składek ubezpieczeń na życie w stosunku do PKB wyniósł ok. 2%, podczas gdy w Europie Zachodniej wynosi ponad 4%) – a to oznacza, że sektor ten nadal ma przed sobą spore możliwości.

 

Kiepski wizerunek branży

 

Sektor ubezpieczeń boryka się w Polsce z poważnym problemem – niechęcią i brakiem zaufania ze strony potencjalnych klientów. Jest to efekt wielu lat tzw. misselingu, czyli proponowania klientom produktów niedopasowanych do ich potrzeb. Słabe wyszkolenie agentów ubezpieczeniowych, niski poziom etyczny oraz ich nastawienie przede wszystkim na sprzedaż polis zaowocowały tym, że Polacy nie widzą korzyści z ubezpieczania się – stąd słaby wizerunek branży również jako pracodawcy.

Duża część działań firm ubezpieczeniowych w najbliższych latach będzie zatem nastawiona na poprawę tego wizerunku. Do tego też będzie potrzeba specjalistów – marketingowców, PR-owców, strategów, specjalistów od customer experience. Praca w ubezpieczeniach – możliwości i wyzwania.

 

Jak w każdej branży, tak i w ubezpieczeniach istnieją bardzo zróżnicowane stanowiska pracy – zarówno operacyjne (np. konsultant ds. telefonicznej sprzedaży ubezpieczeń) i skoncentrowane na sprzedaży polis (doradcy ubezpieczeniowy agenci, brokerzy, menedżerowie zespołów), jak i związane z oceną ryzyka (Underwriter), likwidacją szkód (rzeczoznawcy) czy budowaniem atrakcyjnych dla klientów produktów ubezpieczeniowych. W dużych towarzystwach ubezpieczeniowych zatrudnia się również specjalistów od marketingu i Public Relations, a w związku z rozwojem obszaru direct (sprzedaż telefoniczna i internetowa) również specjalistów od e-marketingu.

 


 

5 elementów, na które warto być gotowym, podejmując pracę doradcy ubezpieczeniowego


1. Własna działalność gospodarcza
Większość brokerów i agentów ubezpieczeniowych pracuje na własnej działalności gospodarczej. To spora odpowiedzialność (i koszty), ale jednocześnie swoboda prowadzenia również innych obszarów działalności. Dlatego jest to wybór dobry dla osób aktywnych, z inicjatywą, nielubiących się nudzić i… odważnych.

2. Praca często poza standardowymi godzinami
W pracy agenta ubezpieczeniowego przede wszystkim chodzi o kontakt z klientem. A ten nie zawsze może spotkać się między 8.00 a 16.00. Nierzadko jest to zatem praca wieczorem, w weekendy, w rozjazdach, bo do klienta trzeba dojechać.

3. Długofalowa współpraca z klientami
Pracy agenta ubezpieczeniowego nie warto wybierać wtedy, kiedy szuka się pracy na chwilę. Najtrudniejszym elementem jest zbudowanie własnej bazy klientów, która jednak po roku – dwóch latach pracy procentuje. Zadowolony klient wraca i poleca agenta znajomym. Na to jednak, by móc czerpać zyski ze zbudowanej bazy, potrzeba kilku lat inwestycji.

4. Większa elastyczność pracy
Zarządzanie własnym czasem pracy daje sporą elastyczność w planowaniu dnia. Agent nie jest związany sztywnymi godzinami pracy – może pójść na siłownię w środku dnia czy odebrać dzieci z przedszkola o dowolnej porze. Nie musi też pytać przełożonego o zgodę na urlop. Oczywiście ma to swoje minusy – na ten urlop trzeba wcześniej zarobić.

5. Duża samodzielność
W pracy agenta liczą się kontakty, jakie sobie wypracuje, wiedza, jaką zdobędzie i własna inicjatywa. Nikt nie mówi agentowi, do kogo zadzwonić i co ma zrobić jutro. Sam musi ustalić sobie plan dnia i sam się zmotywować. Dla wielu osób to ogromny plus – są niezależni i wolni. Wielu jednak w takich warunkach sobie nie radzi.

 

Nie tylko broker lub agent

 

Rynek pracy w ubezpieczeniach to nie tylko brokerzy i agenci ubezpieczeniowi. To również całe spektrum zawodów, w których poszukuje się pracowników. Z analiz ogłoszeń rekrutacyjnych publikowanych w serwisie Praca.pl wynika, że stale rośnie zapotrzebowanie na: aktuariuszy, ekspertów ds. rozwoju produktów ubezpieczeniowych, specjalistów ds. ryzyka, specjalistów ds. marketingu w sektorze ubezpieczeń (rynek direct).

Prognozy

 

Wiele na rynku pracy w sektorze ubezpieczeń zmieni się w najbliższych latach w związku z Solvency II – nowymi europejskimi wymogami wypłacalności dla ubezpieczycieli i nowej ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, nad którą już rozpoczęto pracę. Potrzebnych będzie więcej specjalistów związanych z ryzykiem
 (w związku z nowymi grupami ryzyka) oraz osób związanych ze sprawozdawczością finansową. Do tego dochodzi cały sektor IT, który w obszarze ubezpieczeń również odgrywa swoją rolę. I choć wiele towarzystw ubezpieczeniowych outsourcinguje procesy IT, to nadal w strukturach firmy osoby takie będą potrzebne.

 

Wyzwania i szanse


Wyzwaniem dla sektora ubezpieczeń są też zmiany gospodarczo-społeczne. To jeden z tych sektorów, w którym trzeba myśleć długoterminowo. Z analiz PwC* i E&Y** wynika, że branża musi zacząć przygotowywać się na starzejące się społeczeństwo (plany emerytalne, ubezpieczenia zdrowotne), zmiany polityczne i nierówny rozwój gospodarczy poszczególnych krajów oraz zmiany technologiczne. By branża mogła się rozwijać, potrzebni będą zatem analitycy i specjaliści od Big Data, którzy będą w stanie modelować procesy i przygotować branże na przyszłość.

Kolejnym obszarem, który mocno się w tym sektorze rozwija, jest praca związana z odzyskiwaniem należności od firm ubezpieczeniowych. Pracę oferują kancelarie prawne i kancelarie odszkodowawcze. Poszukiwani są zarówno konsultanci, jak i prawnicy.
*www.pwc.com **www.ey.com

 

TOP 5 – oferty pracy w ubezpieczeniach

 

Z analiz serwisu Praca.pl wynika, że najwięcej ogłoszeń w branży ubezpieczeniowej pojawia się na stanowiskach:
1. doradca ds. ubezpieczeń,
2. menedżer zespołu sprzedażowego,
3. rzeczoznawca,
4. konsultant ds. odszkodowań,
5. underwriter

 

Zarobki w ubezpieczeniach* (mediany brutto)

 

- doradca call center – 2 200 zł
- agent ubezpieczeniowy – 4 000 zł
- underwriter – 6 200 zł
- kierownik – 8 500 zł

Prowizje za sprzedaż ubezpieczeń w dużej mierze zależą od typu produktu. Najniższe stawki są za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne (2-10%), ubezpieczenia finansowe – 15-25%, na życie – nawet do 40%.

*Źródło: wynagrodzenia.pl

Więcej artykułów "Finanse, bankowość"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.